Vraag AR1128 (Boek Autorijden van A tot Z)

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
maakt niet uit

Vraag AR1128 (Boek Autorijden van A tot Z)

Bericht door maakt niet uit »

Op vraag AR1128 "Ik ben aan het rijden met de auto en mijn GSM rinkelt. Mag ik dan hier langs de gele onderbroken streep even stoppen om te bellen:" is het antwoord: "Neen, want stoppen om te bellen wordt beschouwd als parkeren, en dat mag niet op deze plaats."

maar op vraag AR1139 "Als je met de auto rijdt dan is bellen met een GSM zonder handsfree systeem...:" is het juiste antwoord: "verboden, behalve als de auto stilstaat of geparkeerd is."

Zijn deze antwoorden dan niet tegenstrijdig? Zou het antwoord op vraag AR1134 dan niet eerder als volgt moeten zijn: "verboden, behalve als de auto stilstaat of geparkeerd is OP EEN PLAATS WAAR PARKEREN IS TOEGELATEN."?
bert.covens

Re: Bellend stilstaan en parkeren.

Bericht door bert.covens »

maakt niet uit schreef: 21 jul 2024, 20:56 Op vraag AR1128 "Ik ben aan het rijden met de auto en mijn GSM rinkelt. Mag ik dan hier langs de gele onderbroken streep even stoppen om te bellen:" is het antwoord: "Neen, want stoppen om te bellen wordt beschouwd als parkeren, en dat mag niet op deze plaats."
Klopt.

Je neemt dan niet langer deel aan het verkeer.
Maar je bent dan géén goederen aan 't laden of lossen. Ook stapt er niemand in of uit je auto.
In het verkeersreglement betekent dat dan, dat je auto geparkeerd staat.
En op de rijbaan parkeren, mag niet wegens die gele onderbroken streep op de rijbaan.
maakt niet uit schreef: 21 jul 2024, 20:56 maar op vraag AR1139 "Als je met de auto rijdt dan is bellen met een GSM zonder handsfree systeem...:" is het juiste antwoord: "verboden, behalve als de auto stilstaat of geparkeerd is."
Klopt.
maakt niet uit schreef: 21 jul 2024, 20:56 Zijn deze antwoorden dan niet tegenstrijdig?
Neen.
Het feit dat je eventjes wil bellen, is géén excuus om je auto te parkeren waar dat niet mag.

Dus de énige opties om niks strafbaars te doen:
ofwel handsfree bellen.
ofwel eerst je auto reglementair parkeren, en dan pas bellen.
maakt niet uit schreef: 21 jul 2024, 20:56 Zou het antwoord op vraag AR1134 dan niet eerder als volgt moeten zijn: "verboden, behalve als de auto stilstaat of geparkeerd is OP EEN PLAATS WAAR PARKEREN IS TOEGELATEN."?
Nee, dat is overtollig.

De wegcode moet je gewoon als 1 geheel zien.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
maakt niet uit

Maar het is dan wel correct dat je enkel mag stilstaan op plaatsen waar je mag parkeren omdat stoppen om te bellen wordt gezien als parkeren?
bert.covens

Bericht door bert.covens »

maakt niet uit schreef: 21 jul 2024, 21:35 Maar het is dan wel correct dat je enkel mag stilstaan op plaatsen waar je mag parkeren omdat stoppen om te bellen wordt gezien als parkeren?
Ja, klopt.
Willen bellen, is geen geldige reden om te parkeren waar dat niet mag.

In de praktijk zou ik het iedereen sowieso afraden.
Heb de pech dat een verbalisant desondanks het niet-handsfree bellen ipv het foutief parkeren weerhoudt, en je hebt een overtreding 3e graad aan je been.

Voor een beginnend bestuurder is dat meteen goed voor een ticketje naar de politierechtbank.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
maakt niet uit

Oke, dankjewel voor je antwoorden.
Plaats reactie