Ze was meteen geslaagd.
Ik, haar papa, heb haar leren rijden zonder rijschool. Ik ben dan ook wel een beetje trots op haar succes!
Als voorafgaande controles moest ze het reservoir van de ruitenwisservloeistof aanwijzen, de lichten aandoen (ook de remlichten) en uitleggen hoe de juiste zithouding wordt aangenomen (+ hoofdsteun)
Ze koos voor route 7. Zie Google Maps
Dit was de route:
Het examencentrum uitrijden naar rechts, bocht naar links volgen en dan via de stationsstraat naar de ridderstraat. In dit straatje moest ze parallel links achter een auto parkeren. Op het einde van de Ridderstraat naar links en dan via de Hameestraat en de Laagsimsestraat. Linksaf naar de Hendrikstraat en dan linksaf de Hendriksveldstraat in. Linksaf de Verbindingsstraat in en rechtsaf naar de Eduard Dompasstraat. In deze straat, ter hoogte van de Sint-Joriskerk, 10 m achteruit rijden. Van daar mocht ik de gps instellen om naar de Lindenhofstraat te rijden (grondgebied Hasselt) We gebruikten hiervoor Waze op mijn smartphone in een vast houdertje. Waze stuurde ons via de Sint-Jorisstraat en de Steenweg tot we links de de Pastorijstraat in moesten. (Even zone 30) En toen kwam het addertje onder het gras: Waze wou ons rechtsaf de Jukstraat in sturen, maar het eerste stukje van die straat is uitgezonderd voor plaatselijk verkeer. (Een straatje eerder via de Gravin de Stembierstraat had wel gekund, maar dat was niet de route die Waze aangaf) Gelukkig had ze het bord gezien en is ze gewoon rechtdoor gereden. Waze herberekende de route en het ging verder via de Hogebergstraat, de Sint-Lambrechts-Herkstraat en de Rode Kruisstraat tot in de Lindenhofstraat. Dan ging het verder op aanwijzing van de examinator via de Beukenhoflaan, de Sint-Lambrechts-Herkstraat en de Vorststraat en vervolgens via de expressweg N80, de Meerdegatstraat en de Kolmenstraat tot op het einde naar links en terug naar het examencentrum.
Ik vond dat ze het er goed van afgebracht had en vermoedde dat ze geslaagd zou zijn. Dat werd gelukkig ook meteen bevestigd door de examinator. Hij had wel enkele kleine, terechte opmerkinkjes kunnen maken, maar de opmerking die hij maakte verbaasde mij echt en leek me onterecht. Hij beweerde dat ze ontkoppelde en dan pas remde en dat is pertinent onwaar. In het begin van onze lessen heb ik mijn dochter leren terugschakelen, maar de laatste twee maand heeft ze de remmethode leren gebruiken, zoals die op blz 142 en 143 vh praktijkboek ( v.1/1/2018) staat beschreven. Ttz: als het duidelijk is dat je zal moeten stoppen, bvb het is net rood geworden, blijf je in de versnelling staan die je hebt, lost het gaspedaal, remt rustig en je ontkoppelt pas op het laatste moment voor de motor begint tegen te spruttelen. Als je daarentegen denkt dat je niet volledig zal moeten stoppen kan je wel terugschakelen, zodat je onmiddellijk kan verder rijden als dat mogelijk wordt. Nooit bleef ze langere tijd of aan hogere snelheid ontkoppeld remmen! Ik, die naast haar zat, heb kunnen vaststellen dat ze dat op het examen ook zo deed. Ik vermoed dat het dieselmotortje van onze wagen zo rustig en stil blijft zonder dat de koppeling wordt ingeduwd, dat de examinator niets eens hoorde dat het koppelingspedaal nog niet werd ingedrukt. Van rechts achteraan heeft hij ook geen goed zicht op de toerenteller! Dat lijkt mij de enigste plausibele uitleg. Of zou die examinator toch verwacht hebben dat mijn dochter meer terugschakelde om daarna volledig tot stilstand te komen? Ik kan mij echter niet inbeelden dat hij zelf niet op de hoogte van de juiste rem- en terugschakeltechniek zou zijn? Of toch, misschien?
Enfin, vermits hij eerder al gezegd had dat mijn dochter geslaagd was, zijn we er niet op ingegaan. Het zou leuk zijn, als hij dit kon lezen.
Al bij al was het examen een positieve ervaring. De examinator was niet overdreven joviaal, maar wel steeds professioneel en correct.
Ik ben ervan overtuigd dat GRO (theorie en praktijkboek, samen met de tips in dit forum) voldoende zijn om met de nodige oefening van de eerste keer voor het praktijkexamen te slagen. Succes aan de volgende kandidaten die hun examen moeten gaan afleggen!
Wat die eco driving techniek betreft, heb ik mijn dochter gezegd dat ze nu rustig wat meer mag terugschakelen om tot stilstand te komen. Dat is dan misschien iets minder zuinig, maar beter voor de remmen en de auto, denk ik. Of vergis ik mij daar?
PS: ondertussen heb ik in de Waze Map Editor al wijzigingen aangebracht zodanig dat het je niet meer via het stukje Jukstraat zal sturen. Beschikbaar na de volgende kaart update. (Meestal binen de 48 u)