vraag 589

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
emilybibi

vraag 589

Bericht door emilybibi »

vraag 589: Het antwoord is toch NEEN ipv JA? Er wordt gezegd dat de mtm van de auto (dus onbeladen toestand met water/benzine vanuit de fabrikant vastgesteld) 3000kg is en de mtm van de aanhangwagen 500kg is. Samen is dat 3500kg. De totale mtm is dus 3500kg, wat strijkt met de stelling dat er met een auto wordt gereden door iemand met rijbewijs B, maw de max mtm van 3500kg wordt hier niet overschreden. Het bord, echter, zegt iets over de de mbt, de massa in beladen toestand. Aangezien de bestuurder zelf ook in de auto zit, en deze niet door een gewichtloze geest bestuurd wordt, voegt deze bestuurder een gewicht toe aan het totaal. De mbt zal dus met absolute zekerheid de 3500kg overschrijden, waardoor men bij dit bord niet voorbij mag rijden. Het antwoord is dus NEEN ipv JA. Ik zie geen mogelijke fouten in deze redenering en ik zou het erg op prijs stellen indien mensen die dit wel zien, mij hier attent op maken. Groetjes. :D
Rafael
Administrator

Re: vraag 589

Bericht door Rafael »

De MTM van de auto is maximaal 3000 kg, alles inbegrepen, ook de bestuurder en eventuele passagiers. Die 3000 kg mag niet overschreden worden.
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Je gaat het allemaal veel te ver zoeken.
Als die vraag tijdens het echte examen wordt gesteld, antwoord dan toch maar gewoon JA, zoals op de site.
JA. Ik zie geen mogelijke fouten in deze redenering en ik zou het erg op prijs stellen indien mensen die dit wel zien, mij hier attent op maken.
Je redenering is totaal fout.
Als de MTM van een auto max 3000 kg is, mag dat gewicht nooit meer zijn.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

emilybibi schreef: 14 mar 2025, 17:01 vraag 589: Het antwoord is toch NEEN ipv JA? Er wordt gezegd dat de mtm van de auto (dus onbeladen toestand met water/benzine vanuit de fabrikant vastgesteld) 3000kg is en de mtm van de aanhangwagen 500kg is. Samen is dat 3500kg. De totale mtm is dus 3500kg, wat strijkt met de stelling dat er met een auto wordt gereden door iemand met rijbewijs B, maw de max mtm van 3500kg wordt hier niet overschreden. Het bord, echter, zegt iets over de de mbt, de massa in beladen toestand. Aangezien de bestuurder zelf ook in de auto zit, en deze niet door een gewichtloze geest bestuurd wordt, voegt deze bestuurder een gewicht toe aan het totaal. De mbt zal dus met absolute zekerheid de 3500kg overschrijden, waardoor men bij dit bord niet voorbij mag rijden.

Ik snap wel waarom je met deze vraag in de knoop zit.
Je moet voor dit verkeersbord kijken naar de mbt van het voertuig, en je krijgt de MTM van auto en aanhangwagen opgegeven.

2.28. "Maximale toegelaten massa" : de maximale totale massa van het voertuig, bepaald volgens de weerstand van de onderdelen van het chassis overeenkomstig de voorschriften van het technisch reglement van de auto's.

2.31. "Massa in beladen toestand" : het geheel van de eigen massa van het voertuig en van de massa van zijn lading, van de bestuurder en van elke andere vervoerde persoon.

Dus, als de mbt van je auto en/of aanhangwagen hoger is dan wat hun MTM toelaat, dan is het voertuig te zwaar geladen.
En da's uiteraard een overtreding.

Vandaar : je mag dit bord voorbijrijden.
Fantaseer er zélf vooral niet teveel bij genre "Als ik hier te zwaar geladen kom aangereden, dan mag ik hier niet verder rijden".
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

emilybibi schreef: 14 mar 2025, 17:01 vraag 589: Het antwoord is toch NEEN ipv JA? Er wordt gezegd dat de mtm van de auto (dus onbeladen toestand met water/benzine vanuit de fabrikant vastgesteld) 3000kg is en de mtm van de aanhangwagen 500kg is. Samen is dat 3500kg. De totale mtm is dus 3500kg, wat strijkt met de stelling dat er met een auto wordt gereden door iemand met rijbewijs B, maw de max mtm van 3500kg wordt hier niet overschreden.
Het antwoord is JA
Je mag daardoor rijden

Het bord verbiedt voertuigen met een effectieve ("in beladen toestand") massa hoger dan de aangeduide

C21. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.

Het bord, echter, zegt iets over de de mbt, de massa in beladen toestand. Aangezien de bestuurder zelf ook in de auto zit, en deze niet door een gewichtloze geest bestuurd wordt, voegt deze bestuurder een gewicht toe aan het totaal.
En daar gaat het dus mis ...

Het gewicht van de bestuurder is niet extra
Het moet inbegrepen zijn in de maximaal toegelaten massa
Plaats reactie