nieuwe regeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stefanie Demeyer

Bericht door Stefanie Demeyer »

Beste,

Ik zou graag mijn theorethisch rijbewijs in deze periode halen omdat ik nu veel tijd heb. Maar wat ik me afvraag is, aangezien de nieuwe wetgeving vanaf 1 sept in voegen gaat, ik ook gebruik kan maken van het nieuwe systeem waarin je vanaf 3 maanden voorlopig rijbewijs praktisch examen kan gaan afleggen? Dit mits mijn vader mijn begeleider is en hij al meer dan 8 jaar zijn rijbewijs heeft.
Kan ik dan dus in september mijn oud voorlopig rijbewijs inwisselen voor een nieuw en aldus drie maand na mijn voorlopig gehaald te hebben, begin augustus, mijn praktisch examen afleggen in november?

Dank bij voorbaat,

Stefanie Demeyer
Mie

Bericht door Mie »

Ik moet na 15 september mijn praktisch rijexamen doen, hopelijk heb ik het dan tegen begin december

Ik vind het belachelijk dat je nu tussen auto's gaat moeten parkeren. wat als je er tijdens u examen tegen zit? ik denk niet dat ik nog veel zin ga hebben om dan terug te gaan
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ik ga maar eventjes met een clché aankomen:
de soep wordt nooit zo heet gegeten als opgediend.
Laten we nog maar even afwachten ofdat dit daadwerkelijk zo wordt ingevoerd. Stel dat het wordt ingevoerd dan zullen ze na een paar botsingen wel vasstellen dat dit toch wel een zeer dure grap is voor de aansprakelijke (ik denk dat dat het GOCA zal zijn omdat zij de examens afnemen en daarmee verantwoordelijk zijn voor de wijze waarop dat gebeurt)) en dan zullen ze het wel weer (deels) terugdraaien.
Het alternatief is dat er geen ongelukken gebeuren doordat de bestuurder en instructeur extra voorzichtig zijn en geen risico nemen, dan zullen de kandidaten waarschijnlijk weer wat vaker buisen.
In november weten we meer.
Tine~

Bericht door Tine~ »

Kandidaat-bestuurders zijn toch sowieso voorzichtig? Misschien niet altijd bij het oefenen, maar zeker wel op het examen: dan moeten ze immers laten zien wat ze kunnen. Als dat examen nu verloopt in een reële situatie, kan de kandidaat-bestuurder op dat moment ook uiterst voorzichtig zijn, maar daarom nog niet alle andere keren, als er geen examinator meer toekijkt...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Stel dat het wordt ingevoerd dan zullen ze na een paar botsingen wel vasstellen dat dit toch wel een zeer dure grap is voor de aansprakelijke (ik denk dat dat het GOCA zal zijn omdat zij de examens afnemen en daarmee verantwoordelijk zijn voor de wijze waarop dat gebeurt)
Nee hoor. GOCA moet de examens afnemen zoals voorgeschreven in de desbetreffende rechtsbronnen.
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Zoals ik elders al zei, hopelijk komen ze nooit in mijn straat.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Anonymous schreef:
Benny Stinkens schreef: Ben eens benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken
En waar vinden ze zo'n smalle doorgang van 10 meter?
Ik ben dat volgens mij nog nergens tegengekomen (meerijdend, weliswaar, daar heb ik meer ervaring mee)...
Ik op één plaats (zal wel iets korter zijn), namelijk de oprit naar een aantal garages tussen rijtjeshuizen. Maar die doorgang is waarschijnlijk nog smaller als die waarmee ze de dag van vandaag het maneuvre uitvoeren :p
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Jozef schreef:
BBB schreef: Stel dat het wordt ingevoerd dan zullen ze na een paar botsingen wel vasstellen dat dit toch wel een zeer dure grap is voor de aansprakelijke (ik denk dat dat het GOCA zal zijn omdat zij de examens afnemen en daarmee verantwoordelijk zijn voor de wijze waarop dat gebeurt)
Nee hoor. GOCA moet de examens afnemen zoals voorgeschreven in de desbetreffende rechtsbronnen.
Het is nog maar de vraag volgens mij ofdat dit juridisch zo simpel is.
Officieel is het GOCA een niet-overheidsinstelling (al weet iedereen dat het een verlengstuk van de overheid is in werkelijkheid) maar als het GOCA van de overheid een niet-uitvoerbare opdracht krijgt of een opdracht waarvan het GOCA van te voren redelijkerwijs kan inschatten dat er zeer vervelende zaken gaan gebeuren dan heeft het GOCA moreel en juridisch de plicht om die opdracht te weigeren.
Ik sluit dan ook niet uit dat het GOCA wel degelijk aansprakelijk kan en zal worden gesteld.

Stel dat je voor het leger werkt en jouw meerdere geeft jou de opdracht om een vrouw te verkrachten, reken er maar op dat jij dan in de bak belandt.
Het is niet omdat je een opdracht krijgt dat dat jou verschoont van de consequenties.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

sorry, dat was ik.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Stel dat je voor het leger werkt en jouw meerdere geeft jou de opdracht om een vrouw te verkrachten, reken er maar op dat jij dan in de bak belandt.
Het is niet omdat je een opdracht krijgt dat dat jou verschoont van de consequenties.
Bij het leger geldt dan ook formeel dat je een bevel mag weigeren als het in strijd is met de wet of met de goede zeden.

GOCA zal dit niet kunnen inroepen met de nieuwe regeling voor het praktisch examen.

Ook tijdens het praktisch examen is niet GOCA, maar de bestuurder burgerlijk en strafrechterlijk aansprakelijk als hij schade berokkent aan derden (inclusief de begeleider en de examinator).
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Als het doorgaat op de openbare weg, wat voor ellende en miserie zal dat weer niet geven.
Men mag het nu nog zo goed kunnen als men wil, altijd zullen er ongevallen gebeuren door allerlei omstandigheden.
Die examinator weet niet op voorhand hoe goed die persoon kan rijden he.
Daarom is een examen namelijk noodzakelijk.
Velen kunnen het ook wel maar door de zenuwen doen ze vaak toch stommiteiten.
Ja doordat men in de meeste gevallen al minstens 3 maanden op de openbare weg rijd zou men het inderdaad moeten kunnen maja?????

Ik ben er helemaal niet voor te vinden.
Inky

Bericht door Inky »

Ik heb juist mijn voorlopig rijbewijs model 1 behaald. Volgens het oude systeem kan ik ten vroegste na 6 maanden het praktijkexamen afleggen, dus vanaf begin ferbuari.
Als ik nu in september mijn voorlopig rijbewijs inwissel voor een voorlopig rijbewijs van het nieuwe systeem dan mag ik na 3 maanden praktijkexamen afleggen. Begint die periode van 3 maanden te lopen vanaf september of vanaf de tijd dat ik mijn oud voorlopig rijbewijs heb gekregen? Want in september heb ik er al een maand opzitten.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

De periode van 3 maanden begint te lopen bij de uitreiking van je nieuwe voorlopig rijbewijs.

Je moet kiezen: ofwel ga je verder met het huidige systeem, ofwel verzaak je eraan en kies je voor het nieuwe systeem.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

[quote=&quotJozef&quot]De periode van 3 maanden begint te lopen bij de uitreiking van je nieuwe voorlopig rijbewijs.

Je moet kiezen: ofwel ga je verder met het huidige systeem, ofwel verzaak je eraan en kies je voor het nieuwe systeem.

Ik snap er geen bal meer van. heb ik niet ergens anders op het forum gelezen dat je (met model 3 weliswaar) reeds in november in plaats van december je examen al gaat kunnen afleggen als je reeds vanaf maart in het bezit bent van je voorlopig rijbewijs?
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Maar moet je nu betalen als je je oude rijbewijs wilt inwisselen .
Plaats reactie