Beste
Ik ben 24 en zou graag mijn rijbewijs willen halen
Het probleem is dat ik niemand in mijn omgeving heb om begeleider te zijn
Ik weet dat er ook een voorlopig rijbewijs zonder begeleider bestaat maar ik heb geen auto en het is ook niet haalbaar voor mij om er een te kopen, 20 uur (of zelfs meer uren, totdat rijinstructeur mij bekwaam vind om alleen te rijden) rijles volgen gewoon voor een voorlopig rijbewijs zonder begeleider terwijl ik geen auto heb en dan nog eens 5 maanden te moeten wachten voor ik examen moet doen lijkt me absurd en ik ben zeker dat ik dan geen schijn van kans maak om te slagen voor mijn praktijkexamen
In Brussel en Wallonië bestaat er de optie dat als je minimum 30 uur rijles hebt gevolgd dat je direct praktijkexamen mag doen, spijtig genoeg bestaat die optie in Vlaanderen niet
Is het nu echt verplicht om een begeleider te hebben om M36 aan te vragen? Of kan ik als ik mijn theorie heb direct een M36 aanvragen zonder dat ik een begeleider heb en dat ik tijdens die 5 maanden stage gewoon rijlessen volg in rijschool?
Dat zou handiger en goedkoper voor mij zijn in plaats van dat ik eerst 20 uur (of zelfs meer uren) rijles volg om dan een M18 aan te vragen om dan in die 5 maanden stage (die pas start vanaf dat ik mijn M18 heb) nog eens rijlessen te volgen.
Als er nog andere opties zijn of als jullie advies hebben laat maar weten
Alvast bedankt
Mvg
geen begeleider en geen auto
-
bert.covens
Re: geen begeleider en geen auto
Ja, bij een voorlopig rijbewijs M36 zal je minstens 1 begeleider moeten voorzien. Het mogen er ook 2 zijn.bk2000 schreef: 17 nov 2024, 15:55 Is het nu echt verplicht om een begeleider te hebben om M36 aan te vragen?
De begeleider(s) moet(en) aan volgende voorwaarden voldoen:
Uw begeleider moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
* ingeschreven zijn in België en houder en drager zijn van een identiteitsdocument, afgegeven in België.
* sedert ten minste 8 jaar houder en drager zijn van een categorie B op een Belgisch of Europees rijbewijs.
* niet vervallen zijn of, gedurende de laatste 3 jaar niet vervallen geweest zijn, van het recht om een motorvoertuig te besturen en voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die hem eventueel door de rechter zijn opgelegd.
* behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de datum van afgifte van uw voorlopig rijbewijs. Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk
samenwoont of een feitelijk gezin vormt, zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen of die van zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt.
* een vormingsmoment gevolgd hebben, dat 3 uur duurt, bij een hiervoor erkende rijschool of zelfstandig gebrevetteerde instructeur, ter plaatse of online. De begeleider ontvangt hierna een begeleidersattest.
Het rijbewijs M36 kàn al aangevraagd worden. Dat wel.bk2000 schreef: 17 nov 2024, 15:55 Of kan ik als ik mijn theorie heb direct een M36 aanvragen zonder dat ik een begeleider heb
Mààr ...
De dag dat jij je praktijkexamen gaat afleggen, moet jouw begeleider sedert minstens 5 maanden dat vormingsmoment gevolgd hebben. Het examencentrum zal dat sowieso controleren. Geen vormingsmoment (of niet sinds minstens 5 maanden) gevolgd = onverbiddelijk géén examen die dag !
Je kan en mag gewoon rijlessen volgen vóór, of ook tijdens je stageperiode met een voorlopig rijbewijs M36.bk2000 schreef: 17 nov 2024, 15:55 en dat ik tijdens die 5 maanden stage gewoon rijlessen volg in rijschool?
Maar dat verandert niks aan het feit, dat je met een M36 een begeleider moet voorzien op je voorlopig rijbewijs.
En dat verandert ook niets aan het feit, dat het vormingsmoment sinds minstens 5 maanden geleden gevolgd moet zijn door je begeleider op de dag dat je praktijkexamen gaat afleggen bij voorlopig rijbewijs M36.
Ook als je met de rijschool je praktijkexamen gaat afleggen, zàl dat gecontroleerd worden
Niet in orde met vormingsmoment = géén praktijkexamen.
En dus véél geld, en kostbare tijd kwijt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
bk2000
Ben even in de war door deze twee zinnen, als ik mijn theorie heb behaald is het dan mogelijk om bij de gemeente een M36 aan te vragen zonder dat daar een begeleider op staat? maw met deze voorlopige rijbewijs mag ik enkel oefenen onder begeleiding van een erkende rij-instructeur, ik mag natuurlijk niet alleen oefenen en ook niet met andere passagiersbert.covens schreef: 18 nov 2024, 14:03Ja, bij een voorlopig rijbewijs M36 zal je minstens 1 begeleider moeten voorzien. Het mogen er ook 2 zijn.bk2000 schreef: 17 nov 2024, 15:55 Is het nu echt verplicht om een begeleider te hebben om M36 aan te vragen?
Het rijbewijs M36 kàn al aangevraagd worden. Dat wel.bk2000 schreef: 17 nov 2024, 15:55 Of kan ik als ik mijn theorie heb direct een M36 aanvragen zonder dat ik een begeleider heb
-
bert.covens
Nee, dat is niet mogelijk.bk2000 schreef: 18 nov 2024, 16:39 Ben even in de war door deze twee zinnen, als ik mijn theorie heb behaald is het dan mogelijk om bij de gemeente een M36 aan te vragen zonder dat daar een begeleider op staat?
Je moet minstens 1 begeleider voorzien, maximaal 2.
(voorwaarden: zie mijn vorige posting).
Die naam/namen wordt (of worden) al wél op het voorlopig rijbewijs vermeld. Ook als zij nog géén vormingsmoment gevolgd hebben. Want dàt, wordt niet langer gecontroleerd door de ambtenaar die jouw voorlopig rijbewijs aanmaakt. Dat is namelijk nog federale bevoegdheid gebleven. Reden waarom het vorige vormingsmoment afgeschaft geweest is.
De Vlaamse overheid, heeft dat nu omzeild. De controle of het vormingsmoment gevolgd is, gebeurt nu in het examencentrum. Dus op de dag van je praktijkexamen. Want examencentra, is nu gewestelijke bevoegdheid.
Je kan dus al een voorlopig rijbewijs M36 aanvragen, mét vermelding van minstens 1 begeleider die aan de voorwaarden voldoet.
Of en wanneer die een vormingsmoment gevolgd heeft, wordt dan nog niet gecontroleerd. Maar opgelet: daar loert dan al snel 't gevaar van uitstel-gedrag (ook bij begeleiders). Of 't wordt vergeten. Of de begeleider is er niet van op de hoogte. Maar dàn volgt de controle sowieso altijd in het examencentrum, wanneer je je praktijkexamen komt afleggen. Ook als je via de rijschool gaat.
Begeleider géén vormingsmoment gevolgd (of nog geen 5 maanden geleden) = géén praktijkexamen bij een M36.
En naar ik verneem, zijn er wel wat wachttijden om zo'n vormingsmoment te kunnen volgen. Dikke miserie dus, als je in 't examencentrum wordt terug gestuurd omdat je begeleider daar niet mee in regel blijkt te zijn. Eerst is er nog een wachttijd om er eentje te volgen. En daarna moet de kandidaat zélf op zijn beurt nóg 's 5 maanden wachten alvorens praktijkexamen te mogen afleggen. En voor je 't weet, ben je minstens een half jaar verder voordat je praktijkexamen mag afleggen. Dikke miserie dus. Lees dus alle info grondig door.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Inazuma
Als je onder de noemer "kwetsbare jongere" valt, zijn er initiatieven zoals
https://2govzw.be/
Als je daar niet onder valt, mag je dat systeem enkel mee helpen betalen ...
-
bk2000
ik heb mij daarvoor aangemeld, ze hebben lange wachtlijsten, ik zou mijn rijbewijs heel graag zo snel mogelijk willen behalen aangezien ik al 24 ben en dat al veel te oud vind om geen rijbewijs te hebben, en ook omwille van andere redenenInazuma schreef: 19 nov 2024, 09:03 Als je onder de noemer "kwetsbare jongere" valt, zijn er initiatieven zoals