Invoegen op autosnelweg bij stilstaand verkeer

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
CFE

Invoegen op autosnelweg bij stilstaand verkeer

Bericht door CFE »

In de theorie stond er dat je niet tot het einde van de invoegstrook moet rijden om in te mogen voegen op de autosnelweg. Nu, bij het maken van de testen, is er de volgende vraag: "MAG je bij stilstaand verkeer tot het einde van de invoegstrook rijden". Ik had hierop geantwoord dat dit mocht aangezien er volgens mij nergens expliciet staat dat dit niet mag, enkel dat het niet moet. Dat antwoord was fout en de uitleg was "er wordt niet geritst bij het invoegen op de autosnelweg". Is tot het einde van de invoegstrook rijden bij stilstaand verkeer dan gelijk aan ritsen? En is het dan een regel dat je eigenlijk zo snel mogelijk moet invoegen?

Bedankt!
GRO
Administrator

Re: Invoegen op autosnelweg bij stilstaand verkeer

Bericht door GRO »

Blijkbaar haal je twee zaken door elkaar. Spijtig dat je het nummer van de vraag niet hebt genoteerd.
Bij het invoegen op een autosnelweg wordt niet geritst. Je moet voorrang geven aan de bestuurders die al op de rijstroken rijden.
Stefan Peeters
Administrator

Re: Invoegen op autosnelweg bij stilstaand verkeer

Bericht door Stefan Peeters »

Je mag tot het einde van de invoegstrook rijden maar moet wel voorrang verlenen bij het invoegen wanneer het verkeer weer op gang komt.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie