10925

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Luka

10925

Bericht door Luka »

Bij vraag 10925 wordt er gezegd dat je sinds 1 april 2023 een fietser links mag inhalen op een verhoogde inrichting. Maar in mijn omgeving, online en volgens mijn eigen herinnering klopt dit niet?
bert.covens

Re: 10925

Bericht door bert.covens »

Luka schreef: 27 okt 2025, 09:23 Bij vraag 10925 wordt er gezegd dat je sinds 1 april 2023 een fietser links mag inhalen op een verhoogde inrichting. Maar in mijn omgeving, online en volgens mijn eigen herinnering klopt dit niet?
Ik vrees dat hetgeen je her en der online vindt, en hetgeen jij en je omgeving je herinneren intussen achterhaald zijn.

Ik probeer hetgeen er gebeurd is, iets of wat te verduidelijken.
Vroeger mocht je inderdaad geen énkele bestuurder links inhalen. Dat stond te lezen in artikel 22ter.
Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen;

3° is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering

Afbeelding A14 Afbeelding F4a Afbeelding F4b Afbeelding F87
Nu.

Het wetsartikel mbt de verhoogde inrichtingen, is inmiddels ingrijpend veranderd. Dat heeft ondermeer te maken met het feit dat men in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beslist heeft dat de maximum toegelaten snelheid in de bebouwde kom (in de regel) beperkt is tot 30 km/u. Daar verdwenen dus héél veel verkeersborden Afbeelding en Afbeelding.

Mààr, dan ontstond er voor véél van de verhoogde inrichtingen daar discussie of ze eigenlijk nog wel voldeden aan de bepalingen van artikel 22ter.

Daarom werd 1 en ander aangepast.

Er kwam ondermeer een definitie in de wegcode, over wat een verhoogde inrichting nu eigenlijk is. Voordien, bestond deze definitie nog niet.

Artikel 2. Bepalingen

2.74. “Verhoogde inrichting”: een verhoogde aanleg die dwars op de openbare weg is aangebracht en die bestemd is om de snelheid te matigen.

Ook artikel 22ter werd aangepast.
De punten 2°en 3°(hierboven in het vet en rood) zijn ondertussen verplaatst naar artikel 17.2, 7°, respectievelijk naar artikel 24, 11°.

Bijgevolg, ziet voormeld artikel 22ter er nu als volgt uit :
Artikel 22ter. Verkeer op rijbanen voorzien van verhoogde inrichtingen
22ter.1. Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87 of die, op de kruispunten, alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b:

1° moeten de bestuurders deze inrichtingen dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, zodat zij erover rijden met een snelheid die niet meer bedraagt dan 30 km per uur;

2° (verplaatst naar artikel 17.2, 7°)

3° (verplaatst naar artikel 24, 11°)

Afbeelding A14 Afbeelding F4a Afbeelding F4b Afbeelding F87
Puntje 3° werd nu ondergebracht bij artikel 24 (de verboden op zowel stilstaan als parkeren). Daar werd artikel 24.11° ingevoerd, luidende:

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

11° op de verhoogde inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.

Dit had op zich, géén gevolgen.

Mààr :

Puntje 2°, werd nu ondergebracht bij artikel 17 (de linkse inhaalverboden). Daar werd artikel 17.2.7° ingevoerd, luidende:

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

7° op de verhoogde inrichtingen.

En dààr knelt nu het schoentje :idea: .

Want nu, resulteerde dit wél in een niet onbelangrijke wijziging :!:

Terwijl vroeger op een verhoogde inrichting inderdaad élk links inhalen verboden was, geldt er momenteel op een verhoogde inrichting slechts een links inhaalverbod ten aanzien van :
  • een gespan
  • een tweewielig motorvoertuig
  • een voertuig met méér dan 2 wielen
De fiets in de desbetreffende vraag ... is géén van alle.

Ik denk dat men dit over 't hoofd gezien heeft toen men deze wijzigingen doorvoerde. Eventjes zag het er naar uit, dat er nog wel een wijziging zou volgen (ondermeer door gelobby van oa de fietserbond). Maar er is sindsdien niks meer veranderd.

Er werd een nieuwe code van de openbare weg opgemaakt. Een volledig nieuw verkeersreglement, zeg maar. Die zou normaliter in 2026 in voege gaan. Maar zoals het er nu naar uit ziet, zal de invoering wellicht nog wel enige vertraging oplopen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator

Re: 10925

Bericht door GRO »

Dat is een vraag die regelmatig op het examen aan bod komt. Ga dus niet verder op wat AI of je omgeving denkt dat het antwoord moet zijn.
Plaats reactie