vraag inhalen op kruispunt met lichten

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
InhaalVraagSteller

vraag inhalen op kruispunt met lichten

Bericht door InhaalVraagSteller »

Dag allemaal,

Ik heb een vraag over iets waar ik al even aan het denken ben, en ik het antwoord nergens kan vinden. Op een kruispunt met lichten, waar ik rijd op een voorrangsweg. Met op dat kruispunt langs beide kanten van die voorrangsweg een rijstrook om rechtdoor te rijden en links af te slaan, wanneer de lichten op groen staan, is het dan toegestaan om iemand in te halen.

Ik heb gelezen dat het mag bij deze regels, maar weet niet zeker of dit geldt als er andere (afslag)rijstroken bijstaan.

En misschien nog een bijvraag, omdat ik mensen het al heb zien doen, mag je dan op die links afslaan strook gaan staan, en dan wanneer het groen is, die persoon die rechtdoor wil rijden inhalen wanneer er geen tegenligger zijn.
bert.covens

Re: vraag inhalen op kruispunt met lichten

Bericht door bert.covens »

InhaalVraagSteller schreef: 01 jan 2026, 21:22 Dag allemaal,

Ik heb een vraag over iets waar ik al even aan het denken ben, en ik het antwoord nergens kan vinden. Op een kruispunt met lichten, waar ik rijd op een voorrangsweg. Met op dat kruispunt langs beide kanten van die voorrangsweg een rijstrook om rechtdoor te rijden en links af te slaan, wanneer de lichten op groen staan, is het dan toegestaan om iemand in te halen.

Ik heb gelezen dat het mag bij deze regels, maar weet niet zeker of dit geldt als er andere (afslag)rijstroken bijstaan.

En misschien nog een bijvraag, omdat ik mensen het al heb zien doen, mag je dan op die links afslaan strook gaan staan, en dan wanneer het groen is, die persoon die rechtdoor wil rijden inhalen wanneer er geen tegenligger zijn.
Opletten met wat je wel vaker anderen in het verkeer ziet doen. Dat is -zeker in ons landje- écht niet altijd een goed idee !

Je moet namelijk de pijlen op het wegdek respecteren.

Artikel 77. Andere markeringen

77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

Afbeelding

Op de tekening hierboven, mag je dus vanuit de afslagstrook voor linksaf niet rechtdoor rijden omdat je op die manier je voorligger wil inhalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Re: vraag inhalen op kruispunt met lichten

Bericht door Inazuma »

InhaalVraagSteller schreef: 01 jan 2026, 21:22 Ik heb gelezen dat het mag bij deze regels, maar weet niet zeker of dit geldt als er andere (afslag)rijstroken bijstaan.
Inhalen is daar toegestaan

Kan zijn dat het niet kan of niet mag door andere redenen, maar in principe mag je er inhalen
Dat is dan geen inbreuk inzake inhalen, maar inzake niet volgen van een verplichte richting.

Vraag is zelfs of er sprake is van inhalen - waar borden F13 / F15 staan, en die staan typisch voor kruispunten met voorsorteringspijlen, is er géén inhalen
Inhalen gebeurt ook tov bestuurders in beweging, dus wie rap vertrekt terwijl de andere bestuurders nog stil staan, haalt niet in ...
Plaats reactie