Praktijkexamen zonder eigen auto

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
Anton789

Praktijkexamen zonder eigen auto

Bericht door Anton789 »

Hey iedereen,

Sinds begin vorig jaar heb ik een voorlopig rijbewijs M36, met mijn moeder als begeleider. We hebben destijds ook een auto gekocht, voornamelijk bedoeld om mij te leren rijden. We hebben uiteindelijk ondervonden dat de leerervaring op die manier toch best stressvol is en dat ik op zich beter les zou krijgen van een instructeur, we gebruikten de auto verder bijna nooit en hebben we dus besloten om de auto te verkopen.

Ondertussen kan ik al redelijk goed rijden, al ben ik zeker nog niet perfect. Daarom wil ik graag een pakket van 8 tot 12 uur rijlessen volgen bij een rijschool om mijn vaardigheden te verbeteren en moeilijke situaties beter onder de knie te krijgen. Stel dat ik dat doe, en ik tevreden ben met mijn vaardigheden, hoe zit het dan met mijn praktijkexamen? Ik zal nog steeds een M36 rijbewijs hebben, maar zonder eigen auto. Kan ik na deze lessen mijn praktijkexamen afleggen met een auto van de rijschool, terwijl mijn moeder als begeleider aanwezig is? Moet ik het examen dan via de rijschool regelen, of kan ik zelf een examen plannen en ter plaatse een auto vragen? Als iemand hier ervaring mee heeft of mij kan corrigeren als ik iets verkeerd begrijp, zou ik dat enorm appreciëren. Alvast bedankt!
Inazuma

Re: Praktijkexamen zonder eigen auto

Bericht door Inazuma »

Als je examen doet met de rijschool, is dat met auto en instructeur van de rijschool

Je moeder mag niet mee

Je regelt het examen via de rijschool in dat geval, of eerder: de rijschool regelt het voor jou
Anton789

Bericht door Anton789 »

Ah ja oké, en als ik het rijexamen zelfstandig zou regelen, moet ik dan sowieso zelf een auto voorzien?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Anton789 schreef: 27 feb 2025, 13:00 Ah ja oké, en als ik het rijexamen zelfstandig zou regelen, moet ik dan sowieso zelf een auto voorzien?
Ja

Van wanneer (datum) is je voorlopig rijbewijs :?:
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Het is het éne, of het àndere.

Ofwel leg je je examen af in vrije begeleiding met je eigen auto.
Je moet dan zélf de auto voorzien, die zowel technisch als administratief in orde moet zijn.
Vergeet de L op de achterruit niet, en vergeet ook géén tweede binnenspiegel
(die moet er trouwens sowieso al op zitten als jullie samen rijden).
Je moeder moet dan mee, aangezien zij als begeleider op jouw rijbewijs M36 vermeld is.

Ofwel leg je je examen via de rijschool.
De rijschool heeft een aantal examenslots bij een examencentrum.
Zij koppelen daar dan de naam van een leerling aan vast, en geven die naam door aan het examencentrum.
In dat geval, verloopt de planning via de rijschool.
Dat gebeurt dan met de auto van de rijschool, en onder begeleiding van hun instructeur.
Dus als je hiervoor opteert, neem je contact op met de rijschool.
Je moeder mag niet mee tijdens het rij-examen.

In beide gevallen, inderdaad een cruciale vraag : van wanneer dateert jouw M36 ? Is dat uitgereikt vóór 1 maart 2024 ?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Anton789

Bericht door Anton789 »

Ik heb mijn rijbewijs nog net voor 1 maart 2024 gehaald (19 februari 2024). Op mijn huidig rijbewijs staat wel dat ik het heb sinds 23 mei, maar dat komt omdat ik een nieuw rijbewijs moest laten aanmaken na een naamsverandering. Op de overheidssite van Vlaanderen staat dat dit niet betekent dat mijn begeleider toch een vormingsmoment moest doen.

Super bedankt voor de uitleg trouwens, ik ga dan waarschijnlijk een rijschool moeten betalen voor examenbegeleiding. Ik had ook iets gezien van een huurlesauto van de VAB, waardoor ik dus ook een auto die correct uitgerust is, zou kunnen huren voor het praktijkexamen af te leggen met mijn begeleider. Is misschien iets voordeliger qua prijs... in ieder geval alvast merci voor de hulp
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Anton789 schreef: 27 feb 2025, 19:40 Ik heb mijn rijbewijs nog net voor 1 maart 2024 gehaald (19 februari 2024). Op mijn huidig rijbewijs staat wel dat ik het heb sinds 23 mei, maar dat komt omdat ik een nieuw rijbewijs moest laten aanmaken na een naamsverandering. Op de overheidssite van Vlaanderen staat dat dit niet betekent dat mijn begeleider toch een vormingsmoment moest doen.
Je behaalde op 19 februari 2024 een M36 ?
Dan is het vormingsmoment inderdaad niet verplicht.
Ook niet, als je nadien een nieuw M36 hebt moeten laten aanmaken wegens naamsverandering.
Anton789 schreef: 27 feb 2025, 19:40 Super bedankt voor de uitleg trouwens, ik ga dan waarschijnlijk een rijschool moeten betalen voor examenbegeleiding. Ik had ook iets gezien van een huurlesauto van de VAB, waardoor ik dus ook een auto die correct uitgerust is, zou kunnen huren voor het praktijkexamen af te leggen met mijn begeleider. Is misschien iets voordeliger qua prijs... in ieder geval alvast merci voor de hulp
Voorzie sowieso zélf een L en extra binnenspiegel, zie hun voorwaarden.

Check of je aan de voorwaarden voldoet om er 1 te kunnen en mogen huren. Bedenk ook al eens hoe je 't concreet aan boord gaat leggen om de huurauto op te halen en nadien weer terug te brengen.

Neem zeker voldoende marge in je berekening. Want je moet minstens een half uur vooraf in het examencentrum aanwezig zijn om je in te schrijven en je risicperceptietest op computer af te leggen. En neem zeker ook de tijd om éérst zélf te wennen aan de auto. De start van je praktijkexamen, is al stresserend genoeg. Dat is zeker niet het moment om nog elementaire bedienings-elementen te moeten beginnen zoeken, of sukkelen omdat je de motorkap niet geopend krijgt.

Maak dan vooraf eens een gedetailleerde berekening cfr hoelang je de wagen die dag nodig zal hebben. En je komt waarschijnlijk al aardig dicht in de buurt van wat een examenbegeleiding in de rijschool je kost.

Ik heb voor jou trouwens ook al eens wat verder gelezen. Opgepast voor addertjes onder het gras. Zoals bijvoorbeeld de clausule mbt een aanrijding waarbij jij in fout bent. Hopla: je hebt al meteen 1.000 euro franchise aan je been. Bij een rijschool, ben je normaliter full omnium verzekerd. Je krijgt er een lesgever bij, die de verantwoordelijkheid draagt om in te grijpen als het fout dreigt te gaan.

Ik wil je niet in de richting van een rijschool pushen, of dit initiatief onnodig in een slecht daglicht stellen. Maar soms kunnen dingen op 't eerste zicht aanlokkelijker lijken dan ze voor jou in werkelijkheid zijn. En als je keuzes moet maken, is het best om vooraf alles goed in kaart te brengen.

Gewoon een kwestie van onaangename verrassingen achteraf te voorkomen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie