2 vraagjes : in eerste + voet op koppeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef:Verder raad ik je aan om goed te lezen wat Jozef schrijft. Hij heeft zonder enige twijfel veel kennis van en inzicht in de automechaniek en het verkeer. Ik ben een kritische lezer en ik heb hem op dat vlak nog niet op fouten kunnen betrappen.
Wat drink je? :D :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Maar ik denk niet dat hij z'n koppeling indrukt.
Hij houdt z'n voet er waarschijnlijk net boven.
Inderdaad, ik hou m'n voet er net boven, maar de meerderheid zal hier dan wel gelijk hebben dat als je ze er boven houd je koppelingsplaat ook kapot raakt. Dus zal ik het maar beginnen leren, ook al vind ik het zoals Jozef zegt in het begin heel raar. (heb het gisteren en vandaag gedaan, maar hier en daar door gewoonte had ik mijn voet er toch nog boven)

Je doet gewoon je ding en aanvaard geen goede raad van enkele doorwinterde instructeurs hier op het forum ?
Zo bedoelde ik het niet, ik wou gewoon bedoelen dat als het toch zou mogen op het examen dat ik dan even goed dit op het examen wel zou kunnen doen, omdat dit (op dit moment) vlotter gaat dan mijn voet ernaast te houden.
De begeleiders waar je mee gereden hebt, hebben het waarschijnlijk niet opgemerkt. Dit alleen al is op een fout van ze.
toch wel, ik had van iemand horen zeggen dat dit niet mocht en vroeg dit aan mijn begeleiders en geen van hen zei dat dit verboden was en dat ze dit héél soms ook nog doen (maar het grote deel van de tijd er wel naast)

Het is helemaal niet mijn bedoeling om jou een verwijt te maken, hoor.
Weet ik wel hoor, ik vroeg tenslotte ook de vraag.
Maar ik neem aan dat jij ook niet al die moeite doet en die kosten maakt om alleen maar een rijbewijs te behalen
Liefst niet nee.
Als je gaat proberen om je voet niet meer boven of op het koppelingspedaal te houden, gaat dat inderdaad in het begin wat onwennig lijken. Een gewoonte veranderen is immers altijd even wat moeilijk.

inderdaad, zoals ik hieronder al vermeld heb, ik heb het al twee dagen achtereen geprobeerd, en het lukt ook niet altijd.

Er is ook nog een technische reden waarom goede bestuurders hun linker voet op de voetsteun plaatsen als ze de koppeling niet moeten bedienen. Als je wagen gaat slippen, is het belangrijk dat je zo snel en zo nauwkeurig mogelijk voelt wat hij probeert, zodat je tijdig en juist gedoseerd kunt reageren. Daarvoor is het nodig dat je met je schouderbladen ook nog contact met de rugleuning hebt als je het stuurwiel bovenaan vasthebt, en dat je linker voet op de voetsteun geplaatst is, zodat je stevig zit. Dan verkeer je in de beste omstandigheden om in je schouderbladen en je zitvlak te voelen wat de wagen probeert.
dank je voor de uitleg, weet ik dan ook alweer
JC verwoordt het wat stevig (hij is overigens een aardige jongen hoor ) maar ik ben het inhoudelijk helemaal met hem eens.
Inderdaad, maar zoals jij zegt, hij zal het wel niet &quotzo hard&quot bedoelen :)
Het probleem is dat jouw beenspieren moe worden na een tijdje en dat je alleen daardoor al per ongeluk het pedaal lichtjes indruk
bij mijn weten is dit nog niet gebeurd, maar ik heb dan ook nog niet voor extreem lange afstanden gereden, misschien daarom.



(Sorry voor de lange reactie :oops: )
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gast schreef:de meerderheid zal hier dan wel gelijk hebben dat als je ze er boven houd je koppelingsplaat ook kapot raakt.
:lol:

Neen, als je het koppelingspedaal niet aanraakt, kan dat uiteraard niet schadelijk zijn voor de koppeling.

Als je elke dag rijdt, reken dan ongeveer een week om het gewoon te worden, en je vindt het beslist prettiger dat je linker bovenbeen goed gesteund wordt door de bestuurderszetel. :wink:
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Jozef schreef:
Gast schreef:de meerderheid zal hier dan wel gelijk hebben dat als je ze er boven houd je koppelingsplaat ook kapot raakt.
:lol:

Neen, als je het koppelingspedaal niet aanraakt, kan dat uiteraard niet schadelijk zijn voor de koppeling.

Als je elke dag rijdt, reken dan ongeveer een week om het gewoon te worden, en je vindt het beslist prettiger dat je linker bovenbeen goed gesteund wordt door de bestuurderszetel. :wink:
Bij jou misschien :lol:
Als je 2m groot bent dan krijgt het bovenbeen echt geen steun hoor :?
Het is dat jij het zegt, anders had ik het niet eens geweten dat dat bij sommigen of velen het geval is.

Inderdaad gast, zogauw je het gewoon bent is het gewoon relaxter rijden. In ieder geval verstandig van jou dat je het probeert.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef:Als je 2m groot bent dan krijgt het bovenbeen echt geen steun hoor
Volgens mij heeft dat niets met die 2 meter te maken. Ofwel zijn jouw benen te lang, ofwel jouw armen te kort. :mrgreen:
Plaats reactie