EHBO - tegenstrijdigeheid !!

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
patsy
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 feb 2007, 20:39
Locatie: Meise

EHBO - tegenstrijdigeheid !!

Bericht door patsy »

RIJBEWIJS B Vraag 76


Een gewonde bij een ongeval is gewond aan zijn onderarm en heeft een grote snijwonde.
Wat doe je?


A. De onderarm afbinden.
B. De bovenarm afbinden.
C. Een drukkend verband op de wonde aanbrengen.


Gisteren deed ik deze oefenvragen en moest bij deze vraag antwoorden "een drukkend verband aanbrengen". Ik weet het heel zeker want ik had eerst geantwoord "bovenarm afbinden" en dat was fout. Als ik echter de examenreeks ad randum maak is het blijkbaar anders (zie lager). Wie kan mij helpen aub :?

Iemand heeft in zijn onderarm een grote snijwonde en bloedt hevig. Wat doe je?

Afbeelding

De onderarm afbinden.
De bovenarm afbinden.
Een drukkend verband op de wonde aanbrengen.

en hier is het goede antwoord "de bovenarm afbinden"

Wat is nu het correcte antwoord?

Groetjes,
Patsy
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door wobotje »

Ik weet het niet zeker, maar in de tweede vraag staat er "en bloedt hevig".
Misschien dat daar het verschil ligt?
GRO
Administrator
Berichten: 12779
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

In principe moet je op het GOCA examen antwoorden: een drukverband op de wonde leggen.

Is er een slagader over dan ben je best dat je de arm afbindt. Een drukverband zal dan niet volstaan.
KarolienV
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:00

Bericht door KarolienV »

Armen of benen afbinden doe je best niet zelf, maar laat je beter over aan de hulpdiensten, die dan wel zullen oordelen of dat nodig is. Zij zorgen er dan ook voor dat het tijdstip waarop het lidmaat is afgebonden geregistreerd wordt, zodat het niet te lang afgebonden blijft.
De meeste bloedingen kan je voldoende onder controle krijgen met een drukverband, toch zeker tot op het moment dat de hulpdiensten gearriveerd zijn.

Dat is toch alleszins wat ze ons aanleren als't over leken-EHBO gaat (studeer geneeskunde)!
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hé Karolien,

Een studente geneeskunde ... daar kunnen we altijd wat van leren.

Er zit hier nog een student geneeskunde, die als BBB post. Toffe gast, hoor (BBB, voor mij graag een blondje, in een glas bedoel ik hé).

Eigenlijk heeft Eugeen graag dat we ons hier beperken tot wat voor het examen moet gekend zijn. Maar als je op een onderwerp zoals dit dieper wil ingaan, dan ben je van harte welkom op het forum van de partnersite Christophoros. :wink:
patsy
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 feb 2007, 20:39
Locatie: Meise

Bericht door patsy »

In principe moet je op het GOCA examen antwoorden: een drukverband op de wonde leggen.

Is er een slagader over dan ben je best dat je de arm afbindt. Een drukverband zal dan niet volstaan.
Ok 'k zal het morgen zo antwoorden als ik de vraag krijg tenminste. Thx
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik weet het niet zeker, maar in de tweede vraag staat er "en bloedt hevig".
Misschien dat daar het verschil ligt?
Scherp als altijd :wink:
Ik denk dat je gelijk hebt. de bovenarm afbinden wanneer het maar lichtjes bloedt is natuurlijk zot :lol:

KarolienV schreef:Armen of benen afbinden doe je best niet zelf, maar laat je beter over aan de hulpdiensten, die dan wel zullen oordelen of dat nodig is. Zij zorgen er dan ook voor dat het tijdstip waarop het lidmaat is afgebonden geregistreerd wordt, zodat het niet te lang afgebonden blijft.
De meeste bloedingen kan je voldoende onder controle krijgen met een drukverband, toch zeker tot op het moment dat de hulpdiensten gearriveerd zijn.

Dat is toch alleszins wat ze ons aanleren als't over leken-EHBO gaat (studeer geneeskunde)!
Dat is in beginsel natuurlijk juist. Maar wat doe je als de hulpdiensten er na 10 minuten nog niet zijn en het bloed er zo hevig uitspuit dat het slachtoffer zelfs al is flauwgevallen. Je kan dan toch beter de bovenarm of het bovenbeen afklemmen met het risico op weefselschade dan dat je de persoon laat doodbloeden, nietwaar? Let er op het in dit voorbeeld mogelijk om een slagaderlijke bloeding gaat (niet nauwkeurig genoeg gedefinieerd in de vraagstelling maar ik ga er van uit dat ze dat bedoelen), ik garandeer je dat je die meestal niet onder controle krijgt met een drukverband. Je zal wel weten dat de bloeddruk in de slagaders veel hoger is dan in de aders. Dat spuit (itt stromen) er uit onder hoge druk en je kan snel leegbloeden. Voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn. Ik zou zoiezo wanneer het bloed er echt hevig uit spuit op zijn minst de bovenarm dichtknijpen zogauw ik het zie en het laten afbinden met iets. Bij een gewone bloeding door een scheur in de ader of in capillairen zou ik enkel een drukverband aanleggen als dat nodig zou zijn.
Wat betreft de EHBO-lessen, kort geleden (de laatste paar jaar) is het algemene standpunt over de tourniquet veranderd. Vroeger werd het aangeraden, nu wordt het weer afgeraden :?
Dat het tijdstip altijd vermeld moet worden is uiteraard correct maar dat kunnen ze ook doen als het al een kwartiertje afgebonden is. Het komt overigens in de westerse maatschappij niet aan op een kwartiertje omdat de professionele hulpverleners dit zoiezo ruim op tijd hebben behandeld(itt oorlogsgebieden waar triage nodig is).

Dat is toch alleszins wat ze ons aanleren als't over leken-EHBO gaat (studeer geneeskunde)!
Een tip. Als je fatsoenlijk zou willen leren reanimeren dan zou je bijvoorbeeld eens een redderscursus kunnen volgen. Ik heb dat gedaan en ik verschoot ervan hoe beperkt ik dat had geleerd met mijn EHBO-lessen.
Er zit hier nog een student geneeskunde, die als BBB post. Toffe gast, hoor (BBB, voor mij graag een blondje, in een glas bedoel ik hé).
Een blondje? :shock:
Ik had van jou toch eerder een Duvel verwacht :lol: [/quote]
Plaats reactie