Question 11721

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
zzyaa

Question 11721

Bericht door zzyaa »

Bonjour je ne comprends pas pourquoi la voiture de gauche à le droit de dépasser la voiture de droite alors qu'en temps normal la priorité de droite doit être appliquée en cas de réduction du nombre de bande de circulations

je me base sur cet extrait de la leçon 20 sur la priorité de droite : ''Lors d’une réduction des bandes de circulation par la gauche, le conducteur qui roule à gauche (la voiture bleue) doit céder le passage aux conducteurs qui continuent tout droit (voiture brune), car il effectue un changement de bande de circulation, donc une manœuvre.''

Hallo, ik begrijp niet waarom de auto links het recht heeft om de auto rechts in te halen, terwijl normaal gesproken voorrang zou moeten gelden als het aantal rijstroken wordt beperkt.

Ik baseer dit op dit fragment uit les 20 over voorrang: ''Wanneer de rijstroken naar links worden verkleind, moet de bestuurder die links rijdt (de blauwe auto) voorrang verlenen aan de bestuurders die rechtdoor rijden (de bruine auto), omdat hij van rijstrook wisselt en dus een manoeuvre uitvoert.''

Merci d'avance !
GRO
Administrator

Re: Question 11721

Bericht door GRO »

De vraag gaat niet over wie VOORRANG heeft. De vraag gaat over INHALEN.

Wanneer een bestuurder inhaalt, heeft die vooraf vastgesteld dat het veilig kan en dat hij terug naar de rechterrijstrook kan. Als aan die voorwaarden voldaan wordt, is het niet verboden om daar in te halen..
zzyaa

Bericht door zzyaa »

Wat ik niet begrijp is waarom een bestuurder die voorrang heeft, dit kan verliezen omdat het voertuig naast hem ervoor heeft gezorgd dat hij veilig kan inhalen. Zou het voorrangsrecht van een bestuurder niet boven alle regels moeten gaan?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

zzyaa schreef: 27 mei 2025, 18:45 Wat ik niet begrijp is waarom een bestuurder die voorrang heeft, dit kan verliezen omdat het voertuig naast hem ervoor heeft gezorgd dat hij veilig kan inhalen. Zou het voorrangsrecht van een bestuurder niet boven alle regels moeten gaan?
La question n’est pas de savoir lequel des deux a la priorité.
La seule question qui se pose est de savoir si le dépassement est autorisé à cet endroit ou non.

Het gaat er in de vraag niet om, wie van beiden voorrang heeft.
Het gaat er uitsluitend om, of er op die plaats nog ingehaald mag worden of niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
zzyaa

Bericht door zzyaa »

Désolé, je trouve cela très difficile à comprendre, mais je ne comprends pas pourquoi nous faisons une distinction entre le dépassement et la priorité comme deux choses différentes.

Avant de dépasser une voiture, je dois normalement également me demander si cette voiture a la priorité. Pourquoi devons nous dissocier ces 2 règles ?

Sorry, ik vind dit zo moeilijk te begrijpen, maar ik snap niet waarom we onderscheid maken tussen inhalen en voorrang als twee verschillende dingen.

Voordat ik een auto inhaal, moet ik mezelf ook afvragen of die auto voorrang heeft. Waarom zijn deze twee regels gescheiden?
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

De bestuurder op de linkerrijstrook mag INHALEN als aan alle voorwaarden van inhalen is voldaan.
Dit wil ondermeer zeggen dat hij tijdig naar de rechterrijstrook kan terugkeren zonder de bestuurder daar te hinderen.
Dat heeft de bestuurder allemaal ingeschat, voor hij begon in te halen. Anders zou hij niet beginnen inhalen.

Misschien kan je het beter begrijpen als je even veronderstelt dat de bestuurder op de rechterrijstrook zeeeer traag rijdt.
zzyaa

Bericht door zzyaa »

Ik denk dat ik het begrepen heb. Juist omdat de inhaalvoorwaarden geldig zijn, hoeven we ons geen zorgen te maken over voorrang

Als dat het is, bedankt voor de uitleg!
bert.covens

Bericht door bert.covens »

zzyaa schreef: 28 mei 2025, 16:28 Ik denk dat ik het begrepen heb. Juist omdat de inhaalvoorwaarden geldig zijn, hoeven we ons geen zorgen te maken over voorrang

Als dat het is, bedankt voor de uitleg!
Correct.

De bestuurder van de blauwe auto, moet vooraf goed inschatten of hij nog wel veilig weer naar rechts zal kunnen geraken. Anderzijds, mag de bestuurder van de bruine auto ook niet sneller beginnen rijden op het moment dat hij ingehaald wordt.

Voilà !

Le conducteur de la voiture bleue doit d'abord évaluer s'il peut à nouveau se déplacer vers la droite en toute sécurité. Et le conducteur de la voiture marron ne peut pas accélérer au moment où le conducteur de la voiture bleue le dépasse.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie