vraag 12298
-
mariamykyan
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 23 aug 2024, 22:30
vraag 12298
Waarom heeft de rode auto hier voorrang? De blauwe auto rijdt op een voorrangsweg, dan moet deze auto toch voorrang hebben? Ik weet dat de auto die rechtdoor rijdt voorrang moet verlenen aan degene die links afslaat, maar in dit geval heeft de blauwe auto toch voorrang omdat de gele ruit er staat die hem voorrang geeft?
-
Inazuma
- Berichten: 11926
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00
Re: vraag 12298
De rode auto rijdt toch op dezelfde weg ?mariamykyan schreef: 23 aug 2024, 22:33 Waarom heeft de rode auto hier voorrang? De blauwe auto rijdt op een voorrangsweg, dan moet deze auto toch voorrang hebben?
Anders gezegd: ook op de voorrangsweg
Ik weet dat de auto die rechtdoor rijdt voorrang moet verlenen aan degene die links afslaat,
Huh ?
Wie rechtdoor rijdt, HEEFT voorrang ... °)
Wie afslaat, moet voorrang verlenen
Voorrangsborden gelden normaal °) tussen dwarsende bestuurdersmaar in dit geval heeft de blauwe auto toch voorrang omdat de gele ruit er staat die hem voorrang geeft?
Tegenliggers zitten normaal op dezelfde weg, met elk hetzelfde voorrangsbord
°) wanneer er geen sprake is van een afbuigend voorrangstraject ...
Bij de voorrangsborden B1 en B5 is dat duidelijk gesteld :
De aangeduide voorrang(splicht) geldt tov bestuurders op de weg die je gaat oprijden (of dwarsen)
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kdpjcvfdbq
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek)
of met een verkeersbord B5 (stop)
komt.




