Examenroutes HAASRODE

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Gast

Re: Examenroutes HAASRODE

Bericht door Gast »

Net mijn examen afgelegd, jammer genoeg er niet door maar om heel duidelijke redenen, de examinator was heel vriendelijk en handelde correct. De onvoldoendes waren: te vaak de koppeling blijven induwen in bochten en het kruispunt van de kapucijnenvoer blokkeren (oeps). Zeker dat eerste was een reden voor een onvoldoende vond hij, wel terecht want kan gevaarlijk zijn (wist ik niet).

https://maps.app.goo.gl/BxXXGR4eR1UFaW6N6

Ik vond mijn route wel best lang eerlijk gezegd, heb er zo'n 50 minuten over gedaan in de auto (inclusief links S-parkeren en 20 meter achteruit). Maar wel fair dat ik niet geslaagd ben (was eerste poging). Volgende keer beter!
Whopla+

Bericht door Whopla+ »

Net het examen afgelegd voor de tweede keer: Geslaagd!

We hebben veel gehad aan de routes die hier gepost zijn, dus een dikke dankjewel aan iedereen die hier zijn routes komt delen!

Hier onze eigen examenrit op 4Mar2026 7:15
https://maps.app.goo.gl/A7vjqJ1Ko33x1cxH9

Voor het examen : Aanduiding remvloeistofreservoir onder de moterkap, aantonen zichtpositie, positionering spiegels, richtingaanwijzers, stoplichten, lichten, grootlichten, mistlichten, verwarming ruiten

Eerst op GPS naar de Withoflaan 9 in Heverlee, dan verder op instructies en richtingaanwijzers

Manoevres
Recht achteruit rijden in de Parkdallaan
S-manoevre rechts in de Frederik Lintstraat (in het begin naast de muur van de kapel)
TufTufClub

Bericht door TufTufClub »

Beste vrienden van Gratis Rijbewijs Online,

Vandaag mijn tweede poging voor het praktische rijexamen achter de rug in het examencentrum van Haasrode. Ondanks ongelofelijke stress ben ik geslaagd! Ik heb een groot deel van de weg op automatische piloot kunnen rijden dankzij alle examenroutes die hier gedeeld zijn. Ik deel hierbij ook graag mijn route, die ik zelf vrij atypisch vond.

https://maps.app.goo.gl/YhfCY7AQ33cLyovU8

Voor de bijrijders die examinator willen spelen, hierbij de uitgeschreven uitleg:
  1. Ambachtenlaan / rechts
  2. Hertogstraat / rechts
  3. Kerspelstraat
  4. Pakenstraat / links
  5. Geldenaaksebaan / links
  6. Broekstraat volgen tot Erasme Ruelensvest / rechts
  7. Parkpoort Lus maken naar Naamsevest
  8. Naamsevest, volgen naast viaduct
  9. Tervuursevest / rechts
  10. Redingenstraat / links
  11. Rezmi Vandervaerenlaan / links
  12. Prosper Poulletlaan (recht S-parkeren) / links
  13. Kapucijnenvoer
  14. Koning Boudewijnaan / parkeerstrook / instellen navigatie naar examencentrum
  15. Knooppunt E40 naar Tienen
  16. E40 afrit 23a
  17. Expresweg / links
  18. Ambachtenlaan / links
  19. Ambachtenlaan / links
  20. Halverweg stoppen / achteruitrijden
  21. Vervolgen naar examencentrum
Mijn manoeuvres waren: rechts S-parkeren en achteruit rijden. Voor de start van het examen moest ik onder de motorkap de ruitenwisservloeistoftank aanduiden, en aanduiden hoe ik de voorruit ontwasem (ik had me hier vergist met de achterruit, maar dat hebben ze me niet kwalijk genomen). Verder moest ik de dimlichten, de achtermistlichten, de pinkers en de remlichten aanzetten.

Bij de verkeerswisselaar in Heverlee reed ik volgens de examinator te traag (70 km/u). Hij heeft dit ook gezegd tijdens het examen zelf. Ik had me waarlijk vergist met een andere verkeerswisselaar waar er meteen werken zijn (en optrekken dus geen zin heeft), vandaar dat ik in de war was. Gelukkig was het geen druk verkeer en had ik niemand gehinderd, anders mocht ik nog eens terugkomen.

De doorslag om me die fout te "vergeven" kwam van iets wat iets verderop gebeurde. Ik moest de autostrade oprijden, maar een bestuurder voor me blokkeerde de oprit door 50 km/u te rijden. Daardoor kwam ik met een véél te lage snelheid op de autostrade. Ik heb daar dan intuïtief de beslissing gemaakt om de vrachtwagens langs rechts voorbij te rijden op de spitsstrook om zo genoeg snelheid te maken en veilig te kunnen invoegen. De examinator was onder de indruk van die beslissing, en heeft me, lijkt mij, op basis daarvan laten slagen voor het examen. Ik ben daar erg dankbaar voor.

Ik moet zeggen dat ik na de opmerking over de te lage snelheid dacht dat het foutu was. Ik heb denk ik een beetje geluk gehad heb dat de bestuurder voor me gevaarlijke dingen aan het doen was, zodat ik er correct op kon reageren en mijn inzicht als bestuurder kon bewijzen. Het cliché dat je hier vaak hoort lijkt me dus waar: het examen is pas afgelopen als je op het examencentrum weer de parking op rijdt.

Verder kan ik zeggen dat je er echt goed aan doet om de recente examenroutes (vanaf 2023 ofzo) allemaal af te rijden. Ik ken in heel groot Leuven alle straten en weet alle borden staan. Als je in de stress schiet op het examen, is dat de wereld waard.

Veel succes aan iedereen die zijn examen nog moet afleggen in Haasrode. Ik hoop dat mijn ervaringen jullie kunnen helpen! Jullie kunnen het!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

TufTufClub schreef: Vandaag, 14:29 Ik moet zeggen dat ik na de opmerking over de te lage snelheid dacht dat het foutu was.
Nee, normaal gesproken niet.

Uitgesteld voor onvoldoende verkeersdeelname gebeurt écht niet omdat de examinator je 1x vraagt om wat vlotter te rijden. Dat gebeurt pas wanneer je daar écht in blijft volharden ondanks waarschuwing(en).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie