Verplichte rijrichting genegeerd… eerste of derde graad?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
BasicDriving

Verplichte rijrichting genegeerd… eerste of derde graad?

Bericht door BasicDriving »

Hallo iedereen, er zit mij iets heel erg dwars en zou graag advies willen krijgen.

Bij de Boudewijn in Kontich is er een weg waar je vroeger naar links kon gaan om de snelweg op te gaan en rechts om gewoon op de autoweg terug te komen. Inmiddels is dit gewijzigd en ben je verplicht om naar links te gaan (D1e bord)

Ik heb deze bord gezien, echter ben ik door mijn eigen oerstomme fout toch naar rechts gegaan. De Gps gaf me dit aan en dus toch gedaan.

Er stonden staande agenten toch 60 meter verder bij de kruispunt om de boel te controleren (vermoedelijk om vooral de veiligheid van schoolse kinderen in het oog te houden).

Zij zouden onmogelijk met hun eigen ogen kunnen zien dat ik de overtreding heb begaan, maar aangezien ik vlak voor deze fout al bij dezelfde kruispunt was, zouden ze wel kunnen concluderen dat ik die fout heb begaan, want het is bijna niet mogelijk om zó snel weer bij dezelfde kruispunt te staan zonder deze overtreding te begaan.

aan de agenten merkte ik echter niks en vermoed ik dat ze ook niks gezien hebben. Dit zijn uiteraard enkel vermoedens en dus geen zekerheid.

In ieder geval; mochten ze dit toch genoteerd hebben, is dit een eerste graad of derdegraads overtreding? Is heel belangrijk voor mij, aangezien ik beginnende bestuurder ben… ik doe oprecht altijd mijn uiterst best om een voorbeeldig chauffeur te zijn en 9,5/10 lukt dit me wel, maar soms maak ik echt domme fouten waarna ik mezelf afvraag: WAAROM?

Alvast bedankt iedereen.
Inazuma

Re: Verplichte rijrichting genegeerd… eerste of derde graad?

Bericht door Inazuma »

Gebodsborden niet opvolgen is een eerste graads inbreuk

Als je daardoor tenminste niet in een verboden richting rijdt ... dat kan een derde graads inbreuk zijn

Aan je uitleg kan ik niet uitmaken waar dit is ...
BasicDriving

Bericht door BasicDriving »

Inazuma schreef: 11 sep 2024, 22:37 Gebodsborden niet opvolgen is een eerste graads inbreuk

Als je daardoor tenminste niet in een verboden richting rijdt ... dat kan een derde graads inbreuk zijn

Aan je uitleg kan ik niet uitmaken waar dit is ...
Hey, als eerst: heel erg bedankt dat je hebt geantwoord.

Mijn excuses. Ik zal de Google maps link plaatsen voor duidelijkheid:

https://maps.app.goo.gl/9jnqVfRZ4KHsnivZ8?g_st=ic

Zoals je hier kan zien zegt de pijl dat je naar links moet gaan. Als je naar rechts gaat ga je niet per se een verboden richting in, maar negeer je simpelweg de D1e bord.

Vroeger mocht je ook daadwerkelijk naar rechts gaan, alhoewel dit zeker géén excuus is voor mijn stomme fout. Ik moest beter opletten.

Zou je uit deze Google Maps kunnen concluderen of dit eerste graad of derde graad is? Nogmaals, Heel erg bedankt!
Inazuma

Bericht door Inazuma »

BasicDriving schreef: 11 sep 2024, 22:46 Zoals je hier kan zien zegt de pijl dat je naar links moet gaan. Als je naar rechts gaat ga je niet per se een verboden richting in, maar negeer je simpelweg de D1e bord.
Ah, daar ...

1ste graads overtreding ... àls het al vastgesteld wordt

Adhv Google Maps kan ik zien dat er geen verbod is naar rechts

Een verplichte rij-richting niet volgen, is een 1ste graads inbreuk (al wat niet in een graad verdeeld is, of specifieke straf heeft in de verkeerswet, is 1e graads)

Lijst 2de, 3de en 4de graads overtredingen :
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/2 ... 5yjza0ajqn
Plaats reactie