Vraag 12319

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Chnz

Vraag 12319

Bericht door Chnz »

Ik heb een vraag in verband met onderstaande oefenvraag (12319):

Schermafbeelding 2025-11-17 204251.png

Eerst en vooral zegt de theorie dit:

Schermafbeelding 2025-11-17 204842.png

Normaal gezien is het dus verplicht om zoveel mogelijk op de rechterrijstrook te rijden.

Ik weet dat de wegcode hier een uitzondering op voorziet. Zoals te zien in onderstaand filmpje, mag je wel de linker rijstrook nemen (en wordt er niet gesproken over inhalen), wanneer die best past bij jouw bestemming:

https://youtu.be/mjYLOF8-cXA?si=qKljkIu1n-lShVE-&t=210

Van die uitzondering is in dit voorbeeld echter geen sprake, omdat er niks wordt gezegd over een eventuele bestemming van de bestuurder.

Zoals hierboven vermeld, is zomaar de linker rijstrook nemen volgens de theorie zelfs een overtreding.

Ik begrijp dus niet zo goed waarom de bestuurder in de oefenvraag ineens wel die linker rijstrook zou mogen nemen.

Kan iemand dit toelichten voor mij?

Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bert.covens

Re: Vraag 12319

Bericht door bert.covens »

Je normale plaats, is inderdaad rechts.

Maar de wegcode, voorziet hierop nadrukkelijk uitzonderingen, (die je overigens zélf ook al aanhaalt).
Naast (oa) verkeer in meerdere files bij voldoende verkeersdrukte (art.9.5), is dit er bvb ook 1 :

Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

9.4. Binnen de bebouwde kommen mogen de bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt :

1° op de rijbanen met éénrichtingsverkeer in rijstroken verdeeld;

2° op de rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting.

Daarbij is er nérgens bepaald welke redenen goed genoeg zijn om te mogen stellen dat een andere dan de meest rechtse rechtse rijstrook het best aan je bestemming beantwoordt.

Het kan bvb zijn dat je rechtsaf moet, en je meteen daarna op de ingeslagen weg linksaf moet. In zo'n geval, is het zeker niet altijd handig als je eerst de rechtse rijstrook oprijdt, om dan vervolgens op korte tijd nog links te willen voorsorteren. De kans is groot dat je jezelf lelijk vastrijdt, en het verkeer rondom je nodeloos hindert.

Maar zo kunnen er nog gerust ook andere redenen zijn waarom een andere rijstrook op dat ogenblik op die plaats beter aan je bestemming beantwoordt. Dat kan onmogelijk allemaal in een oefenvraag vervat worden.

Nemen we nu de wegcode erbij mbt richtingsveranderingen :

Artikel 19. Richtingsverandering

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :

4° de beweging zo kort mogelijk uitvoeren,
behalve in de gevallen dat het verkeer op de ingeslagen rijbaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5. geschiedt.

Dit is overigens een vraag, die zéér regelmatig terugkomt bij een theorie-examen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Chnz

Re: Vraag 12319

Bericht door Chnz »

Bedankt voor de toelichting!

Ik zou het dan precies duidelijker gevonden hebben moest dit aspect in de antwoorden zijn verwerkt.

Bijvoorbeeld als 1 van de antwoorden was geweest: "Hij mag kiezen via de eerste of de tweede rijstrook, als één van deze best bij zijn bestemming past."

Maar ik snap het alleszins, ik weet wat ik moet antwoorden op deze vraag.
Plaats reactie