17829

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
RML

17829

Bericht door RML »

Vraag 17829:
Een gevleugeld zebrapad. Wie mag hier oversteken?
A. Alleen voetgangers.
B. Voetgangers en fietsers.

Is het alleen op een normaal zebrapad dat ook fietsers mogen oversteken?
GRO
Administrator

Re: 17829

Bericht door GRO »

???
Op geen enkel zebrapad mogen fietsers oversteken.
(Ze mogen dat enkel als ze naast hun fiets stappen, want dan zijn het voetgangers.
RML

Bericht door RML »

Ah oei. Overal lees ik dat fietsers wel over een oversteekplaats mogen rijden, maar dat ze dan niet genieten van de voorrangsregels.
Ook op VSV lees ik het volgende: "Het is niet verboden om over een zebrapad te fietsen. Maar niemand hoeft je voorrang te verlenen. En je mag geen overstekende voetgangers in gevaar brengen.".
RML

Bericht door RML »

RML schreef: 29 mar 2026, 21:30 Ah oei. Overal lees ik dat fietsers wel over een oversteekplaats mogen rijden, maar dat ze dan niet genieten van de voorrangsregels.
Ook op VSV lees ik het volgende: "Het is niet verboden om over een zebrapad te fietsen. Maar niemand hoeft je voorrang te verlenen. En je mag geen overstekende voetgangers in gevaar brengen.".
https://www.veiligverkeer.be/weggebruik ... IwEALw_wcB

Dit is de link en onderaan wordt het vermeld.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Een oversteekplaats voor voetgangers is zoals de wegcode voorziet, bedoeld voor voetgangers.
Al wat de wegcode niet expliciet verbiedt, mag. Dus mogen in principe fietsers daar ook rijden, al hebben ze dan geeen voorrang en zouden ze voetgangers in gevaar kunnen.
In die zin mogen ze dus ook rijden op een gevleugeld zebtapad, al is het niet meteen daarvoor gemaakt.
Plaats reactie