Remtechniek

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Santaclaus

Remtechniek

Bericht door Santaclaus »

Stel je bent aan het rijden en je ziet een kruispunt waar het rood licht is, je rijd in 3e versnelling. Wat ik dan doe is remmen en dan wachten tot ik ongeveer onder de 1000 toeren kom en dan druk ik de koppeling in tot we stilstaan en ik ga dan direct terug naar eerste. Is dit de goeie techniek of is het fout om de 2 over te slaan?
Santaclaus

Re: Remtechniek

Bericht door Santaclaus »

? Kan iemand hier op antwoorden?
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Die techniek is ok.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
axd

Bericht door axd »

Vroeger werd aangeleerd te remmen "op de motor", teneinde de remmen te sparen. Dit noemt men "stationnnekes maken": telkens je onder het minimum toerental komt, schakelen naar de lagere versnelling, koppeling laten opkomen enz. Zo rem je effectief ook op de motor. Maar... de koppeling ziet telkens af.

En remmen vervangen kost veel minder dat de koppeling vervangen.

Dus: als je snelheid wilt afbouwen ga je (1) remmen, (2) ontkoppelen ~1000 en (3) blijven remmen tot je de gewenste eindsnelheid hebt bereikt.

Bij stilstand (rood licht) ontkoppel je naar neutraal; zo ontlast je de hydraulica rond de koppeling, je linkerbeen en eventueel (indien uitgerust met S&S: "start en stop") de motor, het milieu, en de omwonenden.

Probeer wel klaar te staan als je vooraan de file staat: laat je niet verrassen door groen licht. Eventueel dus klaarstaan in 1e ipv neutraal.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

axd schreef: 02 jun 2025, 12:38 Maar... de koppeling ziet telkens af.
Nooit koppeling moeten vervangen in 30+ jaar

Inclusief in de auto waarmee ik zonder koppeling van Hasselt naar Lier reed :mrgreen:
Nieuwe hydraulische olie-dichting, nieuwe olie, klaar :wink:
Plaats reactie