Wisselen van M36 naar M18

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
AnnaE

Wisselen van M36 naar M18

Bericht door AnnaE »

Beste,

Ik heb in februari mijn theoretisch rijexamen succesvol afgelegd (mede door deze site ;) ), en had dan op 2 maart mijn voorlopig rijbewijs (M36) aangevraagd. Nadat 1 van mijn ouders wel de vorming voor begeleiders had gevolgd, bleek dat mijn ouders toch niet veel tijd hadden om het mij te leren (en ook hun auto niet in gevaar wilden brengen), dus dan ben ik 20u gaan volgen bij een rijschool. Die heb ik nu achter de rug, en ik heb deze week mijn bekwaamheidsattest gekregen. Nu heb ik 4 vragen:

- Ik heb gelezen dat je maar 1 keer je voorlopig rijbewijs mag omwisselen van model. Dus als ik dit nu doe van M36 naar M18, dan is dit definitief?
- Ik vraag me af of het dan niet slimmer is om dat nieuw voorlopig rijbewijs (M18) uit te stellen aangezien ik het nog niet snel zie gebeuren dat mijn ouders mij alleen zouden laten rijden met hun auto en omdat ik mezelf dan in plaats van 36 maanden, plots maar 18 maanden de tijd geef om mijn praktijkexamen af te leggen, wat wel een beetje benauwd aanvoelt.
- Kan ik de aanvraag voor een M18 uitstellen, hoelang kan ik hiermee wachten (blijft het bekwaamheidsattest geldig voor langere tijd?)
- Tenslotte: je moet minstens 5 maand stage gereden hebben voor je je praktijkexamen mag afleggen. Met mijn huidig voorlopig rijbewijs zou ik dus in augustus mijn praktijkexamen mogen afleggen. Stel dat ik alsnog van M36 naar M18 verwissel, moet ik dan opnieuw 5 maanden wachten of geldt de ingangsdatum van mijn eerste voorlopig rijbewijs (M36)?

Alvast bedankt voor de informatie!
Vriendelijke groeten
Inazuma
Berichten: 11417
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wisselen van M36 naar M18

Bericht door Inazuma »

AnnaE schreef: 22 mei 2024, 14:01 - Ik heb gelezen dat je maar 1 keer je voorlopig rijbewijs mag omwisselen van model. Dus als ik dit nu doe van M36 naar M18, dan is dit definitief?
Je kan dan idd niet meer terug naar M36

- Ik vraag me af of het dan niet slimmer is om dat nieuw voorlopig rijbewijs (M18) uit te stellen aangezien ik het nog niet snel zie gebeuren dat mijn ouders mij alleen zouden laten rijden met hun auto en omdat ik mezelf dan in plaats van 36 maanden, plots maar 18 maanden de tijd geef om mijn praktijkexamen af te leggen, wat wel een beetje benauwd aanvoelt.
Het is het éne of het andere hé ...
Ofwel gaan ze vaker meerijden, ofwel moet je alleen kunnen oefenen

De termijn zonder begeleider was indertijd 1 jaar, niet verlengbaar met M12 zoals nu of wat ook ...

- Kan ik de aanvraag voor een M18 uitstellen, hoelang kan ik hiermee wachten (blijft het bekwaamheidsattest geldig voor langere tijd?)
Getuigschrift en lesuren zijn 3 jaar geldig ...
Tegen dan ben je alles wat je er van opstak alweer vergeten
- Tenslotte: je moet minstens 5 maand stage gereden hebben voor je je praktijkexamen mag afleggen. Met mijn huidig voorlopig rijbewijs zou ik dus in augustus mijn praktijkexamen mogen afleggen. Stel dat ik alsnog van M36 naar M18 verwissel, moet ik dan opnieuw 5 maanden wachten of geldt de ingangsdatum van mijn eerste voorlopig rijbewijs (M36)?
Termijn begint bij je voorlopige rijbewijs M36 - of van de vormingscursus van minstens 1 van je begeleiders als die pas nadien gevolgd is
Plaats reactie