plaats op een rotonde

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
hiqgus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007, 11:42

plaats op een rotonde

Bericht door hiqgus »

Stel dat je als bestuurder van een wagen een rotonde voor meer dan de een halve toer zal volgen en de rotonde is ingericht met 2 rijbanen. Waar moet je dan rijden: uiterst rechts (de grootste cirkel) of meer naar links, naar het midden toe (meer in een paraboolvormig traject)? Je ziet in het dagelijks verkeer de 2 stijlen, meestal gemengd, waarbij de 2 types bestuurders mekaar iedere dag weer "voor de wielen rijden". Wat is de juiste werkwijze? Is dit gereglementeerd?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Je mag daar beide rijstroken gebruiken.
Het enige waar je moet op letten is dat als je de binnenste rijstrook neem en de rotonde wilt verlaten je zeker niet mag vergeten dat je voorrang moet geven aan de mensen op de buitenste rijstrook die rechtdoor blijven rijden.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Je mag daar beide rijstroken gebruiken.
Het enige waar je moet op letten is dat als je de binnenste rijstrook neem en de rotonde wilt verlaten je zeker niet mag vergeten dat je voorrang moet geven aan de mensen op de buitenste rijstrook die rechtdoor blijven rijden.
Richtingsverandering vanaf de binnenste rijstrook van een rotonde is een overtreding:

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.


19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.



Wie van de binnenste rijstrook wil van richting veranderen, zal eerst naar de buitenste, rechter rijstrook moeten rijden, en van daaruit, na nog tijdig de richtingaanwijzers gebruikt te hebben, rechtsaf slaan.
hiqgus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007, 11:42

Bericht door hiqgus »

Dus met het huidig verkeersreglement draagt uiterst rechts aanhouden en de cirkel zo groot mogelijk maken, de voorkeur weg. Misschien zou de wegbeheerder dit op een aantal rotondes toch beter wat "sturen", bvb met verfmarkeringen: een soort aanbevolen rijstrook. Beter duidelijkheid creëren in dit soort zaken, dan elke dag weer toezien op haperend (en soms botsend) verkeer, lijkt het mij.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

hiqgus schreef:Dus met het huidig verkeersreglement draagt uiterst rechts aanhouden en de cirkel zo groot mogelijk maken, de voorkeur weg.
Het vermijdt 2 maneuvers en de bijhorende voorrngsverplichting, en je rijdt altijd op een goede plaats ...
Alleen helpt het de doorstroming niet.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Inderdaad, wanneer er op de rotonde twee of meer rijstroken zijn, zou men de weggebruikers op de uiterst rechtse rijstrook moeten verplichten om de eerstvolgende afslag te nemen.

Door op de rechter rijstrook blijven te rijden zonder de eerstvolgende afslag te nemen, wordt het oprijden van de rotonde bemoeilijkt. Niet verboden dus, maar wel asociaal.
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Inderdaad, wanneer er op de rotonde twee of meer rijstroken zijn, zou men de weggebruikers op de uiterst rechtse rijstrook moeten verplichten om de eerstvolgende afslag te nemen.
Is perfect mogelijk met "turbine" "bloemblad" of "zaagblad" rotondes, waarbij de rechter / buiten rijstrook steeds van de rotonde af geleid wordt en de linker / binnen rijstrook een afslag verder gaat.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 17 feb 2007, 00:09, 1 keer totaal gewijzigd.
GRO
Administrator
Berichten: 12784
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Dat lijkt me geen "Belgische" rotonde, Eugeen .
Zo te zien staan er verkeerslichten op etc. ...

Maar de lay-out komt al een beetje in de buurt.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

Inazuma schreef:Dat lijkt me geen "Belgische" rotonde, Eugeen .
Zo te zien staan er verkeerslichten op etc. ...

Maar de lay-out komt al een beetje in de buurt.
². In Brugge hebben wij hier zoiets (aan't station, de unescorotonde)
Mensen die daar van sint-michiels komen kunnen direct meedraaien naar rechts richting station zonder de rotonde te moeten oprijden.
Als je van't Zand komt en richting sint-michiels wil net hetzelfde.
hiqgus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007, 11:42

Bericht door hiqgus »

De foto toont wel mooi aan dat, wie uiterst rechts volgt, automatisch naar de volgende afslag geleid wordt. Het is een echte spiraal, hoe langer je de rotonde volgt, hoe verder je terug naar de buitenkant geleid wordt. De ganse winkel neemt wel wat plaats in. De verkeerslichten lijken mij onvermijdelijk vanwege de omvang van dit kruispunt: stel je deze rotonde maar eens voor bij heel druk verkeer. En er lopen ook nogal wat tramsporen over dit punt.
hiqgus
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2007, 11:42

Bericht door hiqgus »

Het zou zelfs kunnen, dat op de rotonde op de foto, de verkeerslichten er alleen maar staan omwille van de tramlijnen. De tram die zichzelf een doorgang verschaft door het dwarsend verkeer voor rood te plaatsen. Zonder tram misschien helemaal geen verkeerslichten nodig.
Plaats reactie