voorrang

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
king kong
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007, 20:16

voorrang

Bericht door king kong »

Bij voorrang aan rechts verlies je de voorrang niet meer ook al ben je gestopt. Als iedereen stopt aan een kruispunt dan sta je daar wel mooi.
Een ander vraagje: Stel ik moet links afslaan aan een kruispunt en daarbij moet ik rechts kruisen met mijn tegenligger maar mijn tegenligger stopt volledig is hij dan zijn voorrang toch nog kwijt?
Als ik bv op de hoofdweg in de file sta en ik stop omdat ik aan het aanschuiven ben. Er komt een auto uit de zijweg moet ik hem dan voorrang verlenen. Dus stoppen en voorrang heeft dat enkel met voorrang aan rechts te maken?
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

king kong schreef:Bij voorrang aan rechts verlies je de voorrang niet meer ook al ben je gestopt. Als iedereen stopt aan een kruispunt dan sta je daar wel mooi.
Ja ....
Tot er éne het initiatief neemt om toch door te rijden.
Een ander vraagje: Stel ik moet links afslaan aan een kruispunt en daarbij moet ik rechts kruisen met mijn tegenligger maar mijn tegenligger stopt volledig is hij dan zijn voorrang toch nog kwijt?
Waarom zou die zijn voorrang kwijt raken :?:

Zijn voertuig terug in beweging brengen is géén maneuver meer.
Je moet je tegenliggers voorrang verlenen bij het veranderen van richting - dat hij stopt verandert daar eigenlijk niets aan.

Als ik bv op de hoofdweg in de file sta en ik stop omdat ik aan het aanschuiven ben. Er komt een auto uit de zijweg moet ik hem dan voorrang verlenen.
Als die van rechts komt en het is een kruispunt met voorrang van rechts : zeer zeker :!:

Als er een voorrangsregeling is met borden , blijft die voorrangsregeling gelden.


Of het nu gaat om voorrang door borden of regels, de voorrangsplichtige mag enkel verder rijden rekening houdend met Artikel 12.5 :
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

Denk er ook aan dat je geen enkel kruispunt mag oprijden als je er op zou moeten stoppen en daarbij het dwarsverkeer zou hinderen :
Artikel 14.2

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Dus stoppen en voorrang heeft dat enkel met voorrang aan rechts te maken?
Neen.

Stoppen en weer vertrekken verandert in principe niets meer aan de voorrang.


Wat er ongetwijfeld gaat gebeuren is dat men voor de rechtbank meer gevallen gaat krijgen waar de in principe voorrangsplichtige bestuurder gaat beweren dat hij Art. 12.5 wel degelijk naleefde, maar dat hij in zijn redelijke verwachtingen bedrogen is door het rijgedrag van de in principe voorranghebbende bestuurder als die bvb. vooraf gestopt was.
king kong
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007, 20:16

Re: voorrang

Bericht door king kong »

Het kruispunt dat ik bedoel is een kruispunt met lichten. Vroeger als de tegenligger stopte dan was hij zijn voorrang kwijt. Nu dus niet meer?

Als ik mijn voertuig parkeer op de rijbaan en ik vertrek terug dan ben ik mijn voorrrang ook niet kwijt? (ik breng mijn voertuig terug in beweging toch)as.[/quote]
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

king kong schreef:Het kruispunt dat ik bedoel is een kruispunt met lichten. Vroeger als de tegenligger stopte dan was hij zijn voorrang kwijt. Nu dus niet meer?
Inderdaad.
Stoppen en weer vertrekken betekent sinds 1 maart 2007 NIET meer dat je daardoor je voorrang verliest :!:

Als ik mijn voertuig parkeer op de rijbaan en ik vertrek terug dan ben ik mijn voorrrang ook niet kwijt? (ik breng mijn voertuig terug in beweging toch)
Andere situatie, andere regels ...

Een parkeerplaats verlaten (of oprijden) is nog wél een maneuver, en als je een maneuver doet, moet je iedereen voorrang verlenen :

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
king kong
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007, 20:16

Re: voorrang

Bericht door king kong »

Als je ergens iets leest over stoppen en voorrang verliezen. Dat dit niet meer van toepassing is, heeft men het altijd over voorrang aan rechts en niet over voorrang in het algemeen.
king kong
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2007, 20:16

voorrang

Bericht door king kong »

bedankt voor je antwoord
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

king kong schreef:Als je ergens iets leest over stoppen en voorrang verliezen. Dat dit niet meer van toepassing is, heeft men het altijd over voorrang aan rechts en niet over voorrang in het algemeen.
Dat komt ongetwijfeld omdat stoppen (eigenlijk het weer vertrekken) vooral in die situatie een enorme invloed had op de voorrang.

In gevallen waar de voorrang met borden geregeld werd, gingen en gaan de voorrangsborden boven de voorrangsregels, en stelt het probleem van gestopt te zijn zich niet.


Maar je raakt zeker een heikel punt aan in de huidige regeling :
Terug vertrekken - tenminste als je niet van een parkeerplaats komt of een ander maneuver uitvoert - is geen maneuver meer :!:

Dat kan in de praktijk wel eens gekke situaties opleveren ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: voorrang

Bericht door Jozef »

Inazuma schreef:Denk er ook aan dat je geen enkel kruispunt mag oprijden als je er op zou moeten stoppen en daarbij het dwarsverkeer zou hinderen:
Volgens mij is dit niet correct.
14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.
Je mag dus wel degelijk een kruispunt oprijden als je erop zou moeten stoppen en het dwarsverkeer zou hinderen. De enige voorwaarde daartoe is dat het niet waarschijnlijk is dat je erop zou moeten stoppen en het dwarsverkeer zou hinderen of beletten. :wink:
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: voorrang

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:
Inazuma schreef:Denk er ook aan dat je geen enkel kruispunt mag oprijden als je er op zou moeten stoppen en daarbij het dwarsverkeer zou hinderen:
Volgens mij is dit niet correct.
8)

Ik weet niet of die uitleg veel verf gaat pakken, maar je kan proberen :wink:


Termen als waarschijnlijk en andere onbepaaldheden horen wat mij betreft niet thuis in de wetgeving. :idea:
Plaats reactie