Mijn kleinzoon werd veroordeeld voor te snel rijden en kreeg een rijverbod van 45 dagen. Tevens moest hij opnieuw een theoretisch en praktijk examen afleggen alsmede medisch en psychologische proeven. Het theorie en praktijk examen gaf geen enkel probleem. Bij het medisch en psychologisch onderzoek kwamen er toch bij mij enkele vragen op. Nadat hij zijn vooraf ingevulde vragenlijst had ingevuld werd er een medische onderzoek gedaan dat nog geen 60 seconden duurde. Hij kreeg een vragenlijst die hij ter plaatse moest invullen. Deze gaf hij af en hij mocht daarna direct beschikken. Hij heeft geen psycholoog gesproken en alles duurde nog geen 5 minuten. Dit alles koste hem 1100 euro.
Een week later kreeg hij bericht dat na multidisciplinair onderzoek (alhoewel hij de psycholoog nooit had gesproken) hij ook een urine en bloedonderzoek moest ondergaan voor gebruik op alcohol en drugs, wat weer extra kosten met zich meebrengen. Hij heeft nooit een bekeuring over rijden onder invloed (alcohol en/of drugs) gekregen. Kan men dit laatste zomaar eisen of is dit pesterij door het centrum dat stelt dat dit een standaard procedure is. Als dit zo is waarom is er dan een multidisciplinair onderzoek nodig?
Ik vind persoonlijk dat 1100 euro voor een onderzoek van nog geen 5 minuten wel gemakkelijk verdiend is. Wat zijn de ervaringen door anderen. Worden dergelijke instellingen gecontroleerd of is dit wildgroei? In plaats van 45 dagen is het nu al meer dan 90 dagen bezig en heeft hij nog altijd zijn rijbewijs niet terug. Overal duurt het weken om een afspraak te krijgen.
Als uw kleinzoon minder dan 2 jaar zijn rijbewijs B bezit, en hij veroordeeld wordt, moet de rechter het terugkrijgen van het rijbewijs minstens afhankelijk maken van theorie en praktijk.
Iets heeft de politierechter kennelijk getriggerd om ook die 2 andere proeven op te leggen. Maar wat, daar hebben wij ook alleen maar het raden naar. Mogelijks staat de motivatie te lezen in het vonnis. Persoonlijk vermoed ik niet meteen wegens recidive. Dat zou een reden kunnen geweest zijn waarom er alle 4 de proeven opgelegd werden. Maar dan zou hij normaliter minstens 3 maanden verval opgelegd hebben gekregen. 54 Dagen, komt weliswaar al aardig in de buurt daarvan, maar toch.
Of het standaard procedure is om ineens ook een urine staal en bloed staal af te leveren, weet ik niet. Maar 't verwondert me ook niet meteen, ook (en zelfs) als uw zoon nog nooit betrapt werd op alcohol of drugs.
Verder heeft hier natuurlijk niemand inzage in het dossier van uw kleinzoon. Hoe vervelend (en vooral duur) het ook is.