Leeftijden rijbewijzen en voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
ottocruyt
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2007, 17:23

Leeftijden rijbewijzen en voorlopig rijbewijs

Bericht door ottocruyt »

Ik wil voor de zekerheid eens vragen:

Hoe oud moet je zijn (+ voorwaarden) om:

-A-rijbewijs (licht, -25KW) THEORIE
-B-rijbewijs THEORIE
-Voorlopig rijbewijs A
-voorlopig rijbewijs B
-A-rijbewijs (licht, -25KW) PRAKTIJK
-B-rijbewijs PRAKTIJK

af te leggen/verkijgen.

dank bij voorbaat
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

-A-rijbewijs (licht, -25KW) THEORIE: 18 jaar min 3 maanden
-B-rijbewijs THEORIE: 17 jaar
-Voorlopig rijbewijs A: 18 jaar
-voorlopig rijbewijs B: met begeleider: 17 jaar, zonder begeleider: 18 jaar
-A-rijbewijs (licht, -25KW) PRAKTIJK: 18 jaar
-B-rijbewijs PRAKTIJK: 18 jaar

Verder zijn er bij mijn weten geen andere voorwaarden.
ottocruyt
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2007, 17:23

Bericht door ottocruyt »

Ik dacht dat er bij moto verplichte praktijklessen waren (6uur dacht ik) voor het mogelijk was je praktijk-examen af te leggen (A). Maar dit kan verouderd/onwaar zijn?

De enige mogelijke manier om je praktijk-A te oefenen, is dus na 18 je examen afleggen?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

Ja, voor rijbewijs A zijn er inderdaad 6 uur verplichte rijlessen.

Je kan sowieso maar oefenen en examen afleggen vanaf 18 jaar, aangezien je maar een voorlopig rijbewijs kunt krijgen vanaf 18 jaar ;)
ottocruyt
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2007, 17:23

Bericht door ottocruyt »

ok bedankt
ottocruyt
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 aug 2007, 17:23

Bericht door ottocruyt »

nog een vraagje: is het dan verplicht die 6uren te nemen voor je voorlopig rijbewijs, of voor het ondergaan van het praktisch examen?

bedankt voor de hulp
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

Je moet inderdaad eerst lessen nemen, vooraleer je een voorlopig rijbewijs kunt aanvragen.
Rudy

Bericht door Rudy »

Mag je als je 16j en 9m bent dan niet al theorie B af gaan leggen ? Ik dacht het wel hoor...

Groetjes Rudy
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

Nee, dat mag niet.
TITEL III: Het rijbewijs
HOOFDSTUK IV: Examens

Afdeling 4: Theoretisch examen

Artikel 32
§1. De minimumleeftijd om deel te nemen aan het theoretische examen is vastgesteld op drie maanden vóór de leeftijd bepaald in artikel 6, 1°, h).
De leeftijd is evenwel vastgesteld op:
  • 17 jaar voor het examen voor het verkrijgen van het voorlopige rijbewijs B, bedoeld in het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van de categorie B;
  • 17 jaar voor het examen, afgelegd door de kandidaten die de opleiding volgen bedoeld in artikel 4, 7°.
  • 3 maanden voor de leeftijd van 16 jaar voor het examen voor het verkrijgen van het rijbewijs geldig voor de categorie G.
Artikel 6
1° De kandidaat :
...
h) moet de leeftijd bereikt hebben van 16 jaar voor de categorie A3, van 18 jaar voor de categorieën categorieën A, B+E, C en C+E en voor de subcategorieën C1, C1+E, D1 en D1+E en van 21 jaar voor de categorieën D en D+E ;
Rudy

Bericht door Rudy »

wobotje schreef:Nee, dat mag niet.
TITEL III: Het rijbewijs
HOOFDSTUK IV: Examens

Afdeling 4: Theoretisch examen

Artikel 32
§1. De minimumleeftijd om deel te nemen aan het theoretische examen is vastgesteld op drie maanden vóór de leeftijd bepaald in artikel 6, 1°, h).
De leeftijd is evenwel vastgesteld op:
  • 17 jaar voor het examen voor het verkrijgen van het voorlopige rijbewijs B, bedoeld in het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van de categorie B;
Ik leid hieruit af dat je 17jaar - 3 maanden = 16 jaar en 9 maanden moet zijn. Dus mag ik voor B theorie op gaan. Of niet ?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

Nee, de minimumleeftijd is normaal gezien 3 maanden vóór de leeftijd bepaald in artikel 6, 1°, h)
Dat artikel zegt dat je 18 jaar moet zijn om een rijbewijs voor de categorie B te kunnen verkrijgen.
Dus normaal gezien kan je je theoretisch examen afleggen vanaf 17 jaar en 9 maanden als je de normale regel volgt.
Eronder staat echter de uitzondering, en dat is dat je je theorie al op 17 jaar mag afleggen, als gevolg van de nieuwe regeling omtrent het rijbewijs B.

Dus aan 16 jaar en 9 maanden mag je je theorie nog niet afleggen.
Plaats reactie