Vraag 10853

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
benvandenheuvel

Vraag 10853

Bericht door benvandenheuvel »

Dag allemaal

De vraag:
Op een rijbaan die onderverdeeld is in rijstroken, nader je een onoverzichtelijke helling. Mag je een trage bromfietser voor jou inhalen als dit kan zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt? A/ Ja. B/ Neen.

Mijn antwoord was B, aangezien het in rijstroken is verdeeld en er wordt een doorlopende witte streep vermeld.

Toch is het antwoord Ja, met als uitleg "Je mag er dus niet inhalen als er wél rijstroken zijn, doch geen doorlopende witte streep die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt. Als er geen rijstroken zijn, mag het niet."

Ik vind de uitleg best verwarrend. Er zijn wel rijstroken dus ik dacht dat het niet mocht. Maar het deel na "doch" van de uitleg brengt me wat in verwarring. Kan iemand dit verhelderen?
Inazuma

Re: Vraag 10853

Bericht door Inazuma »

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
(...)
3° bij het naderen van de top van een helling en in bochten, wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is, behalve indien kan ingehaald worden zonder de doorlopende witte streep te overschrijden die het voor de tegenliggers bestemde deel van de rijbaan aflijnt;

Inhalen is dus enkel verboden voor stijgend verkeer dat de top nadert, omdat je dan de tegenliggers niet kan zien.
Dalend verkeer mag wél inhalen (die zijn de top voorbij, en hebben zicht op aankomend verkeer is hierbij de redenering)

Op dat inhaalverbod is een uitzondering als iedereen op de "eigen" weghelft kan blijven ... ook de tegenliggers :!:
Daarvoor heb je een doorlopende streep nodig want anders kunnen er nog steeds dalende bestuurders aan jouw kant van de weg rijden ...
Plaats reactie