vragen examen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
tumbleweed

vragen examen

Bericht door tumbleweed »

Beste,

Ik heb heel hard gestudeerd voor het theorie-examen. Alle oefeningen op alle sites gedaan, handboeken gelezen etc. Echter, ik had 2 zware fouten (en 2 kleine). Nu heb ik veel angst om het opnieuw te doen. Ik voel alsof het echt strikvragen zijn en vroeg me af of dit courant is en hoe ik mij daar op kan voorbereiden. eerste vraag was: De bus rijdt vanuit een halte de rijbaan op in de bebouwde kom, hij heeft zijn richtingswijzers niet aan, moet je hem voorrang geven. Mijn antwoord was: ja (omdat ik dan denk dat als hij al de rijbaan op aan het rijden is het levensgevaarlijk is om dan geen voorrang te geven en tegen hem aan te rijden); ik weet wel dat er staat dat hij zijn richtingsaanwijzers moet plaatsen in het boek van VAB en zo maar er staat nergens expliciet dat je dan geen voorrang mag geven (je wilt een voetganger die op een plek de baan oversteekt toch ook niet in gevaar brengen ook al is hij in fout.) Tweede vraag was moeilijk omdat ik heel goed de regels rond bevoegde personen ken, maar de vraag had het over of ik de bevoegde persoon kon dwarsen . Er stond niet welke auto ik was, maar gewoon of ik dat mocht. ik weet niet wat er met dwarsen wordt bedoeld. daar heb ik dan het foute antwoord opgegeven. Kunnen jullie me wat meer toelichting bij die vragen geven want ik ben in de war. dank !
GRO
Administrator

Re: vragen examen

Bericht door GRO »

Uw voorbeeld van de bus is toch geen strikvraag. Wat moet je weten: BINNEN een bebouwde kom. RICHTINGAANWIJZER aan.
In de vraag staat: NIET AAN
Dus is het antwoord: je moet geen voorrang gwven.
Als zo een eenvoudige vraag voor jou een strikvraag is, dan ga je nog problemen hebben denk ik.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Wat je specifiek hierover moet weten voor je theorie :
  • Enkel in de bebouwde kom
  • De chauffeur van de lijnbus moet éérst richting aangeven (pinken dus)
  • Het gaat om het verlaten van een halteplaats
.

Ga het voor je theorie-examen nog niet verder beginnen zoeken.

De praktijk is voor later.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
tumbleweed

Bericht door tumbleweed »

Dank voor jullie antwoord.
@bert: snap ik, ik besef heel goed dat de bus zijn richtingsaanwijzers moet aanzetten (de theorie ken ik dus), maar als er op de vraag staat dat hij al zijn halte aan het verlaten is dan overdenk ik de situatie en denk dan dat ik de bus niet wil aanrijden. ik dacht dus dat dit een vraag over defensief rijgedrag was. @Gro, je laatste zin doet behoorlijk veel pijn, die opmerking is onnodig.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

tumbleweed schreef: 22 okt 2025, 09:38 Dank voor jullie antwoord.
@bert: snap ik, ik besef heel goed dat de bus zijn richtingsaanwijzers moet aanzetten (de theorie ken ik dus), maar als er op de vraag staat dat hij al zijn halte aan het verlaten is
Let op.

Je hebt 50 examenvragen gezien.
Toch een tikkeltje stress (geen verwijt, da's volkomen normaal)
Na afloop van het examen, toch eventjes bang afwachten wat het eindresultaat is.
Voor wie niet geslaagd is, en er toch hard z'n best voor gedaan heeft: ontgoocheling. (geen verwijt, da's volkomen normaal)
Het is in die omstandigheden maar weinigen gegeven om alle fout beantwoorde vragen nadien nog letterlijk te kunnen weergeven.

Let in de vraag altijd goed op, HOE het geformuleerd staat. Inzake vragen mbt tot de voorrang, gaan talloze kandidaten de mist in, omdat ze érgens toch de vraag verkeerd gelezen hebben. Als klassiek voorbeeldje:
  • Staat er: "Moet ik de bus voorrang verlenen?"
  • Of staat er "Moet de bus mij voorrang verlenen?"
Een héél groot aantal kandidaten dénkt 2x hetzelfde te hebben gelezen. Nu bestaat er géén beroepsprocedure tegen het resultaat van je theorie-examen. Maar ALS er via-via al een klacht over een examenvraag binnenkomt, is de uitkomst quasi altijd hetzelfde. Namelijk dat er toch nét iets anders stond dan hetgeen de kandidaat dàcht gelezen te hebben.
tumbleweed schreef: 22 okt 2025, 09:38 dan overdenk ik de situatie en denk dan dat ik de bus niet wil aanrijden. ik dacht dus dat dit een vraag over defensief rijgedrag was.
Wel, dat is een beetje waarvoor ik je wil hoeden voor je theorie. Hou het voor je theorie-examen zo eenvoudig mogelijk. Ga NU, voor je theorie, vooral nog niet teveel beginnen doordenken genre "wat àls de andere daar in de fout gaat ?".

Dat laatste, is meer iets voor de praktijk. Als zoiets voorvalt, zal niemand van jou verwachten dat je jezelf te pletter zou rijden. Dan hoopt iedereen natuurlijk dat je een veilige oplossing vindt. Ook de examinator wil die avond graag nog weer gezond en wel thuiskomen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie