voorrang
voorrang
Bij voorrang aan rechts verlies je de voorrang niet meer ook al ben je gestopt. Als iedereen stopt aan een kruispunt dan sta je daar wel mooi.
Een ander vraagje: Stel ik moet links afslaan aan een kruispunt en daarbij moet ik rechts kruisen met mijn tegenligger maar mijn tegenligger stopt volledig is hij dan zijn voorrang toch nog kwijt?
Als ik bv op de hoofdweg in de file sta en ik stop omdat ik aan het aanschuiven ben. Er komt een auto uit de zijweg moet ik hem dan voorrang verlenen. Dus stoppen en voorrang heeft dat enkel met voorrang aan rechts te maken?
Een ander vraagje: Stel ik moet links afslaan aan een kruispunt en daarbij moet ik rechts kruisen met mijn tegenligger maar mijn tegenligger stopt volledig is hij dan zijn voorrang toch nog kwijt?
Als ik bv op de hoofdweg in de file sta en ik stop omdat ik aan het aanschuiven ben. Er komt een auto uit de zijweg moet ik hem dan voorrang verlenen. Dus stoppen en voorrang heeft dat enkel met voorrang aan rechts te maken?
Re: voorrang
Ja ....king kong schreef:Bij voorrang aan rechts verlies je de voorrang niet meer ook al ben je gestopt. Als iedereen stopt aan een kruispunt dan sta je daar wel mooi.
Tot er éne het initiatief neemt om toch door te rijden.
Waarom zou die zijn voorrang kwijt rakenEen ander vraagje: Stel ik moet links afslaan aan een kruispunt en daarbij moet ik rechts kruisen met mijn tegenligger maar mijn tegenligger stopt volledig is hij dan zijn voorrang toch nog kwijt?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Zijn voertuig terug in beweging brengen is géén maneuver meer.
Je moet je tegenliggers voorrang verlenen bij het veranderen van richting - dat hij stopt verandert daar eigenlijk niets aan.
Als die van rechts komt en het is een kruispunt met voorrang van rechts : zeer zekerAls ik bv op de hoofdweg in de file sta en ik stop omdat ik aan het aanschuiven ben. Er komt een auto uit de zijweg moet ik hem dan voorrang verlenen.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Als er een voorrangsregeling is met borden , blijft die voorrangsregeling gelden.
Of het nu gaat om voorrang door borden of regels, de voorrangsplichtige mag enkel verder rijden rekening houdend met Artikel 12.5 :
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Denk er ook aan dat je geen enkel kruispunt mag oprijden als je er op zou moeten stoppen en daarbij het dwarsverkeer zou hinderen :
Artikel 14.2
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Neen.Dus stoppen en voorrang heeft dat enkel met voorrang aan rechts te maken?
Stoppen en weer vertrekken verandert in principe niets meer aan de voorrang.
Wat er ongetwijfeld gaat gebeuren is dat men voor de rechtbank meer gevallen gaat krijgen waar de in principe voorrangsplichtige bestuurder gaat beweren dat hij Art. 12.5 wel degelijk naleefde, maar dat hij in zijn redelijke verwachtingen bedrogen is door het rijgedrag van de in principe voorranghebbende bestuurder als die bvb. vooraf gestopt was.
Re: voorrang
Het kruispunt dat ik bedoel is een kruispunt met lichten. Vroeger als de tegenligger stopte dan was hij zijn voorrang kwijt. Nu dus niet meer?
Als ik mijn voertuig parkeer op de rijbaan en ik vertrek terug dan ben ik mijn voorrrang ook niet kwijt? (ik breng mijn voertuig terug in beweging toch)as.[/quote]
Als ik mijn voertuig parkeer op de rijbaan en ik vertrek terug dan ben ik mijn voorrrang ook niet kwijt? (ik breng mijn voertuig terug in beweging toch)as.[/quote]
Re: voorrang
Inderdaad.king kong schreef:Het kruispunt dat ik bedoel is een kruispunt met lichten. Vroeger als de tegenligger stopte dan was hij zijn voorrang kwijt. Nu dus niet meer?
Stoppen en weer vertrekken betekent sinds 1 maart 2007 NIET meer dat je daardoor je voorrang verliest
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Andere situatie, andere regels ...Als ik mijn voertuig parkeer op de rijbaan en ik vertrek terug dan ben ik mijn voorrrang ook niet kwijt? (ik breng mijn voertuig terug in beweging toch)
Een parkeerplaats verlaten (of oprijden) is nog wél een maneuver, en als je een maneuver doet, moet je iedereen voorrang verlenen :
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Re: voorrang
Als je ergens iets leest over stoppen en voorrang verliezen. Dat dit niet meer van toepassing is, heeft men het altijd over voorrang aan rechts en niet over voorrang in het algemeen.
Re: voorrang
Dat komt ongetwijfeld omdat stoppen (eigenlijk het weer vertrekken) vooral in die situatie een enorme invloed had op de voorrang.king kong schreef:Als je ergens iets leest over stoppen en voorrang verliezen. Dat dit niet meer van toepassing is, heeft men het altijd over voorrang aan rechts en niet over voorrang in het algemeen.
In gevallen waar de voorrang met borden geregeld werd, gingen en gaan de voorrangsborden boven de voorrangsregels, en stelt het probleem van gestopt te zijn zich niet.
Maar je raakt zeker een heikel punt aan in de huidige regeling :
Terug vertrekken - tenminste als je niet van een parkeerplaats komt of een ander maneuver uitvoert - is geen maneuver meer
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Dat kan in de praktijk wel eens gekke situaties opleveren ...
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: voorrang
Volgens mij is dit niet correct.Inazuma schreef:Denk er ook aan dat je geen enkel kruispunt mag oprijden als je er op zou moeten stoppen en daarbij het dwarsverkeer zou hinderen:
Je mag dus wel degelijk een kruispunt oprijden als je erop zou moeten stoppen en het dwarsverkeer zou hinderen. De enige voorwaarde daartoe is dat het niet waarschijnlijk is dat je erop zou moeten stoppen en het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: voorrang
Jozef schreef:Volgens mij is dit niet correct.Inazuma schreef:Denk er ook aan dat je geen enkel kruispunt mag oprijden als je er op zou moeten stoppen en daarbij het dwarsverkeer zou hinderen:
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ik weet niet of die uitleg veel verf gaat pakken, maar je kan proberen
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Termen als waarschijnlijk en andere onbepaaldheden horen wat mij betreft niet thuis in de wetgeving.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)