geldigheid verkeersbord c43

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
els
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2007, 16:27
Locatie: oud turnhout

geldigheid verkeersbord c43

Bericht door els »

Ik heb een snelheidsovertreding gekregen maar ben niet overtuigd dat deze terecht is.
Situatieschets: er staat een bord met max snelheid van 70km/uur maar ongeveer 30 meter verder is er aan de rechterzijde een aardeweg. En daarna staat er geen bord meer van 70. Ik dacht dat een snelheidsbeperking geldig was tot aan de volgende weg/kruising. Is dit correct?

Alvast bedankt
Groetjes
Els
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Els,

Een verkeersbord C43 is geldig:
  • tot het volgend verkeersbord C43, of bij gebrek hieraan
  • tot het verkeersbord C45, of bij gebrek hieraan
  • tot het verkeersbord C46, of bij gebrek hieraan
  • tot het verkeersbord F1a of F1b indien het een hogere maximum snelheid dan 50 km/h aangaf, of bij gebrek hieraan
  • tot het eerstvolgende kruispunt (d.w.z. het kruispunt zelf nog inbegrepen).
Het gebeurt inderdaad geregeld dat de wegbeheerder na een kruispunt met een aardeweg nalaat om de snelheidsbeperking opgelegd door een verbodsbord C43 te herhalen. In dat geval geldt die snelheidsbeperking niet meer voorbij dat kruispunt.

Als je geverbaliseerd bent om voorbij een dergelijk kruispunt sneller gereden te hebben dan het bord C43 toestond, en je geen andere snelheidsbeperking overtreden hebt (bijvoorbeeld 50 km/h in een bebouwde kom), dan werd je volkomen onterecht geverbaliseerd. In dat geval erken je de feiten op het antwoordformulier, maar niet de overtreding, en weiger je een onmiddellijke inning of voorstel tot verval van strafvordering mits betaling van een geldsom (minnelijke schikking) te betalen.

Normaal gesproken zal het parket dan het PV seponeren (= klasseren zonder gevolg).

Is men bij het parket ook niet slimmer en wordt er een vervolging ingesteld, dan zul je gedagvaard worden voor de politierechter.

Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, vraag dan bijstand aan je verzekeraar. Die zal dan een advocaat naar de politierechtbank sturen, zodat je geen halve dag tijd moet verliezen (je mag natuurlijk wel aanwezig zijn).

Kun je aldus niet zonder kosten aan een advocaat geraken, dan mag je je ook zelf gaan verdedigen voor de politierechtbank. Je hoeft daar niet bang voor te zijn. De rechter zal voorlezen wat jou ten laste gelegd wordt, en vragen wat je daarop te zeggen hebt. Dan geeft je dezelfde uitleg als hier in jouw posting.

Zorg er in ieder geval voor dat tenminste jij of je advocaat verschijnt op de zitting, anders word je bij verstek veroordeelt (je kunt dan nog binnen de 14 dagen na de betekening ervan verzet aantekenen, zodat de zaak opnieuw voorkomt).

Ik zou je wel ten zeerste willen aanbevelen om zo snel mogelijk foto's te gaan maken ter plaatse, zodat er niet nog vlug een verkeersbord C43 kan bijgeplaatst worden vóór de zaak voor de rechtbank komt.

Houd je ons op de hoogte van het verder verloop?

C43Afbeelding C45Afbeelding C46Afbeelding F1aAfbeelding F1bAfbeelding
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geldigheid verkeersbord c43

Bericht door Inazuma »

els schreef:Ik heb een snelheidsovertreding gekregen maar ben niet overtuigd dat deze terecht is.
Situatieschets: er staat een bord met max snelheid van 70km/uur maar ongeveer 30 meter verder is er aan de rechterzijde een aardeweg. En daarna staat er geen bord meer van 70. Ik dacht dat een snelheidsbeperking geldig was tot aan de volgende weg/kruising. Is dit correct?
Dat klopt Els.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art68#68.3
C43 Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.


De vraag is dan alleen : is die aardeweg ook een openbare weg ...

Om van een kruispunt te spreken, moeten we immers minstens 2 openbare wegen hebben :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2#kruispunt
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.


Maar een aardeweg kan zeer zeker een openbare weg zijn :

2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan heeft.


en rechtspraak :

Nu een weg kan openstaan voor het verkeer van het publiek zonder daarom voor het voertuigenverkeer in het algemeen te zijn ingericht, is niet tegenstrijdig de beslissing dat een aardeweg, hoewel hij niet is ingericht voor het voertuigenverkeer in het algemeen, toch een openbare weg is; geen enkele wettelijke bepaling stelt de criteria vast aan de hand waarvan zou kunnen worden uitgemaakt of een openbare weg al dan niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
Cassatie., 20/12/1995



Mogelijke kenmerken om van een openbare weg te spreken - moeten niet allemaal tegelijk voldaan zijn :

* de weg behoort tot het gemeente-patrimonium, en is bvb vermeld in een lijst van openbare wegen
* de weg heeft een straatnaam
* er zijn door de gemeente verkeerstekens op aangebracht



Er zijn nogal wat plaatsen waar de wegbeheerder de aardewegen over het hoofd gezien heeft.
Het kan de moeite lonen om na te gaan of het inderdaad een openbare weg is of niet.


Als je uitvist dat het een openbare weg is en beslist het PV te betwisten : zo snel mogelijk foto's nemen van de situatie ter plaatse
(plaats strategisch een krant met datum bij op de foto ;) )


Als je het PV betwist, neem dan geen enkel contact op met de overheid (politie of gemeente) voor je de huidige situatie vastgelegd hebt :!:

(Op wegcode.be was er ooit een geval van iemand waar men de aanplantingen die het zicht op een C43 ontnamen gerooid had , "toevallig" net voor de politie zelf foto's van de situatie kwam maken die uiteindelijk zelfs in het dossier belandden ... met het groenafval van de gesnoeide aanplantingen nog mee op de foto. Vrijspraak ;) )
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Een verkeersbord C43 is geldig:

tot het volgend verkeersbord C43

Een nieuw bord C43 op zichzelf heft een eerder bord C43 NIET op :!:

Dat opheffen gebeurt alleen door één van de andere redenen die je aanhaalde.


Als de nieuwe snelheidsbeperking hoger is dat wat er voordien aangegeven stond, moet je de niet opgeheven lagere snelheidsbeperking blijven naleven !

Als de nieuwe snelheidsbeperking nog lager is, moet je de lagere snelheidsbeperking ook naleven.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Een nieuw bord C43 op zichzelf heft een eerder bord C43 NIET op :!:
Nu je het zegt ... het lijkt eigenaardig, maar volkomen in overeenstemming met het verkeersreglement.

Bedankt voor de rechtzetting! :wink:
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:Als de nieuwe snelheidsbeperking hoger is dat wat er voordien aangegeven stond, moet je de niet opgeheven lagere snelheidsbeperking blijven naleven !
Ik denk dat ik deze zin niet snap. Bedoel je hier mee, dat als je een bord van 50km/u hebt, gevolgd door een van 70km/u, je toch 50km/u moet blijven rijden?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Rafael schreef:
Inazuma schreef:Als de nieuwe snelheidsbeperking hoger is dat wat er voordien aangegeven stond, moet je de niet opgeheven lagere snelheidsbeperking blijven naleven !
Ik denk dat ik deze zin niet snap. Bedoel je hier mee, dat als je een bord van 50km/u hebt, gevolgd door een van 70km/u, je toch 50km/u moet blijven rijden?
Inderdaad. De betekenis die het tweede bord van 70 km/h heeft, is:
Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
Deze betekenis houdt dus niets in dat de geldigheid van het eerste bord van 50 km/h zou wijzigen.

Bijgevolg moeten we beide verkeersborden naleven, en dat kunnen we slechts door niet sneller dan 50 km/h te rijden.

Dat tweede bord van 70 km/h heeft daar dus totaal geen zin. Als men vanaf daar 70 km/h wil toelaten, moet er eerst een C45 of C46 staan om de beperking opgelegd door het vorige snelheidsbord teniet te doen.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef:
Inazuma schreef:Als de nieuwe snelheidsbeperking hoger is dat wat er voordien aangegeven stond, moet je de niet opgeheven lagere snelheidsbeperking blijven naleven !
Ik denk dat ik deze zin niet snap. Bedoel je hier mee, dat als je een bord van 50km/u hebt, gevolgd door een van 70km/u, je toch 50km/u moet blijven rijden?
Inderdaad.

Als het bord C43(50) niet opgeheven wordt als gevolg van één van de in de wegcode bepaalde voorwaarden die een C43 opheffen, dan blijft het onverminderd gelden.


Troost je, zelfs de knoppendraaiers van het Vlaams Verkeerscentrum en talloze wegbeheerders flateren er zeer vaak tegen.

De meeste automobilisten weten niet beter , en denken foutief dat het éne bord C43 (vb 70) een eerder bord C43 (vb 50) vervangt.

Niet dus ...
Rafael
Administrator
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Vreemd, hier was ik zelf niet van op de hoogte, en heb hier verder ook nooit bij stilgestaan. Wel is het me opgevallen dat ik deze situatie hier nog niet ben tegengekomen, misschien zijn ze dan toch zo slim geweest...
Plaats reactie