Waar moet of mag een begeleider plaats nemen in de auto ?
-
daar
Waar moet of mag een begeleider plaats nemen in de auto ?
Ik heb mijn theorie gehaald en ik rij al een tijdje met mijn vader. Mijn vraag is als mijn vader naast me zit (begeleider) mag er dan ook iemand mee bv: mn zus, boertje of mag dat niet?
-
bert.covens
Re: Waar moet of mag een begeleider plaats nemen in de auto ?
Je rijdt al een tijdje met je vader. Maar daarmee, weet ik uiteraard nog niet welk type voorlopig rijbewijs je momenteel bezit.
Als je een voorlopig rijbewijs M36 hebt :
Op je voorlopig rijbewijs staat er sowieso minstens 1 begeleider vermeld, en maximaal 2 begeleiders.
Als jij gaat rijden, moet er 1 van je 2 begeleiders met je meerijden.
Daarbovenop, mag ook de 2de begeleider nog meerijden.
En/of een gebrevetteerd rijschool-instructeur.
(te herkennen aan code 103 op diens rijbewijs).
Als jij rijdt, mogen er dus maximaal 3 personen in de auto zitten. Er mag niemand anders met je meerijden.
Je begeleider(s) moet(en) een vormingsmoment volgen indien je voorlopig rijbewijs afgeleverd werd sinds 1 maart 2024 of recenter. Deze verplichting moet op de dag van je praktijkexamen minstens 5 maanden geleden voldaan zijn. Het examencentrum zal dit zeker controleren, ook als je met de rijschool je praktijkexamen aflegt. Neem het attest van dit vormingsmoment dus zeker mee naar je praktijkexamen.
Als je een voorlopig rijbewijs M18 hebt :
Je mag maximaal 2 personen vervoeren, die allebei voldoen aan deze voorwaarden :
* ingeschreven zijn in België en houder en drager zijn van een identiteitsdocument, afgegeven in België
* sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een rijbewijs, minstens geldig voor categorie B
* niet vervallen zijn of, gedurende de laatste 3 jaar niet vervallen geweest zijn, van het recht om een motorvoertuig te besturen en voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die hem eventueel door de rechter zijn opgelegd.
Je mag géén andere personen vervoeren.
Dit alles, staat trouwens ook letterlijk te lezen op het voorlopig rijbewijs dat je nu bezit.
En let op, respecteer de voorwaarden van je voorlopig rijbewijs. En dan bedoel ik dus ook wat betreft de inzittenden. Want een gebeurlijke inbreuk kan je véél geld en in Vlaanderen nu ook je (voorlopig) rijbewijs kosten
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken