Ovale rotonde maaseik
Ovale rotonde maaseik
[*]hallo. Is er iemand bekend met de wegen in ophoven en maaseik aub. Heb namelijk een vraag over de snelheden daar
Re: Ovale rotonde maaseik
een adres kan handig zijn ...
er zijn daar in de omgeving streetview beelden tot midden 2017
er zijn daar in de omgeving streetview beelden tot midden 2017
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Ovale rotonde maaseik
Het betreft hier dus een gewoon bord C43 van 50km/u wat dus eindigt aan het eerstvolgend kruispunt.
Daarna zijn we buiten de bebouwde kom.
Daarna zijn we buiten de bebouwde kom.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Ovale rotonde maaseik
Het ging over een weg in Maaseik waarop soussiaa dacht dat er een zone 50 bord stond.
Vermits ze geen einde zone 50 bord kon vinden dacht ze dat deze 50 zou gelden tot in Kessenich.
Maar ik ken deze weg, daar staat geen zone 50 bord maar een C43 bord van 50.
Het is dus logisch dat er geen eind zone 50 bord te vinden valt.
Deze vraag zat dus ook in mijn pb omdat soussiaa door had dat ik in de buurt woon.
Vermits ze geen einde zone 50 bord kon vinden dacht ze dat deze 50 zou gelden tot in Kessenich.
Maar ik ken deze weg, daar staat geen zone 50 bord maar een C43 bord van 50.
Het is dus logisch dat er geen eind zone 50 bord te vinden valt.
Deze vraag zat dus ook in mijn pb omdat soussiaa door had dat ik in de buurt woon.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Ovale rotonde maaseik
En waarom die precisering "ovale"rotonde?
Toen een rotonde nog een "rond punt" heette (zoals nu nog altijd in het Frans, un "rond-point"), heeft een advocaat de voorrangsregels betwist aan een "rond punt" dat niet rond was. Dat heeft ertoe geleid dat men nu van een "rotonde" spreekt, waarbij de vorm van het middeneiland geen rol speelt.
Toen een rotonde nog een "rond punt" heette (zoals nu nog altijd in het Frans, un "rond-point"), heeft een advocaat de voorrangsregels betwist aan een "rond punt" dat niet rond was. Dat heeft ertoe geleid dat men nu van een "rotonde" spreekt, waarbij de vorm van het middeneiland geen rol speelt.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Re: Ovale rotonde maaseik
Op deze weg liggen er nog rotondes die wel rond zijn.
Op deze manier kon vraagsteller duidelijk maken welke hij bedoelde.
Op welke manier heeft die advocaat dat kunnen doenJozef schreef: ↑19 nov 2018, 01:44 Toen een rotonde nog een "rond punt" heette (zoals nu nog altijd in het Frans, un "rond-point"), heeft een advocaat de voorrangsregels betwist aan een "rond punt" dat niet rond was. Dat heeft ertoe geleid dat men nu van een "rotonde" spreekt, waarbij de vorm van het middeneiland geen rol speelt.
Het zijn toch de voorrangsborden die daar de voorrang regelen en niet de vorm van een rondpunt of rotonde
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Ovale rotonde maaseik
Dat was toen nog niet zo. Om een "rond punt" te zijn, moest het middeneiland rond zijn (hoewel niet bepaald was hoe rond) en aan de toegangswegen voorzien zijn van het bord D5 (verplicht rondgaand verkeer).Benny Stinkens schreef: ↑19 nov 2018, 08:35 Op welke manier heeft die advocaat dat kunnen doen
Het zijn toch de voorrangsborden die daar de voorrang regelen en niet de vorm van een rondpunt of rotonde
Nu moet je geen landmeter meer laten komen om op te meten of het middeneiland wel rond genoeg is. Nu zou je eerst moeten uitstappen en gaan kijken of er bij elke toegangsweg wel een B1 of B5 staat om te weten of het een rotonde (met bijbehorende voorrangsregeling) is. De vooruitgang staat niet stil. Telkens de wegcode verandert, gaan we een grote stap vooruit, wijl we aan de rand van de afgrond gekomen waren.
Re: Ovale rotonde maaseik
Een "rond punt" moest nooit rond zijn
D5 verplicht enkel rondgaand verkeer, met rond in de betekenis van "omheen" "rondom" ipv cirkelvormig.
Het zijn altijd de voorrangsborden (of het ontbreken ervan) die de voorrang bepaald hebben
NU nog trouwens
D5 verplicht enkel rondgaand verkeer, met rond in de betekenis van "omheen" "rondom" ipv cirkelvormig.
Het zijn altijd de voorrangsborden (of het ontbreken ervan) die de voorrang bepaald hebben
NU nog trouwens
-
- Medewerker
- Berichten: 3992
- Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
- Locatie: Schönau am Königssee (D)
Re: Ovale rotonde maaseik
Toch wel, zie het proces waar ik naar verwees.
Zeer goed.D5 verplicht enkel rondgaand verkeer, met rond in de betekenis van "omheen" "rondom" ipv cirkelvormig.
Bovendien, en alhoewel het volgens de wegcode niet verplicht is, geldt in de rechtspraak dat dat rondgaand verkeer in de richting aangegeven door de pijlen op het verkeersbord D5 dient te gebeuren.
Bij het ontbreken van voorrangsborden wordt de voorrang [van rechts] bepaald door artikel 12.3.1 van de wegcode. Indien dit artikel niet zou bestaan, zou er bij het ontbreken van voorrangsborden geen voorrangsregeling van kracht zijn. Het ontbreken van voorrangsborden heeft dus nog nooit de voorrang bepaald.Het zijn altijd de voorrangsborden (of het ontbreken ervan) die de voorrang bepaald hebben
NU nog trouwens
Nu is er geen sprake meer van een rotonde als er niet aan elke toegangsweg een verkeersbord B1 of B5 staat. Tot 30 september 1998 stonden er aan de meeste rondpunten geen voorrangsborden, doch had dit geen invloed op het feit of het al dan niet om een rondpunt ging.
Re: Ovale rotonde maaseik
In het Frans noemt een rotonde nog steeds rond-point, terwijl er geen enkele bepaling is of was dat het rond moest zijn
Dat er rechtsom gereden moet worden, volgt niet uit de pijlen op een D5, maar uit art 9.6
Er is zelfs nergens bepaald dat je bij een D5 de richting van de pijlen moet volgen, noch in welke richting je moet rondrijden - ze volgen uiteraard wel Art 9.6 (behalve in Kapellen een tijdje )
Dat er rechtsom gereden moet worden, volgt niet uit de pijlen op een D5, maar uit art 9.6
Er is zelfs nergens bepaald dat je bij een D5 de richting van de pijlen moet volgen, noch in welke richting je moet rondrijden - ze volgen uiteraard wel Art 9.6 (behalve in Kapellen een tijdje )