Kris81 schreef:
Ik vraag me af waar dit gaat eindigen. Binnen 100 jaar rijden we dan tegen dit tempo allemaal met een V12 of zoiets, want een 2liter zou dan weeral te licht bevonden worden. Wat een bullshit.
Het in het absurde trekken geeft je geen gelijk in deze materie. Waarom zou een V12 nodig zijn, of meer dan 2l ? Kijken we even naar de geschiedenis van de laatste 20 jaar. Je zal merken dat de motoren gradueel kleiner zijn geworden, maar wel veel sterker.
Tot eind jaren tachtig was een 2.5 l diesel normaal te noemen. Deze leverden ongeveer 80 pk. Een 2.0 benzine in die periode had ongeveer 100 pk. Ondertussen heeft een 2.5 l diesel ongeveer 200 pk en heeft die benzine motor er rond de 150. Motoren worden niet groter, in tegendeel ze worden kleiner ! Waar vroeger een grote personenwagen niet zelden door een kloeke 3.0 l werd voortbewogen zie je nu meestal 2.0 l. Een aantal grotere wagens wordt zelfs voortbewogen door 1.8 of 1.6 l diesels, nog steeds met een ruim overschot aan vermogen.
Het mooie van dit alles is dat zelfs deze krachtige wagens weinig verbruiken, niet zelden minder dan hun minder krachtige broertjes.
Met een Golfje TDI van 105 pk verbruik ik net geen 5 l. Met een BMW 320d van 177 pk, vrijwel hetzelfde.
Die golf valt voor mij net onder de vermogensgrens. Het is een vlotte wagen die bij goed schakelen vlot meekomt, mede geholpen door zijn 6-bak. Met enkele personen aan boord merk je vooral op de snelweg dat hij minder wordt met het accelereren. Die BMW 320d is er wel over voor onervaren chauffeurs. Hij is dan ruim krachtiger dan de 1 pk / 10 kg die ik vooropstelde.