Voorrang t kruispunt

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Haribo5

Voorrang t kruispunt

Bericht door Haribo5 »

Hallo, ik heb een vraag over een T kruispunt zonder borden of markeringen en vooral over het verschil tussen theorie en praktijk en aansprakelijkheid.

Theoretisch ben ik vrij zeker dat hier gewoon de regel voorrang van rechts geldt. Ik sta het meest rechts, recht tegenover mij staat een auto die rechtdoor wil, en links van mij staat nog een weggebruiker. Ikzelf ga links afslaan. In theorie zou ik dus voorrang hebben, ook ten opzichte van de tegenligger die rechtdoor rijdt.

De discussie gaat echter over het volgende praktische scenario. Stel dat ik links afsla en doorrijd en ik bots tegen de auto recht tegenover mij. De persoon met wie ik discussieer zegt dat ik in dat geval geen rekening mag houden met een derde weggebruiker bijvoorbeeld een fietser die links van mij staat, met als argument: “die auto moest jou voorrang verlenen en die fietser was niet betrokken bij het ongeval, dus die speelt geen rol”. Volgens hem kun je die fietser juridisch niet meenemen in de redenering.

Daarnaast nog een variant: stel dat de weggebruiker in het midden een fietser is die rechts afslaat naar een fietspad en daarbij niemand hindert. Moet die fietser dan op mij als auto wachten? En als die fietser niet hoeft te wachten, betekent dat dan dat de auto recht tegenover mij niet hoeft te wachten en ik in feite toch geen voorrang heb?

Mijn vragen zijn dus:

1. Klopt het dat theoretisch gezien op zo’n T kruispunt gewoon voorrang van rechts geldt, ongeacht of ik links afsla of de tegenligger rechtdoor gaat?

2. Is er in de praktijk of bij aansprakelijkheid een andere redenering waarbij een derde weggebruiker niet mag worden meegerekend als die niet letterlijk bij het ongeval betrokken is?

3. Verandert de situatie als die derde weggebruiker een fietser is die naar een fietspad afslaat zonder het verkeer te hinderen?

Alvast bedankt voor de verduidelijking.
bert.covens

Re: Voorrang t kruispunt

Bericht door bert.covens »

Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 Hallo, ik heb een vraag over een T kruispunt zonder borden of markeringen en vooral over het verschil tussen theorie en praktijk en aansprakelijkheid.

Theoretisch ben ik vrij zeker dat hier gewoon de regel voorrang van rechts geldt.
Die regel is van toepassing tov bestuurders die van links en rechts van jou komen.
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 Ik sta het meest rechts, recht tegenover mij staat een auto die rechtdoor wil, en links van mij staat nog een weggebruiker. Ikzelf ga links afslaan. In theorie zou ik dus voorrang hebben, ook ten opzichte van de tegenligger die rechtdoor rijdt.
Er staan géén verkeerstekens, of verkeerslichten ?

Als jij linksaf wil, dan ben jij degene die voorrang moet verlenen aan de tegenligger die rechtdoor wil.
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 De discussie gaat echter over het volgende praktische scenario. Stel dat ik links afsla en doorrijd en ik bots tegen de auto recht tegenover mij.
Als het aanrijdingsformulier dan correct opgesteld wordt, gaat 't lelijk tegenvallen voor je ....
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 De persoon met wie ik discussieer zegt dat ik in dat geval geen rekening mag houden met een derde weggebruiker bijvoorbeeld een fietser die links van mij staat, met als argument: “die auto moest jou voorrang verlenen en die fietser was niet betrokken bij het ongeval, dus die speelt geen rol”. Volgens hem kun je die fietser juridisch niet meenemen in de redenering.
Ook zijn redenering klopt niet.

Het probleem dat je hebt, is dat jij voorrang moet verlenen aan de tegenligger die rechtdoor wil.
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 Daarnaast nog een variant: stel dat de weggebruiker in het midden een fietser is die rechts afslaat naar een fietspad en daarbij niemand hindert. Moet die fietser dan op mij als auto wachten? En als die fietser niet hoeft te wachten, betekent dat dan dat de auto recht tegenover mij niet hoeft te wachten en ik in feite toch geen voorrang heb?
Je hebt sowieso géén voorrang tov de tegenligger die rechtdoor wil. Hoe kom je daar bij ?
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 Mijn vragen zijn dus:

1. Klopt het dat theoretisch gezien op zo’n T kruispunt gewoon voorrang van rechts geldt, ongeacht of ik links afsla of de tegenligger rechtdoor gaat?
Nogmaals:
Tussen twee tegenliggers, geldt dat degene die linksaf wil ... voorrang moet verlenen aan de tegenligger die rechtdoor wil.
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 2. Is er in de praktijk of bij aansprakelijkheid een andere redenering waarbij een derde weggebruiker niet mag worden meegerekend als die niet letterlijk bij het ongeval betrokken is?
Als jij geen voorrang wil verlenen aan je tegenligger wanneer je linksaf wil ... heb je volgens mij geen poot om op te staan.
Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 3. Verandert de situatie als die derde weggebruiker een fietser is die naar een fietspad afslaat zonder het verkeer te hinderen?
De rechtbank bekijkt hoogstwaarschijnlijk gewoon welke 2 bestuurders er tegen elkaar gebotst zijn, en hoe dat is kunnen gebeuren. Het gaat hoogstwaarschijnlijk tamelijk simpel zijn : jij verleende geen voorrang aan je tegenligger die rechtdoor reed, toen je linksaf wou.

Onder het voorbehoud dat het aanrijdingsformulier correct opgesteld wordt, uiteraard. Want daar loopt het meer dan eens lelijk mis.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Re: Voorrang t kruispunt

Bericht door Inazuma »

Haribo5 schreef: 28 nov 2025, 18:29 Hallo, ik heb een vraag over een T kruispunt zonder borden of markeringen en vooral over het verschil tussen theorie en praktijk en aansprakelijkheid.

Theoretisch ben ik vrij zeker dat hier gewoon de regel voorrang van rechts geldt.
Ja
Maar niet als enige voorrangsregel ...

Ik sta het meest rechts, recht tegenover mij staat een auto die rechtdoor wil, en links van mij staat nog een weggebruiker. Ikzelf ga links afslaan.
Als je linksaf wil, wat sta je dan rechts te doen ?
Je moet zo LINKS mogelijk gaan staan, zonder de tegenliggers te hinderen, alvorens links af te slaan ...

In theorie zou ik dus voorrang hebben, ook ten opzichte van de tegenligger die rechtdoor rijdt.
Als je links afslaat, heeft de tegenligger voorrang
(Dat past zelfs in het concept van de voorrang van rechts, want als jij linksaf gaat, komt die tegenligger ... eigenlijk van rechts)

Weggebruikers die hun weg gewoon verder zetten, ook op andere wegdelen dan de rijbaan, hebben voorrang op afslaand verkeer
(Dat past ook in het originele concept vd wegcode uit 1975, van lang voor de complexiteit van dubbelrichtingsfietspaden en andere recent toegevoegde onzin, want wie rechts van je rechtdoor rijdt terwijl jij rechts afslaat ... komt relatief gezien ook weer van rechts)

De discussie gaat echter over het volgende praktische scenario. Stel dat ik links afsla en doorrijd en ik bots tegen de auto recht tegenover mij. De persoon met wie ik discussieer zegt dat ik in dat geval geen rekening mag houden met een derde weggebruiker bijvoorbeeld een fietser die links van mij staat, met als argument: “die auto moest jou voorrang verlenen en die fietser was niet betrokken bij het ongeval, dus die speelt geen rol”. Volgens hem kun je die fietser juridisch niet meenemen in de redenering.
Je moet niet fysiek betrokken zijn in een botsing, om er juridisch WEL bij betrokken te zijn :!:

2. Is er in de praktijk of bij aansprakelijkheid een andere redenering waarbij een derde weggebruiker niet mag worden meegerekend als die niet letterlijk bij het ongeval betrokken is?
Er zijn gevallen waarin een niet-fysiek betrokken weggebruiker, wél veroordeeld is om een ongeval te veroorzaken

Dat oordeel is aan de rechter

Vaak moeilijk te bewijzen ...
Plaats reactie