Ik vind tegenstrijdige info online over een tweede M18 na de wachttijd van 3 jaar... Mijn eerste M18 vervalt in februari 2026, kan ik zomaar een nieuwe M18 vragen?
Moet ik enkel de theorie opnieuw doen of ook de praktijk (20 u)?
Merci.
Ik vind tegenstrijdige info online over een tweede M18 na de wachttijd van 3 jaar... Mijn eerste M18 vervalt in februari 2026, kan ik zomaar een nieuwe M18 vragen ?
Neen, niet zomaar
Bon schreef: 20 dec 2025, 08:21
Moet ik enkel de theorie opnieuw doen of ook de praktijk (20 u) ?
Merci.
Er zijn drie voorwaarden:
Je huidige M18 moet minimaal 3 jaar geleden vervallen zijn. Je zal dus ten vroegste pas ergens in februari 2029 opnieuw een M18 kunnen bekomen.
Je theorie-examen moet nog geldig zijn. En dat is drie jaar geldig. Dus tegen februari 2029, zal ook dat vervallen zijn. Je zal tegen die tijd opnieuw moeten slagen in je theorie-examen.
Je zal opnieuw minstens 20 uur rijles bij een erkende rijschool moeten volgen, en een bekwaamheidsattest moeten krijgen van je lesgever.
Als je een begeleider hebt, die aan de voorwaarden voldoet, zou ik je eerder aanraden om tijdig te switchen naar een M36. En tijdig = voordat je huidige M18 vervalt. Je begeleider moet een vormingsmoment volgen. Het examencentrum zal dat controleren. Aangezien je switcht van M18 naar M36 hoeft dat niet 5 maanden gevolgd te hebben voordat je examen kan afleggen. Het volstaat dat het gevolgd is, en het gekend is via het burgerprofiel van de begeleider. En op de dag van je praktijkexamen, moet je sinds minder dan 3 jaar geleden geslaagd zijn in je praktijkexamen. Let ook op : het aantal eventuele mislukkingen met je huidige M18 blijven tellen. De teller der mislukkingen wordt niet op nul gezet omdat je wisselt van voorlopig rijbewijs.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken