De situatie is als volgt:
- Ik wil links een zijstraat inslaan.
- Aan het begin van de zijstraat, op 5m van het kruispunt, staat een auto geparkeerd op mijn rijhelft.
Bij slecht zicht links, rij ik de zijstraat in op mijn rijhelft en als ik zie dat er geen tegenliggend verkeer is, verplaats ik me naar de rijhelft van het tegenliggend verkeer.
Maar als ik zeer goed zicht heb links (> 150m) van op 10m afstand van het kruispunt en ik zie dat er geen tegenliggend verkeer uit de zijstraat komt, zou ik graag onmiddelijk de rijhelft van het tegenliggend verkeer oprijden. Mag ik dat doen op een examen of moet ik altijd een zijstraat inrijden op mijn eigen helft?
Mag ik een zijstraat links inrijden op de andere rijhelft als er een geparkeerde auto op mijn rijhelft staat?
-
vroomvroom
-
Inazuma
Re: Mag ik een zijstraat links inrijden op de andere rijhelft als er een geparkeerde auto op mijn rijhelft staat?
Dat heb je toch al eens gevraagd ?
Als er een auto geparkeerd staat pal aan begin van die straat, sla je ineens af zodat je er voorbij kan rijden
Nogal zottekes om voor 5m (= 1 autolengte) straat in te rijden aan rechterkant, en dan moeten gaan wringen om die geparkeerde auto voorbij te kunnen
Je laat dan enkel zien dat je niet vooruit kijkt / weinig verkeersinzicht hebt
Andersom zou je vanop een drukke steenweg daar net wél rechts kunnen in rijden als er een gaatje in druk tegenliggend verkeer is, zelfs al moet je dan even wachten achter die geparkeerde auto omdat er tegenliggers zijn in de zijstraat ...
Je bent van de steenweg af, én je geeft je achterliggers kans om door te rijden ...
Als er een auto geparkeerd staat pal aan begin van die straat, sla je ineens af zodat je er voorbij kan rijden
Nogal zottekes om voor 5m (= 1 autolengte) straat in te rijden aan rechterkant, en dan moeten gaan wringen om die geparkeerde auto voorbij te kunnen
Je laat dan enkel zien dat je niet vooruit kijkt / weinig verkeersinzicht hebt
Andersom zou je vanop een drukke steenweg daar net wél rechts kunnen in rijden als er een gaatje in druk tegenliggend verkeer is, zelfs al moet je dan even wachten achter die geparkeerde auto omdat er tegenliggers zijn in de zijstraat ...
Je bent van de steenweg af, én je geeft je achterliggers kans om door te rijden ...
-
vroomvroom
Re: Mag ik een zijstraat links inrijden op de andere rijhelft als er een geparkeerde auto op mijn rijhelft staat?
Dag Inazuma, inderdaad, besef nu dat de vraag een beetje dubbel is. Ik had ondertussen al verder geoefend met je vorige antwoord en merkte nu op dat ik nog niet goed wist of - vlot voorbij de geparkeerde auto's rijden - ook betekende dat ik op de andere rijhelft mag afslaan.
In andere landen, zag ik dat ze op de andere rijhelft mogen afslaan, maar wist niet of het geaccepteerd was in België
In andere landen, zag ik dat ze op de andere rijhelft mogen afslaan, maar wist niet of het geaccepteerd was in België