Vraag 17783 - fietszone
Ze zeggen dat ik de man op de bromfiets mag inhalen maar dat klopt toch niet in een fietszone?
Mijn interpretatie:
Je mag een bromfiets klasse A niet inhalen in een fietszone. In een fietszone mogen motorvoertuigen, inclusief auto's en bromfietsen, fietsers en bromfietsen niet inhalen, ongeacht hun snelheid. Fietsers mogen elkaar wel inhalen en ook motorvoertuigen inhalen.
Antwoord volgens de site:
Ja, je mag de bromfietser inhalen.
17783 - fietzone
-
bert.covens
Re: 17783 - fietzone
Euh, dat klopt wél.
Ik vrees voor jou dat je je interpretatie dan toch zal moeten bijsturen. Jouw interpretatie strookt namelijk niet met hetgeen er in de wegcode staat ....PW01 schreef: 10 aug 2025, 21:51 Mijn interpretatie:
Je mag een bromfiets klasse A niet inhalen in een fietszone. In een fietszone mogen motorvoertuigen, inclusief auto's en bromfietsen, fietsers en bromfietsen niet inhalen, ongeacht hun snelheid. Fietsers mogen elkaar wel inhalen en ook motorvoertuigen inhalen.
Artikel 22novies. Verkeer in fietszones
In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
Wie mag je in een fietszone niet inhalen ?
- fietsers
- andere rijwielen
- speed pedelecs
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken