Praktijkexamen rijbewijs B Haasrode
Beste vrienden,
Na een heel hectische week waarin ik 2x mijn rijexamen afgelegd heb te Haasrode, ben ik deze ochtend dan toch geslaagd!
Ik zal hier mijn relaas doen over beide pogingen.
Poging 1: Dinsdag 27/03/18: start om 8u30
- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
In deze straat mag je keren (Brabanconnestraat aan het VTI in Leuven, kruising dekenstraat
Noot: hier staan op bepaalde plaatsen parkeervakken, uitgelijnd als duidelijke parkeerplaatsen. Uit onzekerheid heb ik gekozen om hier niet over te rijden; de straat was namelijk breed genoeg. Echter weet ik niet of je het wel zou mogen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Links parkeren achter een auto. Dit heeft mij de das omgedaan. Ik moest links achter in S-beweging parkeren achter een auto. Dit gebeurde op het einde van de Dekenstraat, bijna aan de ring van Leuven. DEZE STRAAT IS ONTZETTEND SMAL! (ik vond het persoonlijk onverantwoord om hier iemand te laten parkeren maar goed
Ik begon er aan en zoals ik netjes geleerd had; meteen stuur een flinke draai geven om de S-beweging mooi uit te voeren. Had ik toch wel niet een fiets die aan een fietsenstalling stond meegepakt zeker. Dit is een tip die ik aan iedereen wil meegeven: ga parkeren in een straat waar je niet zo veel plaats hebt om je auto te laten uitwijken terwijl je aan het parkeren bent. Zo leer je echt de afmetingen van je auto kennen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof-reservoir, mistlichten voor en achteraan, beide pinkers en remlichten (gewoon de rem induwen)
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider; Ik heb wel met Mercator ongeveer halverwegen mijn lijdensweg (just kidding) 6 uur praktijklessen gevolgd. 2 verschillende zeer vriendelijke mannen als begeleider gehad. Eentje zou misschien wel beter een talkshow beginnen ipv rijles te geven; de hele tijd aant zeveren!
Het voordeel van de rijschool: als er iets fout is met je rijtechniek (in mijn geval koppeling steeds volledig induwen als ik rem, zelf indien ik niet volledig tot stilstand kom), is het nog niet te laat om uit die foute gewoonte te geraken. Daarnaast rij je op de weg van het examen
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama
Resultaat: gebuisd
-Te veel rechts gereden op het baanvak (onvoldoende)
-Te weinig plaats tussen gelaten als ik die verdomde fietsers in de Andreas Vesalius straat passeerde (onvoldoende)
-Raken van fiets tijdens parkeermanoeuvre (slecht)
Perception test 8/10
--------------------------------------------------------
Take two: Vrijdag 30/03/2018: start 6u50
Dit uur is heel vroeg maar is zalig: heel weinig verkeer, zelfs in het centrum van de stad ben je op't gemak (moest de naamsestraat in)
- In welk examencentrum ben je geweest? Haasrode
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Bij vertrek gaf de examinator een adres (parkdallaan). Bij het bereiken van het ingegeven huisnummer moest ik aan de kant gaan staan en me klaar maken voor het manoeuvre. Gelukt
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik kreeg een nieuw manoeuvre: in een parkeervak loodrecht met de weg vooruit in parkeren. Je mag hier 3 bewegingen voor maken, dus doe dit ook gewoon. Maakt alles veel gemakkelijker.
Ik moest dit doen ergens in Heverlee, ik vind het niet helemaal juist terug
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof reservoir, mistlichten, faren, pinkers, remmen
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Mama
Resultaat: geslaagd
-Te veel rechts (voorbehoud; had hier wel al veel meer op gelet vond ik zelf maar goed)
-Stond in neutraal toen ik wou vertrekken op helling, natuurlijk ga je dan niet vooruit geraken, maar had dit vroeg genoeg door gelukkig! (voorbehoud)
Perception test 7/10
Ik lees hier al een paar maand mee en wil iedereen bedanken voor de informatie en verhalen. 'Tis leuk als je weet dat je niet alleen bent.
Over Haasrode: De examinatoren die ik had waren twee vriendelijke mannen. Hoewel ik het de eerste keer smerig vond dat hij mij op zo'n plaats laat parkeren, was de man wel vriendelijk en brengen ze je zeker op je gemak.
Mijn vriendin die is er na 3 keer dan weer wel met tranen vertrokken en gezegd "daar zien ze me nooit meer terug"

Ondertussen ook geslaagd in Brussel (schaarbeek)