C23 verkeersbord bij Be Rijbewijs

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Jens2026

C23 verkeersbord bij Be Rijbewijs

Bericht door Jens2026 »

Beste

Ik had een tijdje geleden een discussie met iemand over het C23 verkeersbord met onderschrift ´+3,5t´ (zie foto in bijlage).

De betekenis van onderstaand verkeersbord is:

C23 --》Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken.

De vraag is: Mag ik voorbij dit bord rijden met een Be aanhangwagen? De m.t.m. van het samenhang (personenauto + aanhangwagen) is dan zwaarder dan 3,5t. Echter zegt de betekenis van het verkeersbord ´verboden voor VOERTUIGEN voor het vervoer van zaken´. Over de sleep wordt hier niets gezegd.

Geldt dit verkeersbord dus ook voor aanhangwagens of enkel voor camions?

Alvast bedankt.
Stefan Peeters
Administrator

Re: C23 verkeersbord bij Be Rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

De exacte betekenis volgens de wegcode is:
C23. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa.
Indien de sleep bestaat uit een personenwagen, al dan niet met aanhangwagen, is dit verkeersbord niet van toepassing.
Indien de sleep bestaat uit een lichte vrachtauto met een aanhangwagen, en de mtm is meer dan 3,5 ton, is de doorgang verboden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Jens2026

Bericht door Jens2026 »

Stefan Peeters schreef: 28 feb 2026, 19:32 De exacte betekenis volgens de wegcode is:
C23. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa.
Indien de sleep bestaat uit een personenwagen, al dan niet met aanhangwagen, is dit verkeersbord niet van toepassing.
Indien de sleep bestaat uit een lichte vrachtauto met een aanhangwagen, en de mtm is meer dan 3,5 ton, is de doorgang verboden.
Bedankt voor jouw reactie.
Mag ik vragen hoe zeker u bent van jouw uitleg?

Ik heb daarjuist mijn vraag kunnen stellen aan de eigenaar van een rijschool en hij wist me te vertellen dat dit ook geldt voor een personenwagen. Dat er wordt gekeken naar het samenhang. Indien m.t.m. aanhangwagen + personenwagen hoger is dan 3,5t dat men er niet in mag...

Dus nu ben ik weer in de war ... 🫣😅
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Er wordt gekeken naar het trekkend voertuig.

Zonder dat voertuig is de kans klein dat die aanhangwagen de straat in rijdt, niet?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Jens2026 schreef: 28 feb 2026, 21:34 Bedankt voor jouw reactie.
Mag ik vragen hoe zeker u bent van jouw uitleg?
Laat ons zeggen, dat ik er ook heel zeker van ben.
Jens2026 schreef: 28 feb 2026, 16:22 Beste

Ik had een tijdje geleden een discussie met iemand over het C23 verkeersbord met onderschrift ´+3,5t´ (zie foto in bijlage).

De betekenis van onderstaand verkeersbord is:

C23 --》Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken.
Het eerste dat me meteen opvalt, is dat je nog de oude betekenis van dit verkeersbord aanhaalt :

Afbeelding

C23. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen en slepen bestemd of gebruikt voor het vervoer van zaken. Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa

De wetgever, heeft de betekenis echter ingrijpend gewijzigd. Om ook overtredingen te kunnen vaststellen met ANPR-camera's, heeft men beslist dat het voortaan de MTM is waarmee men rekening dient te houden. Maar er is wel méér dan dat alleen gewijzigd sindsdien. En als ik me niet vergis, is dat is in 2022 gebeurd.

De huidige betekenis van dit verkeersbord is nu als volgt :

Afbeelding

De betekenis van het verkeersbord C23 onderging dus wel méér wijzigingen :
  • "motorvoertuigen en slepen" ipv "voertuigen en slepen".
  • "ontworpen en gebouwd" ipv "bestemd en gebruikt voor".
  • "goederen" ipv "zaken".
  • "MTM" ipv "MBT".
Jens2026 schreef: 28 feb 2026, 21:34 Ik heb daarjuist mijn vraag kunnen stellen aan de eigenaar van een rijschool en hij wist me te vertellen dat dit ook geldt voor een personenwagen. Dat er wordt gekeken naar het samenhang.

Indien m.t.m. aanhangwagen + personenwagen hoger is dan 3,5t dat men er niet in mag...
Ofwel heb je zijn uitleg niet goed begrepen, ofwel vergist hij zich schromelijk volgens mij.

Je moet niet enkel naar de MTM van het samenstel kijken. Je moet ook nog weten of er sprake is van een voertuig (of in dit geval: sleep) dat ontworpen en gebouwd is voor het vervoer van goederen of niet.

Zie hieronder het standpunt van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, aan wie dit issue oa door Goca voorgelegd werd :
standpunt Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer schreef: Afbeelding

Het verkeersbord C23 legt een verbod op voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen (bestelwagen, vrachtauto,...ingeschreven in de voertuigcategorie N1, N2 of N3).

Bijgevolg mag een samenstel bestaande uit:
  • een trekkend voertuig ontworpen en gebouwd voor het vervoer van personen (personenwagen, mini-busje met 8 zitplaatsen, autobus, autocar,...ingeschreven in de voertuigcategorie M1, M2 of M3)
  • en een aanhangwagen

wél voorbij een verkeersbord C23 rijden. Het trekkend voertuig is in dit geval namelijk niet “ontworpen en gebouwd” voor het vervoer van zaken. Het feit dat er een aanhangwagen aan gekoppeld is, verandert hier niets aan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie