Voorbereiding examen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Meganrosemorris

Voorbereiding examen

Bericht door Meganrosemorris »

Dag Iedereen! Ik heb mijn rijbewijs gehaald op tweede poging, in Haasrode (Leuven). Ik probeer de routes in bijlage te versturen maar dit lukt niet. Als je een hele samenvatting wil van de routes en wegen inclusief de snelheden kan je me altijd op instagram sturen. (Meganrosemorris__) hieronder plaats ik alvast nog een algemene uitleg!

Voorbeeld van instructies
* "Aan het einde van de straat ga je naar rechts."
* "Neem op de rotonde de tweede afslag."
* "Bij het volgende kruispunt sla je links af."
* "Volg nu de borden richting Leuven of Bierbeek."
* "Zoek een veilige plek om te keren."
* "Parkeer hier achterwaarts in het vak aan de rechterkant."

Je krijgt nooit vage of dubbele opdrachten. Ze zijn altijd bedoeld om jouw verkeersinzicht en controle te testen, niet om je te laten struikelen.

Wat als je de instructie niet begrijpt?
Je mag zeker om verduidelijking vragen! Zeg bijvoorbeeld:
* "Bedoelt u de eerste of de tweede straat?"
* "Wilt u dat ik hier al parkeer?"
* "Sorry, ik heb u niet goed gehoord. Kunt u dat herhalen?"
Het is beter om het even te vragen dan fout te rijden omdat je onzeker bent. Dit wordt niet als fout aangerekend, zolang je het rustig en veilig doet.

De examinator
* Neutraal en professioneel (normaal gezien)
* Gaat je niet helpen of coachen zoals een rij-instructeur.
* Geeft geen oordeel of feedback tijdens het rijden (pas achteraf)
* Zegt het zo objectief mogelijk (bijvoorbeeld: "Let op je snelheid" = je rijdt waarschijnlijk te snel) om dit te vermijden zeker waze gebruiken en waarschuwing instellen als je 5% over snelheid zit. Dit is dan nog steeds niet erg.

Jammer genoeg zijn er heel wat examinatoren die zich niet professioneel gedragen. "De man in het zwart" bijvoorbeeld is iemand die gekend is voor zijn uitbarstingen als je bijvoorbeeld aan het begin van je examen de verkeerde pinker aanzet om te laten zien dat ze werken. Er zijn nog enkele andere die soms kunnen laten zien dat ze met het verkeerde been uit bed gestapt zijn of niet beschikken over menselijke kwaliteiten, maar trek je hier niks van aan, hoe gemakkelijk gezegd het ook is. Je moet bewust blijven van jezelf en jezelf rustig houden. Herhalen in jezelf dat jij alles onder controle hebt is een must. Jij bent in controle van je examen en van je auto. Te zelfzeker rijden kan ook bestraft worden met een buis dus let hier zeker op! Wees gewoon jezelf.

De risicoperceptietest
De risicoperceptietest is een psychologische of gedragswetenschappelijke test die in kaart brengt hoe iemand risico’s inschat en ermee omgaat. Het draait niet zozeer om objectieve gevaren, maar om
de persoonlijke beleving van risico en die kan sterk verschillen van persoon tot persoon.

Ik heb dit geoefend online op https://mijnrijbewijs.eu/risicoperceptietest. Sommige filmpjes werken niet maar de meeste wel. Zo kan je zien wat ze een beetje verwachten van jou. De filmpjes op het examen vond ik persoonlijk iets makkelijker en realistischer.

De risicoperceptietest telt niet mee voor de score zelf van het praktijkexamen.
Maar… hij is wel verplicht en je moet slagen op die test om te kunnen slagen voor het praktijkexamen.

Wat gebeurt er als je niet slaagt voor de risicoperceptietest?

Dat hangt af van waar in Belgie je het examen doet:
In Vlaanderen:
* De risicoperceptietest wordt meestal vlak voor of na het praktijkexamen afgenomen.
* Als je niet slaagt (je hebt minder dan 6/10), dan slaag je niet voor het geheel, zelfs als je rijproef goed was.
* Je moet dan een nieuwe afspraak maken en alles opnieuw doen.

In Brussel:
* De risicoperceptietest wordt ook afgenomen op de dag van je praktijkexamen.
* Als je niet slaagt, dan telt dat als een mislukte poging voor je praktijkexamen. Je moet een volledig nieuwe afspraak boeken.

Wat als ik fouten maak en wat als dit komt door stress?
Stress speelt vaak een grote rol tijdens het praktijkexamen én bij de risicoperceptietest en ja, je kan daardoor fouten maken die je normaal nooit zou maken.

Tijdens het praktijkexamen maakt bijna iedereen wel een paar foutjes, en gelukkig worden niet alle fouten als "ernstig" beschouwd. De examinator maakt een onderscheid tussen grote fouten, kleine fouten en een grijze zone.

Kleine fouten (mogen in beperkte mate)
Dit zijn fouten die niet gevaarlijk zijn en waar je van kunt leren. Ze tellen mee, maar leiden niet automatisch tot een onvoldoende, tenzij je er te veel van maakt.
Voorbeelden:
* lets te laat schakelen of verkeerd schakelen
* Een beetje wiebelen bij het parkeren
* Twijfelen of aarzelen bij het invoegen
* Je richtingaanwijzer iets te laat aanzetten
* Een bocht wat te ruim nemen (zonder gevaar)
* Een verkeersbord even missen zonder gevolg
* Een keer vergeten in de achteruitkijkspiegel te kijken
* Niet vlot genoeg doorrijden (maar zonder verkeer te hinderen)
Deze fouten verlagen je score, maar zijn nog oké als je verder veilig en beheerst rijdt.

Grote fouten (direct risico of zware regeloverschrijding):
Deze fouten kunnen leiden tot een onmiddellike onvoldoende, zeker als ze de veiligheid in gevaar brengen.
Voorbeelden:
* Niet stoppen voor een rood licht
* Voorrang negeren (bv. op een kruispunt of bij een zebrapad)
* Niet remmen bij gevaar voor voetgangers of fietsers
* Spiegels of dode hoek systematisch vergeten bij afslaan of invoegen
* Verkeerde rijrichting kiezen (spookrijden)
* Doorrijden bij een stopbord zonder echt te stoppen
* Agressief of chaotisch rigedrag (paniek, gevaarlijke inhaalmanoeuvres)
* Instructies van de examinator niet opvolgen op cruciale momenten

De grijze zone: context telt!
Sommige fouten vallen tussen klein en groot, afhankelijk van de situatie.
Bijvoorbeeld:
* Te traag rijden op een drukke weg kan hinderlijk
worden = negatief
* Te traag rijden in een smalle straat met spelende
kinderen = verstandig!
De examinator kijkt altijd naar:
* De veiligheid
* Je algemene rijstijl
* Hoe je op fouten reageert (herstel je het?)
bert.covens

Re: Voorbereiding examen

Bericht door bert.covens »

Meganrosemorris schreef: 12 jun 2025, 11:50 De risicoperceptietest telt niet mee voor de score zelf van het praktijkexamen.
Maar… hij is wel verplicht en je moet slagen op die test om te kunnen slagen voor het praktijkexamen.
Je verspreidt hier helaas foute info.
Meganrosemorris schreef: 12 jun 2025, 11:50 Wat gebeurt er als je niet slaagt voor de risicoperceptietest?

Dat hangt af van waar in Belgie je het examen doet:
In Vlaanderen:
* De risicoperceptietest wordt meestal vlak voor of na het praktijkexamen afgenomen.
* Als je niet slaagt (je hebt minder dan 6/10), dan slaag je niet voor het geheel, zelfs als je rijproef goed was.
* Je moet dan een nieuwe afspraak maken en alles opnieuw doen.
Fout !

Als je in Vlaanderen niet slaagt in de risicoperceptie-test, dan heb je voor 1 rubriek een "voorbehoud" opgelopen.
Dan ben je nog NIET meteen gebuisd !
Meganrosemorris schreef: 12 jun 2025, 11:50 In Brussel:
* De risicoperceptietest wordt ook afgenomen op de dag van je praktijkexamen.
* Als je niet slaagt, dan telt dat als een mislukte poging voor je praktijkexamen. Je moet een volledig nieuwe afspraak boeken.
Ook dat is fout !
Je moet éérst slagen in de risicoperceptie-test als voorwaarde om de rit op de openbare weg te mogen afleggen. Gebuisd op de risicoperceptie-test, betekent inderdaad einde examen. Wie zulks 2x opeenvolgend voorheeft, moet inderdaad verplicht 6u rijles nemen bij een erkende rijschool.

Mààr: éénmaal geslaagd in de risicoperceptie-test, is dit wél 1 jaar geldig in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ! Wie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dan herkanst binnen het jaar, hoeft de risicoperceptie-test NIET opnieuw af te leggen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie