7141

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
evyk

7141

Bericht door evyk »

Hoi,

ik zit nu bij vraag 7141 van het hoofdstuk 28 en bij de oefenvragen wordt het volgende gevraagd:

Je hebt gedronken en je ligt in de auto te slapen.
Kan de politie vragen om een ademtest te doen?

Ik kies voor optie NEE, want er staat nergens dat je achter het stuur ligt te slapen.

Nu wordt er toch aangegeven dat dit foutief is, en het antwoord JA moet zijn.
Maar ik lees nu net op het forum dat alleen als er staat dat je achter je stuur aan het slapen bent, het antwoord JA moet zijn.

Het antwoord op de vraag die ik voor me krijg, moet dan toch NEE zijn en niet JA, toch?
bert.covens

Re: 7141

Bericht door bert.covens »

Ja, je kàn aan een ademtest onderworpen worden.

Wordt er daarbij teveel alcohol gedetecteerd, dan krijg je sowieso een rijverbod opgelegd van 3 uren, of 6 uren.
kan ook 2 uren zijn voor bestuurders voertuigen categorie C1, C, C1E, D1, D1E, D, DE of voor wie beroepshalve aan personenvervoer doet, bvb een taxichauffeur, omdat zij al strafbaar zijn vanaf 0,09 mg alcohol in de adem hetzij 0,2 promille in het bloed

Artikel 60

§ 1. Er wordt een ademanalyse verricht wanneer de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.

Voor de toepassing van de gevallen bedoeld in artikel 34, § 3, bedraagt de in het vorige lid bedoelde alcoholconcentratie ten minste 0,09 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht.

§ 1/1. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of een rijdier of het begeleiden met het oog op scholing, in de gevallen bedoeld in artikel 34, § 3, is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van twee uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.

§ 2. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van drie uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.

§ 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling :

1° wanneer de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet;

2° wanneer de ademanalyse niet uitgevoerd kan worden en de ademtest een alcoholconcentratie aangeeft van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht;

3° ingeval van weigering van de ademtest of van de ademanalyse;

§ 4. Wanneer, wegens een andere reden dan de weigering, noch de ademtest noch de ademanalyse kunnen worden uitgevoerd en de persoon die bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, duidelijke tekenen van alcoholopname vertoont, dan is het hem verboden voor de duur van zes uren, te rekenen vanaf de vaststelling, op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

§ 4bis. Wanneer wegens een andere reden dan de weigering noch de ademtest noch de ademanalyse kunnen worden uitgevoerd en de persoon die bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, zich blijkbaar bevindt in de toestand bedoeld in artikel 35, dan is het hem verboden voor de duur van twaalf uren, te rekenen vanaf de vaststelling, op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

§ 5. Vooraleer aan de persoon wordt toegestaan opnieuw een voertuig of een rijdier op een openbare plaats te besturen of de bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, wordt hem, in de gevallen bedoeld onder de §§ 3, 4 en 4bis, een nieuwe ademanalyse of ademtest opgelegd.

In het geval deze ademanalyse of ademtest een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht of in geval van weigering zich hieraan te onderwerpen, wordt het verbod tot sturen of tot begeleiden verlengd met een periode van zes uren, te rekenen vanaf de nieuwe ademanalyse of de ademtest of de weigering.

In het geval evenwel deze ademanalyse of ademtest een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht wordt het verbod tot sturen of begeleiden verlengd met een periode van drie uren, te rekenen vanaf de nieuwe ademanalyse of ademtest.

Wanneer noch de ademtest noch de ademanalyse kunnen worden uitgevoerd zoals bepaald in de gevallen bedoeld in §§ 4 en 4bis, wordt het verbod tot sturen of begeleiden, naargelang het geval, met dezelfde periode verlengd.

De artikelen 59, § 3 en 63 zijn niet van toepassing.

§ 6. De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan de toepassing van andere wettelijke bepalingen betreffende de beteugeling van de openbare dronkenschap.

§ 7. De overheidsagenten bedoeld in artikel 59, § 1, zijn belast met de toepassing van dit artikel.

Een boete krijg je wanneer je daadwerkelijk een voertuig of een rijdier bestuurt, of wanneer je een kandidaat (met een voorlopig rijbewijs) begeleidt :

Hoofdstuk V. Alcoholopname en dronkenschap

Artikel 34
§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

Bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis met toepassing van het eerste lid of van artikel 35 of 37bis, § 1, dat in kracht van gewijsde is gegaan worden deze straffen verdubbeld.

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

2° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, gedurende de tijd dat dit hem krachtens artikel 60 verboden is;

3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;

4° hij die het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs waarvan hij houder is, in de gevallen bedoeld in artikel 61, niet heeft afgegeven, of het ingehouden voertuig of rijdier heeft bestuurd.

§ 3. De in de eerste paragraaf bedoelde gehalten van alcoholconcentratie per liter uitgeademde alveolaire lucht zijn respectievelijk ten minste 0,09 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht en, voor wat betreft de alcoholconcentratie per liter bloed, ten minste 0,2 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed, wanneer de bestuurder :

a) een voertuig bestuurt waarvoor een rijbewijs, of een als zodanig geldend bewijs van de categorie C1, C, C1+E, C+E, D1, D, D1+E of D+E vereist is;

b) personen vervoert met een voertuig van een andere rijbewijscategorie waarvoor dezelfde medische voorschriften gelden als voor de bestuurders bedoeld in a).

Tot slot nog dit.

Artikel 55

§ 1. Het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs kan onmiddellijk ingetrokken worden :

1° in de gevallen bedoeld in artikel 60, §§ 3, 4 en 4bis, en 61ter, § 1;

Dus vanaf 0,35 mg alcohol in je adem (hetzij 0,8 promille in het bloed), riskeer je bovenop het 6 uur durend rijverbod ook nog een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor 15 dagen.

En steeds meer parketten leggen die onmiddellijke intrekking ook daadwerkelijk op :!:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
evyk

Bericht door evyk »

Bedankt voor je lange reactie, maar helaas nog geen antwoord op hetgeen ik vraag.

In het boek en op het forum wordt er dit verschil uitgelegd:

kan de politie een ademtest vragen aan slapende mensen in een auto: nee
kan de politie een ademtest vragen aan slapende mensen in een auto achter het stuur: ja

Als je nu terug even mijn eerste vraag van hierboven herneemt, begrijp je dan waarom ik dit navraag?

In jouw lange uitleg vind ik niets concreet terug over slapen achter het stuur vs slapen in de auto en wat dat als gevolg heeft voor het moeten afnemen van een ademtest.

Check even deze post: viewtopic.php?p=134006#p134006
bert.covens

Eigenlijk is deze relevanter, mbt "aan wie" een ademtest opgelegd kan worden :

Hoofdstuk IX. Alcoholopname: ademtest, ademanalyse en tijdelijk rijverbod

Artikel 59

§ 1. De officieren van gerechtelijke politie die hulpofficier zijn van de procureur des Konings, het personeel van het operationeel kader van de federale en lokale politie kunnen een ademtest opleggen die erin bestaat te blazen in een toestel dat het niveau van de alcoholopname in de uitgeademde alveolaire lucht aangeeft:

1° aan de vermoedelijke dader van een verkeersongeval of aan ieder die het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs indien hij het slachtoffer ervan is;

2° aan ieder die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

3° aan ieder die op het punt staat om op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of op het punt staat een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

Puntje 3° is nog het meest relevant. Maar eigenlijk moet betrokkene "op het punt staan" te gaan rijden.

Anderzijds. Theorie is 1, de praktijk is 2. Het zal in de praktijk vooral afhangen van de feitelijke vaststellingen ter plaatse, én de appreciatie van de verbalisanten, van het gedrag van betrokkene enz, of zij menen dat betrokkene alsnog op het punt staat weg te rijden of niet.

Voordat er iemand met scherp wil schieten. Van iemand die ligt te slapen in de auto, kan een verbalisant zich onmogelijk vergewissen in welke toestand betrokkene zich bevindt. Mogelijks ligt betrokkene louter z'n roes uit te slapen. Maar mogelijks bevindt hij zich al in een toestand die toch al eerder medische bijstand vereist.

Zolang betrokkene niet rijdt, krijgt hij nog geen boete. Maar hij kijkt dan wél aan tegen een rijverbod. Dat is dan een preventieve maatregel om te verhinderen dat hij even later alsnog zou willen wegrijden in een bedenkelijke toestand.
evyk

Bericht door evyk »

? Wederom zie ik gewoon geen concreet antwoord.

Ja of Nee: Mag de politie verlangen van een persoon die in een wagen slaapt om een ademtest af te nemen?

Nee, toch!

Mag de politie verlangen van een persoon die in een wagen slaapt achter het stuur om een ademtest af te nemen?
Ja, lijkt me.

Dus als het mogelijk is, vraag 7141 bekijken en ofwel het antwoord corrigeren dat de site aanduidt als foutief/niet foutief ofwel toevoegen aan de vraag "...achter het stuur."

p.179 van het boek onderaan: Alcoholcontroles zullen niet gevraagd worden aan passagiers, of iemand die in de auto ligt te slapen of aan voetgangers.
De vraag in het oefenexamen op de site stelt:

Ik kies voor optie NEE, en de site geeft aan dat dit foutief is.

Als ik op het forum hier info over opzoek, lees ik dat als je achter het stuur zou slapen, je wel een ademtest zou moeten afleggen. Slaap je in de wagen en er staat nergens bij in de vraag waar, dan moet het antwoord op de vraag NEE zijn, als in de politie kan je dan geen alcoholcontrole opleggen.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Wanneer de politie een test KAN afnemen:
Aanstalten maken om te rijden: Als je in de auto zit (zelfs slapend) en de sleutels in het contact zitten, kan de politie je beschouwen als iemand die aanstalten maakt om te rijden.

Duidelijke tekenen van dronkenschap: Als je duidelijk onder invloed bent, ook al zit je te slapen, kan de politie actie ondernemen.

Rij-instructeurs/begeleiders: Ook zij kunnen getest worden.
Wat er gebeurt:

Als de politie van iemand die slaapt een ademtest afneemt en die test is positief, dan krijgt die persoon een rijverbod, maar geen boete, want hij reed niet, of maakte geen aanstalten om te rijden.

Uiteraard zal de politie niet iedereen gaan wakker maken, maar het KAN.
bert.covens

Ik vraag me af, wat je hier eigenlijk komt doen.

Uitleg vragen over iets dat je nog niet goed begrijpt ?
Of wil je hier vooral een beetje de interessante komen uithangen ?
evyk schreef: 29 dec 2025, 14:05 ? Wederom zie ik gewoon geen concreet antwoord.
Dan wordt het hoog tijd, dat je de moeite doet om iets begrijpend te lezen.
evyk schreef: 29 dec 2025, 14:05 Ja of Nee: Mag de politie verlangen van een persoon die in een wagen slaapt om een ademtest af te nemen?

Nee, toch!
En wat heb ik je hierboven nu net uitgelegd ?
evyk schreef: 29 dec 2025, 14:05 Mag de politie verlangen van een persoon die in een wagen slaapt achter het stuur om een ademtest af te nemen?
Ja, lijkt me.
Klopt.
evyk schreef: 29 dec 2025, 14:05 Dus als het mogelijk is, vraag 7141 bekijken en ofwel het antwoord corrigeren dat de site aanduidt als foutief/niet foutief ofwel toevoegen aan de vraag "...achter het stuur."

p.179 van het boek onderaan: Alcoholcontroles zullen niet gevraagd worden aan passagiers, of iemand die in de auto ligt te slapen of aan voetgangers.
De vraag in het oefenexamen op de site stelt:

Ik kies voor optie NEE, en de site geeft aan dat dit foutief is.
Omdat het inderdaad WEL kan, afhankelijk van :
  • de feitelijke vaststellingen van de verbalisanten
  • de manier waarop betrokkene reageert
  • enz, enz
evyk schreef: 29 dec 2025, 14:05 Als ik op het forum hier info over opzoek, lees ik dat als je achter het stuur zou slapen, je wel een ademtest zou moeten afleggen. Slaap je in de wagen en er staat nergens bij in de vraag waar, dan moet het antwoord op de vraag NEE zijn, als in de politie kan je dan geen alcoholcontrole opleggen.
Kan wel degelijk, afhankelijk van de feitelijke omstandigheden.

Een boete kan daarentegen niet opgelegd worden, zolang er geen vaststellingen zijn dat betrokkene effectief gereden heeft.
evyk

Bericht door evyk »

Wow, wat is dat voor een reactie! Ik begrijp het volgens mij wel, maar ik geef aan dat de vraag die gesteld wordt in het oefenexamen van dat onderdeel niet het juiste antwoord aangeeft.

Bert, jij hoeft je alleszins niet meer aangesproken te voelen om te antwoorden op mijn vragen, laat staan anderen hun vragen als je instinctief op de wijze zoals je net demonstreerde wilt reageren. Niemand heeft daar nood aan.
bert.covens

evyk schreef: 29 dec 2025, 18:40 Wow, wat is dat voor een reactie!

Dat vroeg ik me inderdaad ook af, toen ik jouw postings las.
evyk schreef: 29 dec 2025, 18:40 Ik begrijp het volgens mij wel,
Nee, uit je reactie blijkt eerder dat je het zelfs niet WIL begrijpen.
evyk schreef: 29 dec 2025, 18:40 Bert, jij hoeft je alleszins niet meer aangesproken te voelen om te antwoorden op mijn vragen, laat staan anderen hun vragen als je instinctief op de wijze zoals je net demonstreerde wilt reageren. Niemand heeft daar nood aan.
Het is al hoegenaamd niet aan jou om uit te maken of ik anderen hier nog verder help of niet. Laat staan om uit te maken waar andere forumdeelnemers wél of géén nood aan hebben.

De meeste forumdeelnemers kennen namelijk wél nog iets méér fatsoen dan jij.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

evyk schreef: 29 dec 2025, 18:40Bert, jij hoeft je alleszins niet meer aangesproken te voelen om te antwoorden op mijn vragen, laat staan anderen hun vragen als je instinctief op de wijze zoals je net demonstreerde wilt reageren. Niemand heeft daar nood aan.
Ik denk niet dat jij moet gaan bepalen wat en hoe Bert antwoorden formuleert.

Bert doet dit in zijn schaarse vrije tijd, heeft zijn antwoord op jouw vraag grondig geargumenteerd en heeft daar heel wat tijd in gestoken.

Het zou je sieren moest je dankbaar zijn voor de moeite die hij doet in plaats van hem wat te bekritiseren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

@evyk
Ik heb de vraag iets aangepast,l.
Maar weet dus dat de politie een ademtest KAN afnemen van iemand die in een auto (eender op welke zitplaats) ligt te slapen.
Uiteraard is de kans heel klein dat de politie iemand die op de achterbank ligt te slapen gaat wakker maken. Maar het KAN.
Plaats reactie