Daar ben ik hoegenaamd niet mee akkoord.BBB schreef: Wat de eventuele consequenties van een eventueel ongeluk ooit kunnen zijn doordat je wel of niet de gordel draagt valt inderdaad onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling en begeleider. Dat heeft voor mij niets met het rijden zelf te maken.
Het risico op een verkeersongeval onstaat door toedoen van de bestuurder die een voertuig in het verkeer brengt. Hij is verplicht daarbij alle nodige maatregelen te treffen om, naar omstandigheden, schade aan derden (inclusief andere inzittenden van het voertuig) te vermijden of te beperken.
Het niet dragen van de veiligheidsgordel houdt een aanzienlijk hoger en onnodig risico in, niet alleen voor de betrokkene, maar ook voor de andere inzittenden. Bij een ongeval met gekwetsten of doden zal de bestuurder zich in dat geval zowel strafrechterlijk als burgerlijk dienen te verantwoorden voor deze bijkomende letsels (onvrijwillige slagen en verwondingen). Het komt derhalve aan de bestuurder toe om zijn voertuig niet in het verkeer te brengen of het er zo spoedig mogelijk uit te verwijderen indien één van de inzittenden zijn veiligheidsgordel niet of niet correct draagt en zijn hoofdsteun niet correct afstelt of laat afstellen.
Bedenk ook de gevolgen voor een inzittende die geen veiligheidsgordel draagt, wanneer er één of meer airbags geactiveerd worden.
Deze opvatting strookt niet met de werkelijkheid. De fysica laat ons toe de enorme krachten te berekenen die ook al bij een geringe snelheid (50 km/h) kunnen optreden. Juist bij deze snelheden is de veiligheidsgordel bijzonder doeltreffend. Als je tegen 200 km/h tegen een onvervormbare hindernis aanrijdt, maakt het daarentegen niet veel verschil meer of je al dan niet de gordel draagt.Quote: Ik denk dat je voor lage snelheden niet veel beter af bent met het dragen van een gordel
De kwestie is evenwel dat je ook tegen 200 km/h niet vooraf weet hoe een eventueel ongeval zal verlopen. Het is mogelijk dat de wagen daarbij achtereenvolgens tegen meerdere vervormbare voorwerpen aanrijdt, waarbij telkens slechts een deel van de snelheid afgebouwd wordt. In dat geval kan de gordel natuurlijk wél helpen.
En jouw leven, als er een passagier die achteraan zit met enorme kracht tegen de bestuurderszetel aanvliegt.Quote: Ook ik zou dus als chauffeur mijn passagiers er op attenderen om de gordel te dragen uit verantwoordelijkheidsgevoel maar als ze weigeren dan is dat hun keuze.
Kompleet debiel. Alsof het voornamelijk om de boete zou gaan... het gaat om mensenlevens en de verantwoordelijkheid daarvoor.Quote: Het is wel zo dat als een passagier zijn gordel niet draagt dat de bestuurder vaak met hem afspreekt dat hij de eventuele boete mag betalen, al is de kans dat een agent dat ziet natuurlijk minimaal zolang je goed rijdt.