Vraag 425

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Chnz

Vraag 425

Bericht door Chnz »

Ik snap het antwoord van onderstaande vraag niet goed.

Het antwoord is, 'ja' de blauwe auto mag de twee auto's tegelijkertijd links inhalen.

Maar de uitleg bij dit antwoord is: "De volgafstand tussen de twee auto's is klein."

Als ik de uitleg lees, lijkt het me juist dat het NIET is toegelaten?

Schermafbeelding 2025-11-11 120218.png

In de theorie vind ik enkel het onderstaande terug. Er staat volgens mij nergens hoeveel voertuigen je maximaal links mag inhalen op een gewone weg met 2 rijrichtingen en 1 rijstrook per rijrichting.

Schermafbeelding 2025-11-11 120857.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bert.covens

Re: Vraag 425

Bericht door bert.covens »

Chnz schreef: 11 nov 2025, 12:12 Ik snap het antwoord van onderstaande vraag niet goed.

Het antwoord is, 'ja' de blauwe auto mag de twee auto's tegelijkertijd links inhalen.

Maar de uitleg bij dit antwoord is: "De volgafstand tussen de twee auto's is klein."

Als ik de uitleg lees, lijkt het me juist dat het NIET is toegelaten?

In de theorie vind ik enkel het onderstaande terug. Er staat volgens mij nergens hoeveel voertuigen je maximaal links mag inhalen op een gewone weg met 2 rijrichtingen en 1 rijstrook per rijrichting.
Je redenering, zit deels juist. Het gedeelte in je citaat, dat ik het vet gezet heb, is inderdaad correct.

Wat zegt de wetgeving daarover :?:

Artikel 16. Inhalen

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen,
zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

Je moet dus je plaats rechts opnieuw innemen, van zodra dat veilig kan. Zoals je op de tekening kan zien, kan je nog niet veilig terug naar rechts als je enkel de éérste auto voor je ingehaald hebt. Daarvoor rijden die 2 auto's voor je, véél te kort achter elkaar. Je kan in dit geval pas veilig weer je normale plaats rechts innemen, zodra je ze allebei ingehaald hebt, in 1 beweging.

Als ze vér genoeg uit elkaar rijden, dan dien je -behoudens nadrukkelijk voorziene uitzonderingsgevallen- wél weer éérst naar rechts te gaan, voordat je ook de tweede auto inhaalt.

Opgelet :

Nu, in de praktijk, zal je er natuurlijk wél steeds op moeten letten, dat het ook in alle àndere opzichten nog veilig kan :idea:
(mààr: daar gaat de vraag niet over).

Artikel 16. Inhalen

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;

d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.

2° zijn voornemen zich naar links te verplaatsen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

Je moet er dus zéker van zijn, dat je ze allebei veilig kan inhalen zonder daarbij bvb een tegenligger te hinderen of in gevaar te brengen.
Ook moet je er vooraf 100 % zéker van zijn, dat je op zeer korte kan inhalen.

Bij de minste twijfel, is er slechts 1 juiste oplossing : NIET inhalen. Je mag immers in géén geval sneller rijden dan wettelijk toegelaten is op die plaats, omdat je graag die 2 auto's voor je wil inhalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Chnz

Re: Vraag 425

Bericht door Chnz »

Oké bedankt voor de goede uitleg. Voor mij is dit nu duidelijk!
Plaats reactie