auto blokkeert straat - hoe reageren?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Plaats reactie
b.begijnendijk

auto blokkeert straat - hoe reageren?

Bericht door b.begijnendijk »

In de ochtend, wanneer het nog donker is, rijd ik in een straat in het centrum van Leuven en staat er verderop een bestelwagen met aanhangwagen (met isolatie en bouwmateriaal) stil met de lichten aan. Hij staat niet helemaal rechts van de weg stil en hindert (blokkeert) het verkeer. Er is niemand te zien. Er wordt niet geladen of gelost. Evenmin wordt er in of uitgestapt.
De ruimte links op de rijbaan is net te smal om hem reglementair te kunnen passeren op de rijbaan.
Ik zie de auto voor me de bestelwagen nog passeren door langzaam met de twee linkerwielen op de verhoogde stoep/voetpad te rijden.
Wanneer ik de bestelwagen nader, zie ik in een flits dat er plots een chauffeur (via de voorkant van de bestelwagen komend) instapt,. Van waar hij kwam was niet te zien omdat hij via de voorkant van de bestelwagen passeerde en ik nog wat afstand bewaarde achter de bestelwagen). Evenwel blijft de bestelwagen stilstaan. Ik stop met voldoende ruimte achter de bestelwagen met aanhangwagen (zodat ik alle mogelijkheden heb om te anticperen), en ga er van uit dat hij ook meteen zal vertrekken.
Helaas, na meer dan een minuut te wachten gebeurde er nog steeds niets.

Hoe pak ik dit nu het best aan als ik iets analoogs tegen zou komen tijdens het examen???
Ik heb volgens mij de volgende opties:
a. ofwel blijf ik geduldig wachten (ik weet niet hoe lang dat hij er blijft staan, hopelijk heeft de examinator ook gezien dat er een chauffeur is ingestapt) en vertrek zodra de bestelwagen vertrekt;
b. ofwel vraag ik de examinator of hij ook gezien heeft dat er net een chauffeur is ingestapt en zeg hem dan dat ik wacht omdat ik er van uitga dat de bestelwagen meteen vertrekt;
c. ik zeg niets tegen de examinator en probeer met een lichtsignaal aan te geven dat hij het verkeer hindert;
d. ik zeg niets en claxoneer even zodat de chauffeur van de bestelwagen begrijpt dat hij moet 'moven' (al weet ik niet zeker of het gebruik van de claxon hiervoor wel is toegestaan - kan je dit even bevestigen of ontkrachten);
e. ik zeg niets en stap uit (eerst handrem op) en stap op de chauffeur af om te peilen naar zijn intenties;
f. ik zeg niets en doe zoals de auto voor me en rijd heel traag met de twee linker wielen over het verhoogde voetpad.
g. ik zeg dat ik net een chauffeur zag instappen en doe vervolgens één van de vorige stappen uit rubriek c tot f. (welke is het beste?);
h. andere suggesties welkom

Graag de meest aangewezen oplossing(en) aub?

Dit keer heb ik dezelfde oplossing gekozen als de auto voor me. Was natuurlijk niet de slimste keuze.
Ondertussen heb ik de tijd gehad om er beter over na te denken, maar ik weet echt niet hoe je dit op een examen het beste zou aanpakken.
Hopelijk kan iemand wat gewaardeerde feedback geven.
(PS: was bestelwagen met Poolse nummerplaat)
Inazuma

Re: auto blokkeert straat - hoe reageren?

Bericht door Inazuma »

Claxoneren mag enkel bij gevaar
(en als je wil inhalen, maar dat is hier niet van toepassing)
Niet in dit geval dus ...

Over trottoir gaan rijden tijdens examen ... niet echt de beste keuze

Wegcode geeft hier ook geen antwoord op
(Net zo min als ivm over een doorlopende streep rijden om een hindernis op de rijbaan te ontwijken ...)
Frank de Busser

Bericht door Frank de Busser »

De examinator zal hier wel een handje helpen.
Waarschijnlijk zal hij:
- je vragen om een geluidssignaal te geven aangezien de bestelwagen een hinder is (en dus gevaar) voor het verkeer.
- je vertellen dat je in deze situatie over de boordsteen mag rijden. Als je blijft staan, word je uiteindelijk deel van de hindernis voor het andere verkeer.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Centrum Leuven
Zone 30
Smalle straat
Ochtend, vermoedelijk al licht

Hindert zeker

Maar gevaar ?
Staat stil
Auto er achter (vraagsteller) staat ook al stil
Ik zie geen gevaar ...

Enige gevaar is wat hier extra gecreëerd kan worden
b.begijnendijk

Bericht door b.begijnendijk »

Heel erg bedankt voor de nuttige feedback.

Ik ben nu zeker dat claxoneren dus geen optie is, tenzij op initiatief en uitdrukkelijk aangeven van de examinator.
Zelf op de stoep rijden is ook geen optie (allerlaatste oplossing).

Mocht de examinator niet gemerkt hebben dat er een chauffeur is ingestapt, of hij/zij gelooft me niet, dan denk ik dat ik best eerst eens probeer met lichtsignalen. En als dat niet werkt, zou ik ook uitstappen om snel eens te informeren.

In het geval dat ik zou uitstappen: wat doe ik dan best? Zet ik dan mijn 4 pinkers even aan? Of zet ik dan enkel de de rechter pinker aan? Moet ik de motor afleggen? Of mag de motor blijven draaien (handrem wel op) ? Mag ik het portier even open laten staan? Of moet de deur steeds terug dicht geslagen worden (op slot zal niet lukken als de motor nog draait en sleutel in contact is)?

Ter info: het was nog donker.
Examen is pas over enkele weken, maar al wel héél vroeg.
Vandaar dat ik al eens wou oefenen op een werkdag rond het zelfde tijdstip als het voorziene examenuur. Het examen zelf en de manoeuvres zullen in het donker gebeuren, zeker nu de dagen serieus korter worden. Het parkeren vind ik in het donker nog moeilijker dan overdag. Vooral op slecht/niet verlichte plekken.

Bijkomende vraag: Worden er trouwens tijdens de examens steeds goed verlichte plekken uitgekozen voor de manoeuvres (heel vroeg in de ochtend zijn de parkings van de warenhuizen nog niet open)? Of speelt dat geen rol en kiest men lukraak een plek uit als men er eentje tegenkomt (ook al is die minder goed verlicht)? Kwestie van nog beter voorbereid te zijn.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Toen je zag dat de chauffeur ging instappen, had je de beste reactie.
Even wachten tot de chauffeur weer verder rijdt .... en vervolgens aansluiten.

Een chauffeur die in de spits z'n voertuig al danig hinderlijk opstelt, jou ongetwijfeld gezien moet hebben, maar toch instapt en blijft staan ....
Heeft dan al genoeg getoond zich volstrekt niks aan te trekken van wat hij om zich heen veroorzaakt.
Dus of zo iemand jou dan wél de ruimte zal geven als je 't hem vriendelijk gaat vragen ?
Ik zou 't eerder afraden.
Uitstappen en er naartoe gaan, kan namelijk al snel compleet verkeerd opgevat worden.
Kan (be)dreigend overkomen. Opletten voor korte lontjes ....

Claxonneren, is -wegens hinderlijk en niet gevaarlijk- inderdaad eigenlijk ook niet toegelaten.
Wacht nog eventjes af.
Met een béétje geluk, claxonneert er al iemand achter je.
Dan hoef jij 't niet te doen.

Nu, er is gelukkig ook goed nieuws voor je.

Je zal de examinator nergens van hoeven te overtuigen.
Hij/zij maakt het allemaal live mee.
Je komt dan in een situatie terecht die op geen enkele manier jouw fout is.
En waarbij je geen enkele uitweg of oplossing hebt zonder een overtreding te begaan.
Dat is dan overmacht voor jou, reden waarom men jou niet niet voor andermans capriolen zal afstraffen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
jos hellings

Bericht door jos hellings »

wij hadden het voor tijdens het examen. Een tractor en een graafmachine stonden stil vlak voor een kruispunt maar midden op de weg en die van de graafmachine stapte uit en verliet het voertuig. De examinator nam direct zelf initiatief door te zeggen 'je mag er voorbijgaan als dan veilig kan'. Vervolgens ging mijn dochter eerst goed kijken, pinker aan en dan stapgewijs erlangs en het kruisunt op waarvan et zicht volledig geblokkkeerd werd. En dit werd benoemd als prima gedaan, dus ik denk dat de examinator dan wel iets zal zeggen, en anders zou ik wel degelijk zelf zeggen wat je ziet.
Plaats reactie