Hallo,
Ik wou even mijn hart luchten met dit. Ik had vandaag mijn derde praktijkexamen die ik jammer genoeg niet had geslaagd. Ik vind het zelf echt zo zo ontzettend stom van mij met welke fouten ik maak door de stress. Want als ik Alleen rijd of met een rijinstructeur, lukt het mij wel.
Ik had examen in Deurne om 10u. Ik liep al bijna te laat de examencentrum binnen waardoor ik al een beetje stress had dat ze mij niet meer konden aannemen. Maar toch goed gegaan, risicoperceptietest ging ook vlotjes and dan maar afwachten voor een examinator. Het nam echt ontzettend lang vandaag waardoor ik meer stress opbouwde. Ik kan mijzelf moeilijk tot rust brengen dus ik heb iets moeten nemen voor de stress. Uiteindelijk na 30 min kwam de examinator,
De typische theorievragen, ik moest aanduiden waar de ruitenwisservloeistof moet bijgevuld worden. En dan alle lichten opsommen, ik had een klein foutje gemaakt bij het aanzetten van de mistlichten maar de examinator was nog daar nog heel vriendelijk over.
Het examen zelf ging goed in het begin, ik begon meer en meer stress op te bouwen wanneer wij bij de grote kruispunten met de tramsporen steeds links moesten afslaan. Het ging nog ! Ik had stress want soms vergat ik wat juist “links afslaan” inhield en had bijna teruggedraaid ipv dus links afslaan. In dat straatje moest ik rechtsachteruit parkeren, normaal gaat dit zeer vlot maar deze keer had ik het een beetje slecht ingeschat dus maar een tweede keer proberen. Tweede keer ging goed en examinator zei je mag uit de voertuig stappen. Hier is mijn eerste zware overtreding, ik zet mijn voertuig uit en leg mijn sleutels neer en ik was dus helemaal vergeten om mijn handrem op te heffen. En besefte dit pas dus ik al op stoep stond. Examinator stapte uit en had dit aangetoond door een hard te duwen op mijn auto waardoor mijn auto een beetje naar achteren schoof. Echt dom!!
Bon.. ik mocht weer wegrijden en ik had al een gevoel dat ik het al gefaald. Wij rijden op een 50 km weg dus ik reed met gepaste snelheid maar had een meneer met zijn hond juist te laat opgemerkt bij de zebrapad dus had ik zeer bruut moeten remmen. Al een tweede indicator dat ik precies ging falen.
Wij kwamen uiteindelijk bij een grote kruispunt, ( ik ben de naam van de straat vergeten) maar daar waren de lichten kapot en was het dus licht geel aan het flikkeren. Ik heb niet opgemerkt dat het omgekeerde driehoek bij mij stond alsook voor de bestuurders tegenover over. Alleen de bestuurders die rechtdoor moesten rijden hadden dus een voorrangsweg.
Ik heb dit echt zelden meegemaakt dus paniek schoot een beetje in.. ik moest hier ook linksaf. Dus ik had beter met alle zekerheid gekeken of ik effectief door mocht rijden ipv alleen rechtdoor te kijken. Juist toen ik deze afslag had genomen, had mijn examinator uitgelegd wat juist verkeerd ging op het moment zelf. Dus ik was ervan overtuigd dat ik dus gefaald had.
De laatste paar straten terug naar het examencentrum deden echt pijn. Ik was ervan overtuigd dat ik het deze keer ging halen en mijn zomervakantie goed zou beginnen…
Ik moest even met de examinator binnen lopen, hij had op dit moment niet uitdrukkelijk gezegd dat ik gefaald had dus ik was zeer zenuwachtig en verdrietig. Aan één kant had ik een heel groot gevoel dat ik het had gehaald maar toch die heel kleine gevoel van optimisme. Na een hele 17 minuten kwam meneer uiteindelijk naar beneden met mijn uitslag alsook een tekening om aan te tonen wat ik beter had gedaan en wat te doen in die situaties. Ik had het geluk van altijd vriendelijke en aangename examinators te hebben maar ik voel mij zo stom dat ik het weer niet heb gehaald. Zeker wanneer ik wel hoor dat ik kan rijden maar door deze zware overtreding het toch misgaat.
Ik ben momenteel 21 jaar en mijn voorlopige rijbewijs verloopt in twee weken. Ik weet niet meer wat te doen. Ik voel mij heel dom en ben heel beschaamd omdat mijn papa al 20u rijlessen heeft betaald + 6u extra lessen omdat ik al 2 x had gefaald + 3x rijexamen zelf. Hij zei zelf dat hij altijd dacht dat ik het vanuit de eerste keer zou slagen. Ik heb mij voorlopig al aangemeld voor automatisch al een afspraak te winnen bij examencentrum. Maar aangezien mijn rijbewijs al verloopt op 13/07 en ik heb al vakanties + werk ertussen. Ik weet niet of ik het nog kan redden.
Btw ik geef ook niemand anders de schuld buiten mijzelf. Ik weet gewoon niet meer waar ik de motivatie vandaan moet halen. Mijn vriendin had mij aangeraden om misschien examen te doen bij Kontich ipv Deurne maar ik weet niet hoe groot dit zou verschillen? Tips? Raad? Ik hoor het graag en dankjewel als alles hebt kunnen lezen
Praktijkexamen 3x gefaald
-
Stefan Peeters
- Administrator
Re: Praktijkexamen 3x gefaald
Je hebt dir bericht ook al elders geplaatst, ik ga dit dus afsluiten.
Reacties zullen komen op de andere post.
Reacties zullen komen op de andere post.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit
(J. Cruijff)