Praktijkexamen met firmawagen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
snellevraag

Praktijkexamen met firmawagen

Bericht door snellevraag »

Hallo,

Kan ik mijn praktijkexamen afleggen met de firmawagen van iemand anders? Zal het examencentrum bijvoorbeeld vragen naar toestemming van de eigenaar (dus werkgever) of een ander document? Iets anders om rekening mee te houden? Mijn eigen wagen is momenteel technisch niet in orde en het is kort dag.

Bedankt
bert.covens

Re: Praktijkexamen met firmawagen

Bericht door bert.covens »

snellevraag schreef: 10 nov 2025, 16:01 Hallo,

Kan ik mijn praktijkexamen afleggen met de firmawagen van iemand anders?
Ja, als het voertuig zowel technisch als administratief in orde is, én ook aan de examenvoorwaarden voldoet :
  • Het voertuig mag niet zijn ingeschreven als oldtimer.
  • De nummerplaat mag géén handelaarsplaat, noch een proefrittenplaat, nog een transitplaat van korte duur zijn.
  • De tijdelijke kentekenplaten van lange duur, ook wel internationale kentekenplaten genoemd, zijn daarentegen wél toegelaten
    (o.a. kentekenplaten voor Shape en NAVO). Buitenlandse nummerplaten zijn in sommige gevallen ook toegelaten. Als je het praktijkexamen wil afleggen met een dergelijk voertuig, dan dien je het examencentrum hiervan op de hoogte te brengen bij het maken van de afspraak voor je praktijkexamen.
  • Het voertuig mag niet uitgerust zijn met spijkerbanden.
  • Het voertuig moet voorzien zijn van 4 wielen en ten minste 3 zitplaatsen met veiligheidsgordels.
  • Er moet achteraan een duidelijk zichtbaar L-teken aanwezig zijn.
  • In geval van een voorlopig rijbewijs M12 of M36 moet er een extra binnenspiegel aanwezig zijn. Het make-up spiegeltje aan de binnenzijde van de zonneklep, komt hiervoor niet in aanmerking.
  • Er moeten vooraan hoofdsteunen aanwezig zijn. Indien er hoofdsteunen achteraan aanwezig zijn in het voertuig, mogen deze niet worden verwijderd vóór de start van het praktijkexamen.
  • Het voertuig moet een snelheid van 100 km/u kunnen bereiken op horizontale weg.
Je moet aan het examencentrum ook de volgende originele documenten kunnen voorleggen, dus copy's worden niet aanvaard !
  • Het inschrijvingsbewijs
  • Indien de auto ouder is dan 4 jaar: een nog geldig (groen) keuringsbewijs.
En daarnaast ook nog een nog geldig verzekeringsattest. Dit mag een papieren versie zijn, of mag ook digitaal getoond worden (zoals bijvoorbeeld op je smartphone).
snellevraag schreef: 10 nov 2025, 16:01 Zal het examencentrum bijvoorbeeld vragen naar toestemming van de eigenaar (dus werkgever) of een ander document ?
Neen.

Het lijkt me erg twijfelachtig of de verzekeringspolis van een firmawagen het gebruik van die auto door jou toelaat. Laat staan dat betrokkene zomaar z'n firmawagen aan jou mag uitlenen, zonder dat z'n werkgever ervan op de hoogte is. Maar: daar zal het examencentrum zich allemaal niet mee moeien.

Dus als je achteraf gedonder krijgt met de verzekeraar na bvb een schadegeval(letje), of als betrokkene daarover een dispuut krijgt met z'n werkgever, dan is dat allemaal op eigen risico. Het examencentrum zal daar nooit voor opdraaien.
snellevraag schreef: 10 nov 2025, 16:01 Iets anders om rekening mee te houden? Mijn eigen wagen is momenteel technisch niet in orde en het is kort dag.
Besef goed dat het jouw keuze is om met dàt voertuig het praktijkexamen af te leggen.

Jij bent er dus zélf verantwoordelijk voor dat je, desgevraagd, de motorkap kan openen en de ruitenwisservloeistof, of remvloeistof, of motorolie, of koelvloeistof kan aanduiden. Voor wat de motorolie betreft: ofwel de peilstok, ofwel de digitale meter op het dashboard kunnen aanduiden.

Je moet ook alle nodige bedieningselementen volledig zelfstandig en correct kunnen bedienen.

Dus géén excuus dat je nooit geoefend hebt met deze auto :!:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie