[b]De vraag:[/b]
De wegkapitein bij een groep wielertoeristen mag:
A. in alle omstandigheden het verkeer tegenhouden op kruispunten
B. alle verkeer op kruispunten stilleggen om de groep wielertoeristen door te laten
C. het dwarsverkeer op kruispunten zonder verkeerslichten tegenhouden
Het juiste antwoord is C, Op kruispunten waar geen verkeerslichten staan kunnen wegkapiteins het verkeer stilleggen als ze een zwart-geel-rode armband dragen en gebruik maken van een bordje C3.
In het boek lees ik het volgende: Wegkapiteins bij groepen fietsers en motorrijders: Ook de wegkapiteins hebben de bevoegdheid om het verkeer stil te leggen, [b][u]OOK[/u][/b] op kruispunten zonder verkeerslichten, en moeten daarbij een bordje C3 gebruiken en moeten rond de arm een band dragen in de nationale driekleur met daarin het woord wegkapitein.
Het woordje "ook" wil toch niet zeggen dat het ENKEL mag bij kruispunten zonder verkeerslichten? Ook... Dus ook bij andere kruispunten? En dan is antwoord B toch correct ipv C?
AR56 (Boek Autorijden)
-
Kim44
Re: AR56
Bedankt voor je reactie Rafael.
Ik had mezelf ondertussen de bedenking gemaakt dat ze er wss vanuit gaan dat je al weet dat verkeerslichten dominant zijn op al het andere. Tenzij een bevoegd persoon (politie), wat een wegkapitein niet is.
Maar inderdaad het zou duidelijker in het boek kunnen staan. Het woordje 'ook' bracht de verwarring.
Ik had mezelf ondertussen de bedenking gemaakt dat ze er wss vanuit gaan dat je al weet dat verkeerslichten dominant zijn op al het andere. Tenzij een bevoegd persoon (politie), wat een wegkapitein niet is.
Maar inderdaad het zou duidelijker in het boek kunnen staan. Het woordje 'ook' bracht de verwarring.