Voorlopig rijbewijs vervallen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
char

Voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door char »

Beste,

Ik zit met een aantal vragen en ben wat in de war door de regelgeving rond het rijbewijs.

Mijn voorlopig rijbewijs is vorig jaar vervallen op 15/07/2024, en ook mijn theorie-examen is toen verlopen. Ik heb in die periode geen rijlessen gevolgd bij een rijschool.

Nu ben ik vastberaden om zo snel mogelijk mijn rijbewijs te behalen. Ik wil dit doen via een rijschool, maar ik zou ook af en toe met mijn vader willen oefenen.

Mijn vragen:
1. Moet mijn vader het vormingsmoment volgen, ook als hij niet van plan is om samen met mij het praktisch rijexamen af te leggen, maar enkel af en toe met mij wil oefenen?
2. Moet ik nu een voorlopig rijbewijs van 12 maanden aanvragen?
3. Als ik nu mijn theorie-examen opnieuw doe, is dat dan 3 jaar geldig of slechts 12 maanden, zoals ik ergens las?
4. Mag ik nu al rijlessen inplannen bij een rijschool, of moet ik eerst iets anders in orde brengen?

Excuses als sommige vragen dom lijken, maar ik wil graag goed voorbereid zijn en de juiste stappen zetten. Wat raden jullie mij aan om het beste te doen in mijn situatie?
Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!!

Vriendelijke groeten,

Charlotte
bert.covens

Re: Voorlopig rijbewijs vervallen

Bericht door bert.covens »

Eerst en vooral, zal je opnieuw moeten slagen in je theorie-examen. Eenmaal je opnieuw geslaagd bent in je theorie-examen, is dit opnieuw 3 jaar geldig.

Was je toen bij je eerste poging geslaagd :?:
Want eerdere mislukkingen blijven meetellen :!:

Als je dan ook thuis nog wil oefenen, dan heb je slechts 1 mogelijk traject als je géén 3 jaar wachttijd wil uitzitten. Ik zal het hieronder zo volledig mogelijk proberen te schetsen, in chronologische volgorde.

Stap 1 :

Je volgt minstens 6 uur praktijkles bij een erkende rijschool. Zij leveren jou een getuigschrift van onderricht af, als bewijs dat je die 6 uur rijles gevolgd hebt.

De begeleider(s) moet(en) een vormingsmoment volgen. Dit kan bij een erkende rijschool. Dit wordt vaak klassikaal georganiseerd in een filiaal van de rijschool. Maar er zijn ook rijscholen die online sessies aanbieden. Opgepast, her en der zijn er wachttijden. Dus reserveer tijdig een plaats. En ook belangrijk: énkel vormingsmomenten die in Vlaanderen gevolgd zijn, komen in aanmerking als je in Vlaanderen je praktijkexamen wil afleggen.

Stap 2 :

Je levert je huidige, vervallen voorlopig rijbewijs in op het gemeentehuis. En je ruilt dit om, naar een voorlopig rijbewijs M12. Dit is een voorlopig rijbewijs, dat 1 jaar geldig is en niet verlengd kan worden. Op dit voorlopig rijbewijs, moet je minstens 1 begeleider laten vermelden. Je mag er ook een tweede begeleider bij op laten vermelden.

De begeleider(s) moet(en) aan volgende voorwaarden voldoen :
  • In België gedomicilieerd zijn.
  • Minstens 8 jaar een rijbewijs B bezitten.
  • De laatste 3 jaar niet door een politierechtbank veroordeeld zijn geweest uit het recht een motorvoertuig te besturen.
  • mag (behalve voor dezelfde kandidaat) niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van jouw voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van eigen kinderen, kleinkinderen, zussen, broers of pleegkinderen of die van zijn/haar wettelijke partner.
Je auto moet voorzien zijn van een L op de achterruit, en van een tweede binnenspiegel voor je begeleider. Je kan beginnen oefenen, onder dekking van je voorlopig rijbewijs.

Als jij met je eigen auto rijdt, moet je vergezeld zijn door 1 van je 2 begeleiders, of je beide begeleiders of een zelfstandig gebrevetteerd instructeur, met uitsluiting van alle andere passagiers. Maximaal 3 personen in de auto als jij rijdt. Ook nu, mag jij enkel in België rijden, en mag je géén goederen vervoeren in commercieel verband. En nog steeds blijft het verbod voor jou om te rijden gelden op de fameuze weekendnachten (vrijdagavond, zaterdagavond, zondagavond), de nachten van feestdagen en de vooravond van feestdagen. En dit telkens van 22u00 tot 6u 's morgens. Overdag kan je wél rijden.

Stap 3 :

Je kan je praktijkexamen afleggen.
  • Op de dag van je praktijkexamen, moet je voorlopig rijbewijs M12 nog geldig zijn
  • Op de dag van je praktijkexamen, moet je sinds minder dan 3 jaar geslaagd zijn in je theorie-examen.
  • Op de dag van je praktijkexamen, moet je begeleider het vormingsmoment gevolgd hebben, ongeacht hoe lang. Origineel attest meebrengen !
  • Als je met je eigen auto je praktijkexamen aflegt, moet je vergezeld zijn door 1 van je 2 begeleiders
  • Ofwel leg je je praktijkexamen af, via de rijschool. In dat geval, regelt de rijschool de afspraak met het examencentrum.

Praktijkexamen met je eigen auto:
  • Jouw identiteitskaart en jouw voorlopig rijbewijs.
  • De identiteitskaart en het rijbewijs van je begeleider.
  • Het attest dat bewijst dat jouw begeleider (die jou vergezelt !) het vormingsmoment gevolgd heeft.
  • Het originele inschrijvingsbewijs van je auto.
  • Als je auto ouder is dan 4 jaar: het originele, nog geldige keuringsbewijs van je auto.
  • Het nog geldige verzekeringsattest van je auto. Dit mag een afgedrukte copy zijn, of mag je ook digitaal tonen op bvb je smartphone.

Praktijkexamen via de rijschool :
  • Jouw identiteitskaart en jouw voorlopig rijbewijs
  • Het attest dat bewijst dat jouw begeleider het vormingsmoment gevolgd heeft
  • De rijschool zorgt voor de boorddocumenten van het lesvoertuig, alsook voor identiteitskaart en rijbewijs van je lesgever.

Dus altijd het attest van het vormingsmoment meebrengen naar het praktijkexamen. Ook als je via de rijschool je praktijkexamen aflegt. Anders kan het examencentrum niet controleren of je begeleider het vormingsmoment gevolgd heeft of niet.

Vormingsmoment niet gevolgd, of het examencentrum kan dit niet controleren = géén examen !

Ook belangrijk. Eerdere mislukkingen in je praktijkexamen blijven gelden :!:

Stel dat je met je vorige voorlopig rijbewijs M36 al 2x mislukt bent, en je komt nu met je M12 voor je 3de poging. Het feit dat je nu een voorlopig rijbewijs M12 bezit, bewijst dat je 6 uur rijles gevolgd hebt bij een erkende rijschool. Anders kon je nu géén M12 in bezit hebben.

Stel dat je met je vorige voorlopig rijbewijs al 1x mislukt bent, en je mislukt nu met je M12 voor de tweede keer. Dan moet je voor de 3de poging eerst opnieuw 6 uur praktijkles volgen voordat je een derde keer praktijkexamen kan afleggen. En de datum van je eerste rijles, moet dateren van nà je tweede mislukking. Eerder gevolgde uren rijles, komen daarvoor niet in aanmerking.

Noot.

Als je niet meer met zekerheid weet hoeveel pogingen je al gedaan hebt voor je theorie-examen of je praktijkexamen, ga dan eventjes langs bij een examencentrum tijdens de openingsuren. Ga zélf persoonlijk langs met je identiteitskaart. Het examencentrum kan meteen checken hoeveel pogingen je al ondernomen hebt. Telefonisch of per mail, mag dergelijke info niet verstrekt worden. Ook aan derden, mag dergelijke info niet verstrekt worden. Allemaal om privacy-redenen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie