Hallo,
Ik ben woensdag 31/08/2022 examen gaan doen in Kontich en men examen is onterecht stop gezet.
Hieronder een link met een getailleerd verslag over het examen https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?
-
JonasT
-
Maximus
Re: Kan ik een klacht indienen tegen een examinator?
JonasT,
U schrijft:
Daarnaast ben je niet akkoord met de staat van het wegdek en de locatie van het manoeuvre. Laat me kort zijn over de staat van het wegdek: dat is geen geldig argument. De locatie van het manoeuvre is naar mijn inziens ook geldig. Een parkeersstrook (hoewel geen 'straat') behoort tot de openbare weg, waarop uw proef heeft plaatsgevonden. Daarnaast is er op een parkeerstrook sprake van 'rustig verkeer', want er rijden geen auto's op, behalve zij die zich willen parkeren (al is dat ook niet echt 'rijden' meer). Ten slotte spreekt u ook over een slecht voelbare en zichtbare boordsteen. Voor zover ik via Google Maps het parkour afloop, zie ik toch telkens duidelijk een verschil tussen straat en voetpad (iets wat de examinator ongetwijfeld ook gezien heeft, aangezien hij gezien/gevoeld heeft dat je erop reed). Wat is volgens jou de definitie van een goed (of slecht) zichtbare boordsteen?
Ik vrees dat je je tijd beter spendeert aan het opdoen van ervaring op de baan / bij manoeuvreren. Ook op een slecht wegdek moet je veilig achteruit kunnen rijden. Ik raad je aan om ook de afstelling van de buitenspiegels nog eens te controleren, zodat je zeker de juiste kijkhoek hebt en kan zien dat je niet de boordsteen op rijdt. Voor de rest wens ik je nog veel succes bij een volgende poging!
U schrijft:
Welke bron gebruikt u daarvoor? Bij het oprijden van de boordsteen krijgt u, volgens mij, automatisch een 'slechte' beoordeling op dat onderdeel van je examen, waardoor er geen kans van slagen meer is (1x slecht = gebuisd) en de examinator het nut van de overige openbare proef niet meer inziet. Daarom dat hij opteert om terug te rijden naar het examencentrum en niet onnodig rond te blijven rijden, het kwaad was al geschied.Hij mag dit examen alleen maar stop zetten als hij of mijn lesgever (vab rijschool) zou hebben ingegrepen wat hij niet heeft gedaan of toch niet duidelijk heeft gemaakt [...]
Daarnaast ben je niet akkoord met de staat van het wegdek en de locatie van het manoeuvre. Laat me kort zijn over de staat van het wegdek: dat is geen geldig argument. De locatie van het manoeuvre is naar mijn inziens ook geldig. Een parkeersstrook (hoewel geen 'straat') behoort tot de openbare weg, waarop uw proef heeft plaatsgevonden. Daarnaast is er op een parkeerstrook sprake van 'rustig verkeer', want er rijden geen auto's op, behalve zij die zich willen parkeren (al is dat ook niet echt 'rijden' meer). Ten slotte spreekt u ook over een slecht voelbare en zichtbare boordsteen. Voor zover ik via Google Maps het parkour afloop, zie ik toch telkens duidelijk een verschil tussen straat en voetpad (iets wat de examinator ongetwijfeld ook gezien heeft, aangezien hij gezien/gevoeld heeft dat je erop reed). Wat is volgens jou de definitie van een goed (of slecht) zichtbare boordsteen?
Ik vrees dat je je tijd beter spendeert aan het opdoen van ervaring op de baan / bij manoeuvreren. Ook op een slecht wegdek moet je veilig achteruit kunnen rijden. Ik raad je aan om ook de afstelling van de buitenspiegels nog eens te controleren, zodat je zeker de juiste kijkhoek hebt en kan zien dat je niet de boordsteen op rijdt. Voor de rest wens ik je nog veel succes bij een volgende poging!
-
NickG
Ik heb mijn examen niet mogen afleggen omdat mijn verzekeringsdocument niet in orde was. Het ging inderdaad blijkbaar om een administratief foutje, op het document stond als type wagen volvo v60 terwijl het om een volvo xc60. Een foutje dat meteen telefonisch bevestigd werd door de verzekeringsmakelaar die ook zei dat dit geen gevolgen had en de auto correct is verzekerd. De auto is van mijn vader, ik had voordien alle papieren nagekeken maar had dit detail niet opgemerkt aangezien men ervan mag van uitgaan dat dit correct is. Bovendien was dit de tweede keer dat ik het examen (uiteindelijk niet) aflegde, een maand voordien had dezelfde examinator geen opmerkingen over dezelfde documenten en wagen. De reden toen, om me niet te laten slagen, vind ik ook heel onlogisch en onterecht maar dat is een ander onderwerp. De wagen werd ook technisch gekeurd bij dezelfde instantie met dezelfde papieren, ook dan werd er nooit een opmerking gegeven.
-
bert.covens
Telefonisch iets bevestigen, heeft geen enkele waarde. Het examencentrum kan onmogelijk controleren of er aan de andere kant écht iemand van je verzekeraar aan de lijn hangt.NickG schreef: 31 okt 2025, 03:00 Ik heb mijn examen niet mogen afleggen omdat mijn verzekeringsdocument niet in orde was. Het ging inderdaad blijkbaar om een administratief foutje, op het document stond als type wagen volvo v60 terwijl het om een volvo xc60. Een foutje dat meteen telefonisch bevestigd werd door de verzekeringsmakelaar die ook zei dat dit geen gevolgen had en de auto correct is verzekerd.
Mààr:
Je mag dit document anno 2025 ook digitaal tonen. Bijvoorbeeld met je smartphone.
Daarom : kon jouw verzekeringsmakelaar jou dan niet gewoon asap een correct opgesteld verzekeringsdocument doormailen ipv proberen dit telefonisch te bevestigen ?
Dit zou volgens mij een simpele oplossing geweest zijn, die jou perfect in staat had kunnen stellen om alsnog je examen af te leggen.
Mag ik nu zo benieuwd zijn om te vragen waarom hij dat niet gedaan heeft
Je kan de examinator verwijten dat hij/zij 't niet opgemerkt heeft de vorige keer dat je examen deed. Mààr: hij/zij heeft dat document welgeteld 1x in z'n handen gehad.
Zélf heb je dat document véél langer in bezit. Zélf had je dus véél méér en véél langer de tijd om te controleren of dit document wel correct opgesteld is. En dan moet je bekennen dat je dit "detail" al die tijd zélf ook niet opgemerkt hebt.
Ook je vader, eigenaar van de auto, heeft al die tijd de fout nooit opgemerkt.
Wel, de grootste fout wordt dus ... door je verzekeraar gemaakt.
Dezélfde examinator ? Hoewel niet onmogelijk, lijkt dat me eerder uitzonderlijk voor een tweede poging.
Het programma waarmee gewerkt wordt in examencentra, onthoudt welke examinator de vorige keer je examen afgenomen heeft. Als het enigszins mogelijk is, krijg je normaliter een andere examinator.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Mitha
Hallo iedereen heb let mijn 2de keer praktijk afgelegd en ben er weer niet door. Ik ben het wel helemaal niet akkoord met het resultaat ik ben er zogezegd niet door voor mijn manoeuvres en omdat ik op de rijweg te veel langs rechts reed. Op de website van Goca staat dat het belangrijk is om zoveel mogelijk langs recht te rijden zij heeft die opmerking d'r bij gezet omdat ik op een wegversmalling waar je wel met twee auto's tussen kan heel dichtbij die auto's langs rechts reed maar het ding is het was een wegversmalling, je mag daar wel met twee rijden met een gematigde snelheid en dat is exact wat ik heb gedaan.
Dan voor het parkeren moest ik S parkeren en vooruit loodrecht parkeren allebei heb ik de techniek en stappen gebruikt dat mij werden aangeleerd via de rijschool. Dit heb ik foutloos gedaan ik heb ook niet moeten corrigeren allebei was in één keer gelukt, ik stond ook binnen de lijnen heb niet op andere vakken gereden, heb eigenlijk geen fouten gemaakt, maar volgens haar (heel subjectief) draaide ik heel dicht op die andere auto, wat ik logisch vind op krappe plaatsen parkeren? Ik had ook echt het gevoel dat mijn examinator niet aan het opletten was naar wat ik aan het doen was ik heb eigenlijk nooit fouten gemaakt, mijn voorrang altijd verleend, niet door de rode lichten gereden, altijd in mijn spiegel gekeken, heel goed ook in mijn dode hoeken gekeken ik heb eigenlijk alles gedaan wat van mij gevraagd werd. Nu over het einde, ze kon mij niet eens zeggen of ik er door was of niet, ze zei 'ik heb goede dingen gezien en sommige minder' zonder verdere uitleg en heeft dan ook perongeluk toegegeven dat ze eigenlijk niet zo goed heeft opgelet want ze zei ik heb maar 1 keer op het einde gemerkt dat je de koppeling onnodig Induwde omdat ze eigenlijk niet opgelet had want ze was heel de tijd in gesprek met mijn met mijn rij-instructeur.
Heel raar maar ik moest uitstappen en gaan wachten en ze heeft heel lang met mijn instructeur nog in de auto gezeten volgens mij waren ze ook weer over andere dingen aan 't praten gelijk tijdens heel mijn examen. Ook tijdens mijn examen op een bepaald moment stapte ik terug in de auto en moest ik wachten op instructies omdat zij nog aan het praten waren, dan heeft ze tijdens hun gesprek effe gezegd dat ik de gps mocht aanzetten en wat het adres was, ze praten gelijk verder toen ik het huisnummer niet volledig had gehoord moest ik HUN gesprek onderbreken tijdens MIJN praktijkexamen om het adres nog eens te vragen.
Ik wil hier dus absoluut klacht voor indienen vinden jullie dit terecht?
Dan voor het parkeren moest ik S parkeren en vooruit loodrecht parkeren allebei heb ik de techniek en stappen gebruikt dat mij werden aangeleerd via de rijschool. Dit heb ik foutloos gedaan ik heb ook niet moeten corrigeren allebei was in één keer gelukt, ik stond ook binnen de lijnen heb niet op andere vakken gereden, heb eigenlijk geen fouten gemaakt, maar volgens haar (heel subjectief) draaide ik heel dicht op die andere auto, wat ik logisch vind op krappe plaatsen parkeren? Ik had ook echt het gevoel dat mijn examinator niet aan het opletten was naar wat ik aan het doen was ik heb eigenlijk nooit fouten gemaakt, mijn voorrang altijd verleend, niet door de rode lichten gereden, altijd in mijn spiegel gekeken, heel goed ook in mijn dode hoeken gekeken ik heb eigenlijk alles gedaan wat van mij gevraagd werd. Nu over het einde, ze kon mij niet eens zeggen of ik er door was of niet, ze zei 'ik heb goede dingen gezien en sommige minder' zonder verdere uitleg en heeft dan ook perongeluk toegegeven dat ze eigenlijk niet zo goed heeft opgelet want ze zei ik heb maar 1 keer op het einde gemerkt dat je de koppeling onnodig Induwde omdat ze eigenlijk niet opgelet had want ze was heel de tijd in gesprek met mijn met mijn rij-instructeur.
Heel raar maar ik moest uitstappen en gaan wachten en ze heeft heel lang met mijn instructeur nog in de auto gezeten volgens mij waren ze ook weer over andere dingen aan 't praten gelijk tijdens heel mijn examen. Ook tijdens mijn examen op een bepaald moment stapte ik terug in de auto en moest ik wachten op instructies omdat zij nog aan het praten waren, dan heeft ze tijdens hun gesprek effe gezegd dat ik de gps mocht aanzetten en wat het adres was, ze praten gelijk verder toen ik het huisnummer niet volledig had gehoord moest ik HUN gesprek onderbreken tijdens MIJN praktijkexamen om het adres nog eens te vragen.
Ik wil hier dus absoluut klacht voor indienen vinden jullie dit terecht?
-
bert.covens
Niemand hier, kan een correct antwoord geven of je terecht uitgesteld bent of niet.
We hebben ook de rit niet gezien. We hebben ook de uitleg niet gehoord waarop de genomen beslissingen precies gebaseerd zijn etc.
Daarover blijf ik dus neutraal, en ik hoop dat je dat begrijpt.
Ik kan je wel de beroepsprocedure meegeven. Die vind je >>> hier.
Men zal in eerste instantie nagaan, of je dit verweerschrift tijdig ingediend hebt. Vervolgens, wordt het examencentrum gecontacteerd. De desbetreffende examinator dient een verslag op te maken over het verloop van het examen. Hij/zij dient te vermelden waarop hij de toegekende beoordelingen precies gebaseerd heeft.
Mogelijks krijg je de kans om persoonlijk je argumenten te komen vertellen tijdens de zitting van de beroepscomissie. Overigens géén verplichting, maar normaliter màg het wel.
De 3 leden van de beroepscomissie zitten daarna samen, en nemen een besluit of je terecht gebuisd werd of niet.
Je krijgt hun besluit daarna schriftelijk overgemaakt. Noch jij, noch het examencentrum kan in beroep gaan tegen de beslissing die hier genomen wordt.
We hebben ook de rit niet gezien. We hebben ook de uitleg niet gehoord waarop de genomen beslissingen precies gebaseerd zijn etc.
Daarover blijf ik dus neutraal, en ik hoop dat je dat begrijpt.
Ik kan je wel de beroepsprocedure meegeven. Die vind je >>> hier.
Je kan je verweerschrift indienen, met daarop jouw verhaal en je argumenten waarom je niet akkoord gaat met de genomen beslissing.beroepsprocedure schreef:Klachten-en-verhaalprocedure
Klachten
EERST
U wendt zich tot de verantwoordelijke van het examencentrum. Iets kalm bespreken kan veel oplossen.
NADIEN
Indien u met vragen blijft zitten kunt u zich richten tot de directie van de onderneming waartoe het examencentrum behoort.
UITEINDELIJK
U mag contact opnemen met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid.
Vlaamse Overheid
Dep. Mobiliteit en Openbare Werken
Toegepast Mobiliteitsbeleid
Koning Albert II laan 15 bus 437
1210 Brussel
www.mow-contact.be
Verhaal aantekenen
Indien U niet geslaagd bent voor het praktijkexamen, of indien u of uw begeleider wegens een onregelmatigheid uitgesloten wordt voor een bepaalde termijn, kan u tegen de genomen beslissing in beroep gaan.
U stuurt hiervoor binnen de 15 kalenderdagen een aangetekend verzoekschrift naar de beroepscommissie van de bevoegde Vlaamse overheid. Het moet volgende elementen bevatten:
naam, geboortedatum, postadres, telefoonnummer en mailadres van de kandidaat-bestuurder
datum en examencentrum waar het examen werd afgenomen
redenen van het beroep, gestaafd door feiten over de omstandigheden waaronder het examen werd afgelegd
het verzoekschrift dient door de kandidaat ondertekend te worden
U stuurt het verzoekschrift aan de Vlaamse Overheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Koning Albert II laan 15 bus 437, 1210 Brussel.
Een verzoekschrift kost 31 euro. U zal een schrijven ontvangen met het rekeningnummer waarop dit bedrag gestort moet worden.
Men zal in eerste instantie nagaan, of je dit verweerschrift tijdig ingediend hebt. Vervolgens, wordt het examencentrum gecontacteerd. De desbetreffende examinator dient een verslag op te maken over het verloop van het examen. Hij/zij dient te vermelden waarop hij de toegekende beoordelingen precies gebaseerd heeft.
Mogelijks krijg je de kans om persoonlijk je argumenten te komen vertellen tijdens de zitting van de beroepscomissie. Overigens géén verplichting, maar normaliter màg het wel.
De 3 leden van de beroepscomissie zitten daarna samen, en nemen een besluit of je terecht gebuisd werd of niet.
Je krijgt hun besluit daarna schriftelijk overgemaakt. Noch jij, noch het examencentrum kan in beroep gaan tegen de beslissing die hier genomen wordt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken