Vraag 688

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Amber

Vraag 688

Bericht door Amber »

Op de foto staat een auto geparkeerd op een verhoogde berm buiten de bebouwde kom. Ze vragen of die auto daar mag staan. Buiten de bebouwde kom mag dit inderdaad, maar op de foto kan je ook zien dat er op ongeveer 1 meter van de geparkeerde auto een zebrapad is. Je mag niet parkeren 5 meter voor of na een zebrapad dus de auto mag daar niet parkeren. De site geeft echter dat het juiste antwoord is dat de auto daar moet parkeren... Ik snap dat de vraag eerder gaat over de verhoogde berm, maar de foto die bij de vraag staat is gewoon niet correct. Of vergis ik mij?
bert.covens

Re: Vraag 688

Bericht door bert.covens »

Amber schreef: 31 okt 2025, 17:10 Op de foto staat een auto geparkeerd op een verhoogde berm buiten de bebouwde kom. Ze vragen of die auto daar mag staan. Buiten de bebouwde kom mag dit inderdaad, maar op de foto kan je ook zien dat er op ongeveer 1 meter van de geparkeerde auto een zebrapad is. Je mag niet parkeren 5 meter voor of na een zebrapad dus de auto mag daar niet parkeren.
Je ziet inderdaad een oversteekplaats voor voetgangers. Maar je redenering is twee keer fout.

Het verbod om stil te staan en te parkeren, geldt enkel op minder dan 5 meter ...
  • enkel op de rijbaan, op de berm mag dat wel.
  • enkel vóór de oversteekplaats, er voorbij mag dat wel.

Uit de wegcode :

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;

Amber schreef: 31 okt 2025, 17:10 De site geeft echter dat het juiste antwoord is dat de auto daar moet parkeren...
Amber schreef: 31 okt 2025, 17:10 Ik snap dat de vraag eerder gaat over de verhoogde berm
Voilà, en daar mag die auto dus wel parkeren. Ook op minder dan 5 meter voor de oversteekplaats.
Amber schreef: 31 okt 2025, 17:10 maar de foto die bij de vraag staat is gewoon niet correct.
Toch wel. De foto is wel degelijk correct. En de vraag en antwoord ook.
Amber schreef: 31 okt 2025, 17:10 Of vergis ik mij?
Ja, je vergist je dus. Niet te snel denken dat de website fout is als je een vraag niet meteen begrijpt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator

Re: Vraag 688

Bericht door GRO »

@Amber
Goed dat je de vraag op het forum stelt en dat Bert Covens duidelijk heeft kunnen uitleggen waarom je wat verkeerd redeneerde.
Het spijtige is dat sommigen, wanneer ze het antwoord op een vraag niet meteen begrijpen, geen uitleg komen vragen, maar elders gaan verkondigen: "die site staat vol fouten".
Plaats reactie