Buiten de bebouwde kom: C43 en A14 bord boven elkaar.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Plaats reactie
Erasmus

Buiten de bebouwde kom: C43 en A14 bord boven elkaar.

Bericht door Erasmus »

Buiten de de bebouwde kom zie je de volgen borden.
Afbeelding
100 m verderop is een verhoogde inrichting die over twee kruispunten heen gaat. Pas kort ná het tweede kruispunt, vlak na het afrijden van de verhoogde inrichting staat er opnieuw een C43 50 km/u.
Vermits verkeersborden voorgaan op verkeersregels ga ik ervan uit dat je tot en met het eerste kruispunt -legaal gezien- 50 km/u zou mogen rijden, maar na het eerste kruispunt -legaal gezien- slechts 30 km/u mag rijden tot je van de verhoogde inrichting af bent.
Zie ik dat verkeerd of is er toch een argument mogelijk om op de ganse verhoogde inrichting 50 km/u te mogen rijden?
(PS: ik ben niet op zoek naar rijtips. Bekijk dit puur als een theoretische vraagstuk aub.)
Inazuma

Re: Buiten de bebouwde kom: C43 en A14 bord boven elkaar.

Bericht door Inazuma »

Daar zijn al langer diverse conflicterende theorieën over

1 is de jouwe

Een andere is dat de regel niet tegenstrijdig is met het bord: max 30 valt nog steeds binnen de max 50 die het bord oplegt en is dus niet tegenstrijdig, maar "meer beperkend"

Kan je ook omdraaien, en zeggen dat de regel die 31 tot 50 niet toelaat, wél tegenstrijdig is met wat het bord wel toelaat

EEnder hoe:

Art 9.9 MB plaatsingsvoorwaarden verbiedt het plaatsen van C43 waar een gevaarbord gebruikt KAN worden
Hier is er effectief één gebruikt

Veel kans dat de C43 gebruikt wordt om 50 ipv 70 op te leggen, omdat verhoogde inrichtingen niet eens aangebracht mogen worden op wegen waar meer dan 50 toegelaten is ...
Erasmus

Bericht door Erasmus »

@Inazuma

Bedankt voor je interessante antwoord.
...omdat verhoogde inrichtingen niet eens aangebracht mogen worden op wegen waar meer dan 50 toegelaten is ...
Dat wist ik niet! Maar ik vind daar geen referentie van terug. Kan jij er misschien één geven. Ik ken een paar plekken waar dat wél het geval is en ik zou wel een mailtje durven sturen naar de gemeente...
bert.covens

Bericht door bert.covens »

Dat staat allemaal in een apart Koninklijk Besluit.

Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km per uur en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.

Klik eens >>> hier

Artikel 2

De in artikel 1 voorziene verhoogde inrichtingen mogen slechts worden aangelegd op openbare wegen die voldoen aan alle volgende vereisten samen:

1° gelegen zijn :

hetzij binnen een bebouwde kom in de zin van artikel 2.12 van hetzelfde besluit;
hetzij buiten een bebouwde kom op plaatsen waar zich woningen of door het publiek bezochte gebouwen bevinden, of op plaatsen waar gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen, op voorwaarde dat er een snelheidsbeperking van toepassing is van 50 km/u, opgelegd door middel van het verkeersbord C43, bedoeld bij artikel 68.3 van hetzelfde koninklijk besluit, behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken;
C43

2° zodanige verkeersvoorwaarden bieden dat een aanzienlijke vermindering van de snelheid van de voertuigen van een aard is om de veiligheid, voornamelijk van voetgangers en fietsers, te verhogen;

3° (opgeheven)

4° niet gebruikt worden door een geregelde openbare dienst voor gemeenschappelijk vervoer;

5° niet frequent gebruikt worden door voertuigen van hulpdiensten.

De beperkingen voorzien bij 4° en 5° gelden niet voor de aanleg van verkeersplateaus wanneer voorafgaand overleg werd gevoerd met de betrokken diensten.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Erasmus

Bericht door Erasmus »

Bedankt Bert.
hetzij buiten een bebouwde kom op plaatsen waar zich woningen of door het publiek bezochte gebouwen bevinden, of op plaatsen waar gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen, op voorwaarde dat er een snelheidsbeperking van toepassing is van 50 km/u, opgelegd door middel van het verkeersbord C43, bedoeld bij artikel 68.3 van hetzelfde koninklijk besluit, behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken;
Wat een monster van een zin is dat, zeg?
Het is me niet helemaal duidelijk wat men probeert duidelijk te maken door "...behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken;"
Dat er geen bord C43 50/u moet geplaatst worden bij een verhoging in één rijstrook voor een kruispunt...?
of...
Dat er bij een drempel voor (eender welk) kruispunt geen bord c43 moet geplaatst zijn?
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Erasmus schreef: 20 aug 2024, 23:59 Wat een monster van een zin is dat, zeg?
Het is me niet helemaal duidelijk wat men probeert duidelijk te maken door "...behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken;"
Dat er geen bord C43 50/u moet geplaatst worden bij een verhoging in één rijstrook voor een kruispunt...?
of...
Dat er bij een drempel voor (eender welk) kruispunt geen bord c43 moet geplaatst zijn?
Dit ...

https://maps.app.goo.gl/HSfvkWNsHo45h9MV8
Plaats reactie