Beste allen,
kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven, aub want ik vind de info niet terug. Mijn zoon deed vorige week zijn eerste poging tot het behalen van zijn rijbewijs, praktijk. Hij mocht terugrijden na deze fout: Hij moest keren in een straat. Hij stopt dus op de rijbaan. Er komt een wagen achter hem aan. Hij zet zijn pinker op naar links om zijn maneuver uit te voeren maar wil eerst de auto laten passeren. De auto passeert niet (begrijpelijk dan vermoed ik want hij weet niet wanneer mijn zoon gaat aanzetten), dus voert mijn zoon zijn maneuver uit, de auto wacht tot hij door kan rijden.
Obstructie van de andere weggebruiker was de reden van het niet slagen. Wat had hij nu precies moeten doen? Ik vermoed dat hij toch moet aangeven dat hij gaat stoppen om zijn maneuver te doen, pinkt hij dan eerst even naar rechts, en stopt hij dan? Geen pinker naar links tot de auto voorbij is, en dan pas naar links pinken wanneer de baan vrij is?
Tweede vraag: bij het opgaan op een rotonde, waar er twee rijstroken zijn om de rotonde op te gaan. De tijd is te kort om op de rechtse rijstrook te komen, zodat hij op idealiter het buitenste rijvak op de rotonde komt (hij moet er bij de eerste afslag weer af), dus hij rijdt op het binnenste baanvak. Mag hij dan nog een keer de rotonde rond rijden tot de buitenste rijstrook vrij is? Ik vermoed dat stoppen en pinken, de wagen op de buitenste rijstrook laten voorbij gaan en dan afslaan, niet aangeraden is?
Ik stel de vraag graag, voor het geval hetzelfde maneuver voorbij komt bij poging twee, kwestie van voorbereid te zijn.
bedankt!
Gebruik richtingaanwijzers bij maneuver keren in een straat
-
Christelle
-
bert.covens
Re: Gebruik richtingaanwijzers bij maneuver keren in een straat
Wel, je geeft hier eigenlijk zélf de kern van het probleem aan.Christelle schreef: 21 mei 2025, 16:11 Beste allen,
kan iemand hier een duidelijk antwoord op geven, aub want ik vind de info niet terug. Mijn zoon deed vorige week zijn eerste poging tot het behalen van zijn rijbewijs, praktijk. Hij mocht terugrijden na deze fout: Hij moest keren in een straat. Hij stopt dus op de rijbaan. Er komt een wagen achter hem aan. Hij zet zijn pinker op naar links om zijn maneuver uit te voeren maar wil eerst de auto laten passeren. De auto passeert niet (begrijpelijk dan vermoed ik want hij weet niet wanneer mijn zoon gaat aanzetten), dus voert mijn zoon zijn maneuver uit, de auto wacht tot hij door kan rijden.
Obstructie van de andere weggebruiker was de reden van het niet slagen. Wat had hij nu precies moeten doen? Ik vermoed dat hij toch moet aangeven dat hij gaat stoppen om zijn maneuver te doen, pinkt hij dan eerst even naar rechts, en stopt hij dan? Geen pinker naar links tot de auto voorbij is, en dan pas naar links pinken wanneer de baan vrij is?
De achteropkomende bestuurder, werd blijkbaar getriggerd door de richtingsaanwijzer naar links.
En wou blijkbaar je zoon niet eerst passeren.
En dan had ie 't euh ... "vlaggen".
De oplossing ?
Zoals quasi altijd in 't verkeer : éérst kijken !
Hier kan een examinator eigenlijk al snel het inzicht van de kandidaat goed inschatten.
Vindt hij zonder al te veel aarzelen zélf(standig) een plaats, waar hij een goed zicht en véél plaats heeft ?
Dus bvb niet pal voor een bocht, en ook niet waar geparkeerde auto's of andere obstakels het zicht en plaats beperken.
Een beetje logisch inzicht. Goed begonnen, is half gewonnen.
Geschikt plekje gevonden ?
Dan : éérst kijken !
Zijn er andere bestuurders, wacht dan af, en laat hen eerst passeren.
Geef dan pas richting aan.
Nog een kleine dubbelcheck, en beginnen maar.
Was dat de énige fout die op zijn resultatenblad weerhouden werd ?
Er is op zich nergens bepaald dat het verboden is om een rondje rond de rotonde te rijden.Christelle schreef: 21 mei 2025, 16:11 Tweede vraag: bij het opgaan op een rotonde, waar er twee rijstroken zijn om de rotonde op te gaan. De tijd is te kort om op de rechtse rijstrook te komen, zodat hij op idealiter het buitenste rijvak op de rotonde komt (hij moet er bij de eerste afslag weer af), dus hij rijdt op het binnenste baanvak. Mag hij dan nog een keer de rotonde rond rijden tot de buitenste rijstrook vrij is? Ik vermoed dat stoppen en pinken, de wagen op de buitenste rijstrook laten voorbij gaan en dan afslaan, niet aangeraden is?
Maar, en geen verwijt. 't Kan aan mij liggen.
Maar zo op 't eerste zicht ben ik niet helemaal mee, waarom je bij het oprijden van de rotonde voor de middelste rijstrook zou opteren, wetende dat je diezélfde rotonde meteen weer wil verlaten bij de eerste afslag.
Post anders mss eens een link naar Google Maps.
Of het nu om eender welk maneuver gaat, of eender welke rijbeweging :Christelle schreef: 21 mei 2025, 16:11 Ik stel de vraag graag, voor het geval hetzelfde maneuver voorbij komt bij poging twee, kwestie van voorbereid te zijn.
bedankt!
het éérste wat je moet doen, is checken of hetgeen je van plan bent te doen, wel veilig kan (en toegelaten is).
Kijken dus.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Inazuma
Of de andere bestuurder kent de wetgeving ... en rechtspraakChristelle schreef: 21 mei 2025, 16:11 Hij zet zijn pinker op naar links om zijn maneuver uit te voeren maar wil eerst de auto laten passeren. De auto passeert niet (begrijpelijk dan vermoed ik want hij weet niet wanneer mijn zoon gaat aanzetten), dus voert mijn zoon zijn maneuver uit, de auto wacht tot hij door kan rijden.
Obstructie van de andere weggebruiker was de reden van het niet slagen.
Vlaamse rij-examens worden foutief beoordeeld op dit punt
Keren is een manoeuvre
Maar omheen een auto rijden die wil gaan keren, betekent een zijdelingse beweging en mogelijk zelfs verandering van rijstrook ... dat is dus OOK een manoeuvre
En de kerende bestuurder komt daarbij van rechts ... heeft dus voorrang van rechts (Cassatie, gelijktijdige manoeuvres)
Typisch is dat al een overtreding ... je moet de rotonde oprijden vanuit de meest rechtse rijstrook (tenzij voorsorteringspijlen naar rechts toelaten dat vanuit een andere rijstrook te doen.)Tweede vraag: bij het opgaan op een rotonde, waar er twee rijstroken zijn om de rotonde op te gaan. De tijd is te kort om op de rechtse rijstrook te komen,
Alle fantasietjes zoals pijlen met gedeeltelijke cirkels, rechtdoor of zelfs linksaf voor een rotonde, zijn niet in overeenstemming met de wegcode ...
ER is geen enkele wettelijke beperking in hoe vaak je een rotonde mag rondrijden alvorens die te verlaten ...zodat hij op idealiter het buitenste rijvak op de rotonde komt (hij moet er bij de eerste afslag weer af), dus hij rijdt op het binnenste baanvak. Mag hij dan nog een keer de rotonde rond rijden tot de buitenste rijstrook vrij is?
Rondrijden als je niet veilig naar rechts kan, is een acceptabele manier
Niet echt, er gaan enkel meer bestuurders langs rechts voorbij rijden ...Ik vermoed dat stoppen en pinken, de wagen op de buitenste rijstrook laten voorbij gaan en dan afslaan, niet aangeraden is?
-
Christelle Fiore
https://www.google.be/maps/@50.8443245, ... FQAw%3D%3D
Geen idee of het lukt zo om te zien hoe de situatie op de rotonde was, of alleszins in het aanrijden naar de rotonde toe. De rijstrook rechts, daar komen auto's toe die de afrit van de E40 namen, mijn zoon kwam gewoon recht de rotonde op, en kon niet direct rechts voorsorteren gezien de volle witte lijn. Er waren twee of drie wagens die op het deel met witte stippellijn reden, dus hij kon (of durfde? tja) er niet direct tussen. Vandaar. Dit was geen situatie op het examen, maar wel toen wij oefenden en hij vroeg me dus wat te doen op dat moment. Ik denk dat het veiligste dan toch nog een extra rondje is. Naarmate hij meer ervaring op de weg heeft, zal dat wel beteren!
Wat de overtreding met het keren in de straat betreft, u zegt, Bert Covens, dit:
Hier kan een examinator eigenlijk al snel het inzicht van de kandidaat goed inschatten.
Vindt hij zonder al te veel aarzelen zélf(standig) een plaats, waar hij een goed zicht en véél plaats heeft ?
Dus bvb niet pal voor een bocht, en ook niet waar geparkeerde auto's of andere obstakels het zicht en plaats beperken.
Die auto was mijn zoon nooit voorbijgestoken, waar hij ook besliste om zijn manoeuvre uit te voeren, want hij kon zich niet 'rechtser' op de baan zetten dan op de rijweg. Tenzij ik nu een gat in mijn geheugen heb... Stel dat er een vrije parkeerplaats was, kon hij daarvan gebruik maken om zich rechts te zetten, wachten tot de rijbaan vrij is, en dan richting aangeven en zijn manoeuver uitvoeren. Correct?
Of dit de enige fout was die weerhouden was, neen. Hij koppelt blijkbaar ook te vaak en te lang wanneer het niet nodig is. En hij is één keer de rechtse rijstrook opgereden terwijl hij voorgesorteerd stond op de linkse (om snellere wagens te kunnen laten passeren). Er kwam geen verkeer op de rechtse rijstrook, maar ok, mag niet. Hopelijk morgen meer succes, we kunnen er maar uit geleerd hebben!
Bedankt alleszins beiden voor jullie hulp!
Geen idee of het lukt zo om te zien hoe de situatie op de rotonde was, of alleszins in het aanrijden naar de rotonde toe. De rijstrook rechts, daar komen auto's toe die de afrit van de E40 namen, mijn zoon kwam gewoon recht de rotonde op, en kon niet direct rechts voorsorteren gezien de volle witte lijn. Er waren twee of drie wagens die op het deel met witte stippellijn reden, dus hij kon (of durfde? tja) er niet direct tussen. Vandaar. Dit was geen situatie op het examen, maar wel toen wij oefenden en hij vroeg me dus wat te doen op dat moment. Ik denk dat het veiligste dan toch nog een extra rondje is. Naarmate hij meer ervaring op de weg heeft, zal dat wel beteren!
Wat de overtreding met het keren in de straat betreft, u zegt, Bert Covens, dit:
Die auto was mijn zoon nooit voorbijgestoken, waar hij ook besliste om zijn manoeuvre uit te voeren, want hij kon zich niet 'rechtser' op de baan zetten dan op de rijweg. Tenzij ik nu een gat in mijn geheugen heb... Stel dat er een vrije parkeerplaats was, kon hij daarvan gebruik maken om zich rechts te zetten, wachten tot de rijbaan vrij is, en dan richting aangeven en zijn manoeuver uitvoeren. Correct?
Of dit de enige fout was die weerhouden was, neen. Hij koppelt blijkbaar ook te vaak en te lang wanneer het niet nodig is. En hij is één keer de rechtse rijstrook opgereden terwijl hij voorgesorteerd stond op de linkse (om snellere wagens te kunnen laten passeren). Er kwam geen verkeer op de rechtse rijstrook, maar ok, mag niet. Hopelijk morgen meer succes, we kunnen er maar uit geleerd hebben!
-
Inazuma
Daar mag je in principe dus enkel de rotonde oprijden vanuit de rechter rijstrook ...Christelle Fiore schreef: 22 mei 2025, 16:18 https://www.google.be/maps/@50.8443245, ... FQAw%3D%3D
Geen idee of het lukt zo om te zien hoe de situatie op de rotonde was,
Hoe Vlaamse overheid omgaat met rotondes is compleet absurd
Ze heeft zelfs filmpjes op Youtube staan waarin Vlaamse overheid zélf, foutief uitlegt hoe een rotonde met meerdere rijstroken te gebruiken ...
-
bert.covens
Ik verwijs graag eventjes naar uw openings-topic. Daarin schetste u daarover namelijk zélf een héél ànder verhaal. Toen klonk het nog, dat de achteropkomende bestuurder er niet langs kwam omdat uw zoon al richting aangaf, en de andere bestuurder niet goed wist wanneer uw zoon z'n maneuver zou beginnen ....
En nu ineens was er nergens in die straat plaats genoeg om de achteropkomende bestuurder eerst te laten passeren ?Christelle schreef: 21 mei 2025, 16:11 Hij mocht terugrijden na deze fout: Hij moest keren in een straat. Hij stopt dus op de rijbaan. Er komt een wagen achter hem aan. Hij zet zijn pinker op naar links om zijn maneuver uit te voeren maar wil eerst de auto laten passeren. De auto passeert niet (begrijpelijk dan vermoed ik want hij weet niet wanneer mijn zoon gaat aanzetten), dus voert mijn zoon zijn maneuver uit, de auto wacht tot hij door kan rijden.
Ik was er uiteraard niet bij.
Maar ik hoop wel dat je begrijpt, dat ik mijn antwoord ook maar gebaseerd heb op hetgeen je hier zélf oorspronkelijk over geschreven hebt.
Om je maneuver uit te voeren, mag je niet rijden op :
* het trottoir
* het fietspad
* iemands eigendom (bvb iemands oprit)
Daarnaast, kàn een examinator ook de ruimte enigszins afbakenen waarbinnen je het maneuver moet uitvoeren. Bijvoorbeeld: vóór het volgende kruispunt.
Als dat écht te vaak en te lang gebeurt terwijl het niet nodig is, krijgt je zoon daarvoor een beoordeling "onvoldoende" voor in de desbetreffende rubriek.
Neem als ik voorbeeld een willekeurige kandidaat die al een "voorbehoud" opgelopen had, omdat hij minder dan 6/10 scoorde op de risico-perceptietest. (Of eender wélke andere rubriek, waar een willekeurige kandidaat een "voorbehoud" zou oplopen).
1 rubriek "voorbehoud" + 1 rubriek "onvoldoende" = géén marge meer. Er mag dan al niks meer bijkomen, of de eindbalans valt tegen.
Oefen daar dus zeker op, want dat weegt dus écht wel zwaar door in de eindbalans.
Moeilijk om hier een gefundeerd antwoord op te geven.Christelle Fiore schreef: 22 mei 2025, 16:18 En hij is één keer de rechtse rijstrook opgereden terwijl hij voorgesorteerd stond op de linkse (om snellere wagens te kunnen laten passeren). Er kwam geen verkeer op de rechtse rijstrook, maar ok, mag niet. Hopelijk morgen meer succes, we kunnen er maar uit geleerd hebben!
Want hier weet ik niet goed, wat ik me daar precies bij moet voorstellen.
Heeft je zoon nog van rijstrook gewisseld, maar te laat ? Of wat bedoel je precies ?
Van rijstrook wisselen kan bvb nog wél als 't een onderbroken markering is die er ligt, mits voorrang te verlenen bij dit maneuver.
Als er daar een doorlopende markering ligt, mag het dan weer absoluut niet meer.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Gast
Bert Covens,
Ik heb me misschien niet zo goed uitgedrukt, moeilijk om een situatie al schrijvend te schetsen, dus ik probeer het nogmaals:
We reden op een baan waar links en rechts een voetpad is, en dus tweerichtingsbaan. Geen parkeerplaatsen tussen het voetpad en de rijweg. De examinator vraagt om te keren, maar er is een auto achter ons. Mijn zoon stopt, en zet zijn pinker op naar links. De auto gaat hem niet voorbij en wacht tot het maneuver is uitgevoerd. De auto achter ons had mijn zoon dus wel kunnen voorbijsteken, door over de andere rijstrook te gaan, die van de andere rijrichting, maar wachtte dus (omdat de pinker naar links opstond).
Hopelijk was het nu wat duidelijker
Ik heb me misschien niet zo goed uitgedrukt, moeilijk om een situatie al schrijvend te schetsen, dus ik probeer het nogmaals:
We reden op een baan waar links en rechts een voetpad is, en dus tweerichtingsbaan. Geen parkeerplaatsen tussen het voetpad en de rijweg. De examinator vraagt om te keren, maar er is een auto achter ons. Mijn zoon stopt, en zet zijn pinker op naar links. De auto gaat hem niet voorbij en wacht tot het maneuver is uitgevoerd. De auto achter ons had mijn zoon dus wel kunnen voorbijsteken, door over de andere rijstrook te gaan, die van de andere rijrichting, maar wachtte dus (omdat de pinker naar links opstond).
Hopelijk was het nu wat duidelijker
-
Gast
En om op je laatste vraag te antwoorden, ga ik hier ook nog eens het proberen goed te schetsen:
Mijn zoon staat aan voor een rood licht, links voorgesorteerd, om links aan te slaan. Hij komt terecht op een rijbaan waar twee rijstroken zijn. Hij rijdt onmiddellijk rechts de rijbaan op (was een onderbroken wegmarkering), maar de examinator zei dat als je links voorgesorteerd staat, dat je ook het linkse rijvak moet nemen in eerste instantie.
En bedankt voor de info over de 'puntentelling'. De risicoperceptie analyse was wel goed, 9/10!
Duimen voor morgen, na al die uren oefenen hoop ik dat hij slaagt, met een goed gevoel de blok in!
Mijn zoon staat aan voor een rood licht, links voorgesorteerd, om links aan te slaan. Hij komt terecht op een rijbaan waar twee rijstroken zijn. Hij rijdt onmiddellijk rechts de rijbaan op (was een onderbroken wegmarkering), maar de examinator zei dat als je links voorgesorteerd staat, dat je ook het linkse rijvak moet nemen in eerste instantie.
En bedankt voor de info over de 'puntentelling'. De risicoperceptie analyse was wel goed, 9/10!
Duimen voor morgen, na al die uren oefenen hoop ik dat hij slaagt, met een goed gevoel de blok in!