Een politieagent staat met zijn rechterarm horizontaal gestrekt in het midden van een kruispunt.
Mag auto B in de richting van de pijl rijden?
A/ Neen.
B/ Ja.
C/ Ja, zodra de agent hem een teken geeft.
Juist = B
LES 17 - 'Bevoegde personen'.
Houdt een agent een of beide armen horizontaal gestrekt, dan moeten de weggebruikers die naar zijn buik en zijn rug toe komen, stoppen.
Weggebruikers die naar zijn vingertoppen of zijn zijkant toe komen, mogen verder het kruispunt oprijden om er rechtdoor, of naar links, of naar rechts af te slaan.
Ik snap dat de auto verder mag rijden, maar ik dacht dat het antwoord A was omdat er staat 'in de richting van de pijl'. Ik dacht namelijk dat je ACHTER de agent moet rijden als je afslaat. Klopt dit dan niet of staat de pijl fout getekend?
Alvast bedankt.
2773
-
bert.covens
Re: 2773
Auto B mag doorrijden.ikk schreef: 18 feb 2026, 12:19 Een politieagent staat met zijn rechterarm horizontaal gestrekt in het midden van een kruispunt.
Mag auto B in de richting van de pijl rijden?
A/ Neen.
B/ Ja.
C/ Ja, zodra de agent hem een teken geeft.
Juist = B
LES 17 - 'Bevoegde personen'.
Houdt een agent een of beide armen horizontaal gestrekt, dan moeten de weggebruikers die naar zijn buik en zijn rug toe komen, stoppen.
Weggebruikers die naar zijn vingertoppen of zijn zijkant toe komen, mogen verder het kruispunt oprijden om er rechtdoor, of naar links, of naar rechts af te slaan.
Ik snap dat de auto verder mag rijden, maar ik dacht dat het antwoord A was omdat er staat 'in de richting van de pijl'. Ik dacht namelijk dat je ACHTER de agent moet rijden als je afslaat. Klopt dit dan niet of staat de pijl fout getekend?
Alvast bedankt.
En aangezien er nérgens een verbodsteken staat, mag hij kiezen welke richting hij uit wil.
Hij mag bijgevolg ook links afslaan.
En dat is de kern van de vraag.
De pijl staat idd ietwat ongelukkig getekend. De richtingsverandering naar links dient idd zo ruim mogelijk te worden uitgevoerd.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken