nummer 214 (lings voorbijsteken op kruispunt met lichten)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
autogirl

nummer 214 (lings voorbijsteken op kruispunt met lichten)

Bericht door autogirl »

Beste,

Ik vroeg me af waarom je een auto mag voorbijsteken op een kruispunt dat geregeld wordt door verkeerslichten?
Ik veronderstel dat de auto dan rechts afslaat i.p.v. rechtdoor te gaan, anders moet je deze toch niet inhalen?

Groetjes

P.V
bert.covens

Re: nummer 214 (lings voorbijsteken op kruispunt met lichten)

Bericht door bert.covens »

autogirl schreef: 04 sep 2024, 17:29 Beste,

Ik vroeg me af waarom je een auto mag voorbijsteken op een kruispunt dat geregeld wordt door verkeerslichten?
Ik veronderstel dat de auto dan rechts afslaat i.p.v. rechtdoor te gaan, anders moet je deze toch niet inhalen?

Groetjes

P.V
Daarvoor moet je je de vraag stellen, wanneer het (specifiek) verboden is om de auto voor je in te halen op een kruispunt.

Het antwoord vind je in dit artikel :

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

2° a) op de kruispunten waar de voorrang van rechts geldt;

b) op de andere kruispunten voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen overeenkomstig artikel 12.3.1.

En artikel 12.3.1, waarnaar verwezen wordt:

12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

Afbeelding verkeersbord B1.

Afbeelding verkeersbord B5.

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

Dan heb je de hiërarchie in het verkeersreglement.
De verkeerslichten gaan altijd boven de verkeersborden, én boven de verkeersregels.

Daaruit volgt dus, dat het niet verboden is om de auto voor je in te halen op een kruispunt mét verkeerslichten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Daar verschillen we dan van mening ...

Bij overwegen staan verkeerslichten nadrukkelijk als voorwaarde voor uitzondering op het inhaalverbod vermeld
Bij de voorrangssituaties ontbreekt dergelijke bepaling, maar hier is voorzien dat verkeerslichten de voorrangsborden opheffen (in Art 6.3)

Maar er is nergens voorzien dat de voorrang van rechts regel opgeheven wordt door verkeerslichten ...

Verkeerslichten heffen ook andere voorrangsregels niet op
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: 06 sep 2024, 17:26 Maar er is nergens voorzien dat de voorrang van rechts regel opgeheven wordt door verkeerslichten ...

Verkeerslichten heffen ook andere voorrangsregels niet op
Opheffen idd. niet, maar er is daarentegen wél voorzien dat verkeerstekens boven de verkeersregels gaan :

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

En een verkeerslicht, is (naast wegmarkeringen en verkeersborden) 1 van de 3 verkeerstekens:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef: 06 sep 2024, 18:05 Opheffen idd. niet, maar er is daarentegen wél voorzien dat verkeerstekens boven de verkeersregels gaan :
Weet ik uiteraard

Maar als dat het criterium is, hoort het er bij de overweg evenmin te staan ...
Er staan immers lichten die dat zouden regelen volgens je stelling

De hiërarchie tussen de verkeersregels, verkeerstekens, en verkeerslichten, geldt overigens pas als er onderling tegenstrijdigheid is

Of je mag inhalen, heeft op zich niets te zien met of je voorrang hebt,
ttz, inhalen verandert de voorrang niet noch de betekenis van de verkeerslichten
Er is dus ook geen onderlinge tegenstrijdigheid

En zoals gezegd, andere voorrangsregels wijzigen niet omdat ergens lichten staan
Plaats reactie